Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Köpråd Saab 9-3 TurboX - FBE 882

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe_Sala Visa inlägg
    Jag och brorsan var och tittade på den här bilen ikväll.

    Tyvärr mycket stenskott och ganska rostig undertill plus lite andra smådetaljer så blev ingen affär.
    De ville inte pruta något på priset heller, då fick det vara för nu i alla fall.
    Intressant, har du lust att utvecla lite? Var hittade ni rost? Andra smådetaljer? Provkörde ni den?

  2. #22
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Citat Ursprungligen postat av Jim Profit Visa inlägg
    Ja, jag har ingen brådska förvisso men frågan är hur gott om lågmilare det finns? Men ägarna kanske kör dem lite mer återhållsamt?..

    Har även sneglat lite på Insignia OPC, tycker de är ganska snygga och det går att hitta nyare. Någon som kört båda och kan dela med sig av intrycken? Jag har nämligen inte kört någon av dem :-)
    Jo jag har körd båda Insignia OPC och Turbo X, och Insigniaen är en helt annan bil, mycket mer modern bil, inte en 'gammal' bil som är piffad upp lite här och där som TX är.

    Insigniaen gillar jag (säkert många här som inte kommer at gilla at jag skriver så) men så är det.
    Dock har den samma grundmotor som 9-3'n, som är en ganska gammal motor, inte är den snål på bränsle, inte särskild hög effekt kontra antall cyl och volym, men oansett en rätt trevlig bil, som en kan få rätt billig om man bara söker lite.
    Skulle också ville rekommandera den med manuell växellåda.
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mälardalen Sala
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av Jim Profit Visa inlägg
    Intressant, har du lust att utvecla lite? Var hittade ni rost? Andra smådetaljer? Provkörde ni den?
    Fanns ett par små rostblemmor till följd av stenskott på vänster bak vid nedre hundbenet. Ytrostig undertill på balkar, stag, avgassystem.
    Min 9-5:a som har gått 15.000 mil är finare i skicket och nästan rostfri undertill i jämförelse.

    Emblemen på baklucka och motorhuv är utbytta mot Saab-emblem med kolfilberbakgrund vilket jag inte tycker ska sitta på bilen men är
    ju lätt att byta visserligen.

    Bromsljuset på Hirsch-vingen sitter löst.

    Sitter en torx-skruv med rund skalle skruvad rakt in synligt uppe på mittkonsolen. (snabbfix/lagning gissar jag)

    Vinterdäcken är nästan helt slut och Dotz-fälgarna slitna. Turbo-X fälgarna såg bättre ut men även där någon kantstötning
    och däck som går max en säsong till gissningsvis.

    Framrutan förnimmer även att en Turbo-X sticker har suttit i överkant på rutan tidigare. Alla tecken på "ungdomsstuk" är ju
    lite avskräckande nu när man börjat bli till åren.

    På det stora hela inte det skicket man förväntar sig av en bil som "endast" gått 8000 mil. Sen vet jag inte hur många timmar
    8000 mil i Stockholmstrafik kan motsvara. Om den nu gått i Stockholm under hela tiden dvs men det verkar så.

    Vi provkörde ej men rullade ut bilen utanför och lyssnade/varvade motorn lite och den lät fint.

    Med vänlig hälsning
    Tobias

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
    Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
    Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Tack för ditt svar Tobias!

    Det känns som om vi delar åsikt om vad "bra skick" är och baserat på det du beskriver så verkar priset vara helt fel.
    Nya sommar & vinterdäck, lite småfix och lackering så spenderar man ju lätt 20-30 000:- till. :-(

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mälardalen Sala
    Inlägg
    114
    Citat Ursprungligen postat av Jim Profit Visa inlägg
    Tack för ditt svar Tobias!

    Det känns som om vi delar åsikt om vad "bra skick" är och baserat på det du beskriver så verkar priset vara helt fel.
    Nya sommar & vinterdäck, lite småfix och lackering så spenderar man ju lätt 20-30 000:- till. :-(
    Så lite så!

    Självklart kan ju åsikten skilja angående skicket men för oss var skicket inte tillräckligt bra för att betala 160.000.
    Vi resonerade likt dig att man skulle behöva investera en skaplig peng för att höja helhetsintrycket och bevara bilen i bra skick.

    Vi är pedanter kanske ska tilläggas men ska man ha en "samlarbil" så får man vara lite kräsen.

    Det bästa är nog att åka och kolla på bilen själv.
    Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
    Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
    Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Vad hade du betalat för den?

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mälardalen Sala
    Inlägg
    114
    Svårt att säga! Beror ju helt på ekonomi i relation till ha-begär.
    Inte mer än 130-140k iaf men jättesvårt att värdera den här typen av bil som ligger i gränslandet bruksbil/samlarbil.

    Andra får gärna flika in här!
    Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
    Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
    Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Medlem#
    -
    Annonsen borttagen, de kanske fick sålt den ändå?..

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Enligt mig så köper man inte en Turbo X för att få en så modern bil som möjligt samt bränslesnål UTAN för att det är en sann samlarbil och man är en äkta Saab entusiast. Utan tvekan den snyggaste Saab som gjorts.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Mälardalen Sala
    Inlägg
    114
    Verkar som att den är såld. Hade varit intressant att veta slutpriset.
    Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
    Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
    Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av Tobbe_Sala Visa inlägg

    Bromsljuset på Hirsch-vingen sitter löst.
    Passformen är verkligen inte den bästa i själva vingen ifrån Hirsch. Man får jobba lite för att få det på plats ordentligt. Vingen kunden varit bättre från början. En lösning kan vara att lägga lite av denna runt om bromsljuset, fixera det och låta det torka. http://www.biltema.se/sv/Bygg/Kemika...nd-2000028571/ (finns i svart!)

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 818
    Medlem#
    10069
    även "obesiktad" alltså den är i besikningsperiod men inte besiktad.....lättare och sälja en bil nybesiktad?
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

Liknande ämnen

  1. Köpråd 9-3 TurboX
    Av Andykidden i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-07-02, 13:01
  2. Saab 9-3 TurboX elproblem (kamaxellägesgivare)
    Av Pudde89 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-11, 22:56
  3. Saab 9-3 TurboX
    Av Simon-B i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 12:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •