Kabeln som matar spridare/TK/tomgångsmotor brukar vara rätt grov. Har varit med om att när generatorn gett upp å de första man märker är att motorn börjar missa. För att sen stendö. Så tk är vääldigt spänningskänslig och går inte bra neråt 12volt.
Kabeln som matar spridare/TK/tomgångsmotor brukar vara rätt grov. Har varit med om att när generatorn gett upp å de första man märker är att motorn börjar missa. För att sen stendö. Så tk är vääldigt spänningskänslig och går inte bra neråt 12volt.
9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322
Har som sagt kollat givaren tidigare och det är ok med avståndet. Nu är det även dubbelkollat att det tänder på rätt ställe.
Det enda jag märker vid 4000rpm är att det indikerar spikning på datorn. Det händer inget konstigt med motorn. Varken misständningar eller hörbara spikningar. Väglaget tillåter inte att prova ordentligt hur den beter sig med lite högre belastning.
Har inte märkt någon tvekan som du beskriver men vet inte om jag provat det heller.
Den enda konstighet jag märker med denna motor är misständningar vid riktigt låg belastning kring 2500rpm. Känslan är att den går magert men bredbandslambdan visar inget konstigt.
Min andra 900 med T5 har 2,1 topp och den har inte dessa fenomen med spikningar.
Den är snarare tvärt om, verkar tåla rejält mycket mer aggresiv tändning utan att det spikar. Har funderat om spikdetekteringen verkligen funkar på den
- - - Uppdaterad - - -
Det är ju känt att TK behöver bra med kräm på höga varv så det är anledningen att jag börjar kika på kablaget. Kabeln till TK är 2,5 kvadrat. På min bil är första delen av denna 1 eller möjligen 1,5kvadrat så detta ska åtgärdas nu.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Om du skarvar matnings kabel till TK med en extra kabel direkt till batteri borde spänning vara okej, dvs ingen spännings fall.
Nu har jag ingen schema och vet inte om tk ska ha 12vdc,.. så först skulle jag mäta mattnings spänning och bli övertygad att man kan koppla extra kabel, annars inte. I fall att de går bra då köra man igång.
Sett en brytare på extra kabel in i cupe så du kan sätta på extra spänning vid test (ca 3800rpm) och bryta vid behov. Nu gasar du över 4000rpm och ser vad de händer.
Blir allt okej då ersätter man befintlig kabel med en ny grövre som du redan tänkt.
Senast redigerat av George den 2018-02-16 klockan 17:24.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Har monterat en grövre kabel men problemet finns kvar.
Noterade en skillnad dock.
Fick den inte att spika innan den blev varm. Förvisso bara 2-3 försök men ändå en förbättring mot tidigare.
Med varm motor kommer det dock en hel skur med spikningar och denna gång klart mest på cyl 1
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Du har säkerligen flera TK så byt igen och byt stift. Inga nya det ska vara gamla utprovade
samt prova att ändra gap på stift, tror till 0,8-0,9mm skulle kanske passa bra. Finns hemma kallare stift skulle även testa med dom. Att värme gör illa är faktum, kanske?, och de finns flera bovar utom stift. Du har sekventiell insprutning T5.5 eller?
Antar att kolvar , förbränningskammare , ventiler är inte sotiga motor har inte gått mycket.
Detta gör saken mer komplex och intressant.
PS! idag slikar jag mina sår, hade velat att Östersund fotbollslag skulle vinna mot Arