Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saab 900i till 16v turbo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Smile Saab 900i till 16v turbo?

    Hej!

    Tänkte höra om det är någon som gjort en liknande konvertering där man har en 8v motor utan turbo och stoppat in en 16v turbo motor istället, Vad behöver man egentligen för att få allt det ska funka?

    Själva motorn osv och allt sådant är jag tillfund med men tänker mer om man måste ha något annat elschema, bromsar, Enligt en saab grupp på facebook där jag frågade samma fråga påstås det att man inte kan ta delar från olika bilar utan motorn och allt som är kopplat samman måste komma från exakt samma bil?

    Någon som har mer koll på ämnet och vet?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Jag har gjort exakt den ombyggnaden och reggat bilen med T16.

    För att göra bytet smärtfritt är det klokt att ta motorn inkl motorstyrning och avgassystem inkl kat från samma bil. På något sätt ska det ju intygas vad du stoppat i
    Vad du sen stoppar i efter att den är reggad är en helt annan sak.
    Enklast blír bytet om du har en komplett donator av samma årsmodell. Då kan du t.ex. byta hela främre elsystemet och få till rätt kontakter direkt. Även detaljer som t.ex. bränslerören från tank till motor är najs att hämta från en annan bil så man slipper skarva plaströren

    Utöver det behöver en 900 turbo ha gasdämpare.
    Bromsarna behöver inte åtgärdas.

    En viktig detalj enl de uppgifter jag fått, det verkar vara svårt med motorbyte om bilen är reggad efter 1/1 -93

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN

    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Har inte direkt någon motor i närheten av mig så lär åka en bit och hämta en alternativt beställa från bildelsbasen, men då har jag ju dilemmat att jag bara har motorn, går det att beställa typ motorstyrning från en annan och sen köpa ett rostfritt avgassystem?

    Känns ju mycket dyrare att köpa en hel donator bil då jag köpte denna för 1500kr hehe och som är väldigt bra skick

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    lär nog bli svårt oavsett då det normalt krävs intyg från tillverkaren att det man byggt överensstämmer med en redan producerad modell. Om den inte är äldre än 88 då förstås. Då är det ju lättare.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av princemathicks Visa inlägg
    Har inte direkt någon motor i närheten av mig så lär åka en bit och hämta en alternativt beställa från bildelsbasen, men då har jag ju dilemmat att jag bara har motorn, går det att beställa typ motorstyrning från en annan och sen köpa ett rostfritt avgassystem?

    Känns ju mycket dyrare att köpa en hel donator bil då jag köpte denna för 1500kr hehe och som är väldigt bra skick
    Vill man göra det extra krångligt så skaffar man lösa saker från olika håll som man inte vet vart eller hur dom hör ihop och vart dom skall sitta.
    Önskas ett lite smidigare genomförande så köper man t.ex en 900S, skruvar bort det man behöver och säljer karossen till en folkraceutövare alternativt skrotar bort den. Bonusen är att man har ett facit att utgå från, man riskerar inte att stå utan någon pinal när man håller på samt att det garanterat blir billigare än att köpa delarna var och en för sig.
    Du får inte ens en motor för 1500SEK, så jag vet inte vad du har för bild över vad dessa grejer kommer att kosta, men oavsett hur du gör, så kommer den summan många mång många gånger överskrida 1500SEK i alla fall..

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    En viktig detalj enl de uppgifter jag fått, det verkar vara svårt med motorbyte om bilen är reggad efter 1/1 -93
    Inget större problem, finns inte så många 8V efter M90..? ;-)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg

    Inget större problem, finns inte så många 8V efter M90..? ;-)
    Nää, dom finns väl inte ens efter 1989
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Nää, dom finns väl inte ens efter 1989
    89:or förekommer väl?
    Jaja, spela roll, poängen blir den samma..
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Jo fast det räcker ju att det är en 87/88 så är det ju i princip "kört". Eller mer konkret, är den avgascertifierad med katalysator så lär man ha intyg från tillverkare om man byter motor till annat utförande.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo fast det räcker ju att det är en 87/88 så är det ju i princip "kört". Eller mer konkret, är den avgascertifierad med katalysator så lär man ha intyg från tillverkare om man byter motor till annat utförande.
    I prakatiken är det enklare än vad regelverket antyder.
    Det är många som reggat om bilar utan intyg från tillverkaren och jag är en av dom.

    I mitt fall utgick jag från en 900i 8V -89 och reggade om den med T16 motor.
    Intyget för detta skrev jag själv och tog med mig till regbesiktningen.
    Intyget innehåller uppgifter om aktuell bil, donatorbil, den nya motorn, avgasrening osv. Det är lite oklart vad som egentligen behövs men jag gjorde mig för lite extra och tog med art nr på katalystatorn (som även var läsbart) och lite andra komponenter. Lite osäkert om det verkligen behövs men det gick bra I mitt fall. I beredskap hade jag även utskrifter från EPC som "bevis" för att det är rätt komponenter monterat.

    Ska man göra detta gäller att nya motorn har kat även om bilen är äldre än -89 när katkravet kom.

    En annan av mina 900 är ursprungligen en T8 -83 som I början av 90-talet blev omreggad till T16 utan kat mha ett intyg från Saab. På den tiden var det nog lite andra regler men det intyget sager I princip att motornummer XXX har en avgasrening som motsvarar T16 -84.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Då kanske du bara hade tur ihop med en snäll besiktningsman. Vanligtvis krävs intyg från tillverkaren och inte byggaren själv.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Då kanske du bara hade tur ihop med en snäll besiktningsman. Vanligtvis krävs intyg från tillverkaren och inte byggaren själv.
    Så kan det nog vara. Det finns säkert mer griniga besiktningsgubbar än dom jag träffade
    Men det finns manga exempel på folk som reggat med betydligt sämre intyg om ens något och motorer som inte funnits etc.

    Däremot om man ringer till besiktningsföretagen och frågar vad som egentligen gäller blir svaret att det i praktiken är omöjligt..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Jo så kan det mycket väl vara men det får ju var och en ansvara för. Man kan ju inte skriva att det kommer att fungera för att det gjorde det för dig............Reglerna säger ju att intyg krävs from och med katalysatorintåget iallafall.
    Finns ju tyvärr en hel del som har byggt om bilar ganska rejält enbart baserat på att det gick tidigare och sen fått veta att tex opel slutade med dessa intyg för tio år sen typ.........volvo för 20 år sen och sen står de där med en bil de inte kan besiktiga.
    I ts fall så låter det onekligen som mycket enklare att köpa en bil med turbo direkt.

  13. #13
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Jo så kan det mycket väl vara men det får ju var och en ansvara för. Man kan ju inte skriva att det kommer att fungera för att det gjorde det för dig............Reglerna säger ju att intyg krävs from och med katalysatorintåget iallafall.
    Finns ju tyvärr en hel del som har byggt om bilar ganska rejält enbart baserat på att det gick tidigare och sen fått veta att tex opel slutade med dessa intyg för tio år sen typ.........volvo för 20 år sen och sen står de där med en bil de inte kan besiktiga.
    I ts fall så låter det onekligen som mycket enklare att köpa en bil med turbo direkt.
    Vet du vilka regler som gäller? Det är inte ett intyg från biltillverkaren som krävs. Det som krävs är att du kan påvisa att motorn du monterar uppfyller avgaskraven lika bra eller bättre än ursprungsbilen.

    Så ett egenskrivet intyg med data på donatorbil (helst inkl. regnummer) ska vara fine. Problemet som SaabAero nämner är att det kan vara svårt att regga en bil från 92-93 då donatordrivlinan helst skall vara nyare än bilen man reggar. Blir således svårare att hitta 900 S/T16 från 92- för att det helt enkelt inte finns så många.

    Såhär ser reglerna ut (från SFROs hemsida):

    SAAB 99, 90, 900 t o m -87 136 DIN/314 Nm Huvudcyl minst 20.64 mm. Bromsok fram enl 1975 års modell el senare. Stötdämp av gastryckstyp. Växellåda av 1978 års modell el senare.

    SAAB 900 fr o m -88 136 DIN/314 Nm Stötdämpare av gastryckstyp
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ja jag vet vad som gäller, jag har själv byggt om två volvo på 90talet och använt mig av deras komponentkontroll. Självklart är det antagligen inte skrivit i sten om hur intyget ska se ut men poängen är fortfarande den att bara för att det har gått bra för en så är det inte säkert att det gör det för nån annan. Tidigare har de iallafall varit ett krav med komponentkontrollen och den skulle skrivas av tillverkaren eller auktoriserad verkstad som hade mandat att utföra komponentkontrollen. Volvo har som sagt haft en sådan kontroll, Opel hade en snubbe som skrev intyg åt höger och vänster hur som helst och med saab vet jag inte.
    Det kanske är lättare idag eller att de nöjer sig med mindre, det vet jag inte men paragrafryttare finns det säkert kvar.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Vet du vilka regler som gäller? Det är inte ett intyg från biltillverkaren som krävs. Det som krävs är att du kan påvisa att motorn du monterar uppfyller avgaskraven lika bra eller bättre än ursprungsbilen.

    Så ett egenskrivet intyg med data på donatorbil (helst inkl. regnummer) ska vara fine. Problemet som SaabAero nämner är att det kan vara svårt att regga en bil från 92-93 då donatordrivlinan helst skall vara nyare än bilen man reggar. Blir således svårare att hitta 900 S/T16 från 92- för att det helt enkelt inte finns så många.

    Såhär ser reglerna ut (från SFROs hemsida):

    SAAB 99, 90, 900 t o m -87 136 DIN/314 Nm Huvudcyl minst 20.64 mm. Bromsok fram enl 1975 års modell el senare. Stötdämp av gastryckstyp. Växellåda av 1978 års modell el senare.

    SAAB 900 fr o m -88 136 DIN/314 Nm Stötdämpare av gastryckstyp
    Det är väl ingen skillnad på kraven för MY89 jämfört med -92 ?
    Jag menar att det i praktiken inte spelar någon roll om en donator är en -89 eller -92 då avgasreningen är densamma.


    Den info jag fick i dec förra året är att det är andra regler för bilar som är tagna i bruk efter 1/1 -93.
    Eftger det är inte motorbyte längre tillåtet med mindre än att den avgascertifieras, dvs i praktiken väldigt svårt.
    Tycker ändå detta verkar lite konstigt. Hur gör man med alla bilar man hittar i spoilernytt t.ex. ? Det är ju inte direkt ovanligt med turbokonvertering av 90-talsbilar

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Ja jag vet vad som gäller, jag har själv byggt om två volvo på 90talet och använt mig av deras komponentkontroll. Självklart är det antagligen inte skrivit i sten om hur intyget ska se ut men poängen är fortfarande den att bara för att det har gått bra för en så är det inte säkert att det gör det för nån annan. Tidigare har de iallafall varit ett krav med komponentkontrollen och den skulle skrivas av tillverkaren eller auktoriserad verkstad som hade mandat att utföra komponentkontrollen. Volvo har som sagt haft en sådan kontroll, Opel hade en snubbe som skrev intyg åt höger och vänster hur som helst och med saab vet jag inte.
    Det kanske är lättare idag eller att de nöjer sig med mindre, det vet jag inte men paragrafryttare finns det säkert kvar.
    Om jag förstått rätt är dessa regler med motorbyte till "kat-motor" ganska nya, dvs det är inte samma regler idag som på 90-talet men jag kan ha fattat fel igen
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Sen kanske det är skillnad på olika också, det jag pratar om är ju en vanlig regbesiktning hos SBP. Nu nämns det ju även SFRO och kanske finns det numera kryphål genom dem. Det har jag ingen aning om.

  17. #17
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Det är väl ingen skillnad på kraven för MY89 jämfört med -92 ?
    Jag menar att det i praktiken inte spelar någon roll om en donator är en -89 eller -92 då avgasreningen är densamma
    Om inte avgascertifieringen skiljer så är det nog inget problem. Jag reggade en i16 -92 med T16 och identitet från -92.

    SFRO nämndes för att listan på godkända ändringar (av biltillverkaren) finns där, man reggar som vanligt via SBP regbesiktning om bilen uppfyller kraven i listan. Annars börjar det bli ombyggt/amatörbyggt.

    Angående bilar i Bilsport vet jag inte hur många som är reggade med turbo, speciellt BMWs...
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Nja för SFRO krävs betydligt store ombyggnationer än motorbyte för reggning som amatörbyggt fordon.
    Tar man specifikt og900 räcker det inte med ombyggnaden från en äldre trubbnos sugmotorbil => långnos med turbo inkl bromsar/hjulupphängningar/växellåda för att det ska räknas som amatörbyggt (har kollat det )

    Inbillar mig att det inte är några större konstigheter om man kommer med en bil som är seriöst byggd, ser original ut och har ett seriöst skrivet intyg.
    Kan vara svårare med en "bonnbyggd" brölande bil med ett kladdigt intyg på en servett.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Läste nu att ni redan klargjort detta men lyckas inte radera meddekandet...Men de står väl i sfro boken att om man byter till en avgascertifierad bil som klarar effekten som är 195 häst på saab behövs inget intyg från tillverkaren?
    Senast redigerat av Larzzon den 2018-02-16 klockan 15:31.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg

    Angående bilar i Bilsport vet jag inte hur många som är reggade med turbo, speciellt BMWs...
    Det finns ju sätt att gå runt detta som är mer eller mindre jobbiga.
    Är nyfiken av detta då jag har en og900 -94 som jag vill ha en annan drivkälla till.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Köpa Högtalar paket till saab 900i Vilket?
    Av Nixta i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-27, 23:36
  2. Usa Front till Saab 900i -86
    Av Saab 900an i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-06, 15:51
  3. Bra Styling till saab 900i-86
    Av Saab 900an i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-04, 00:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •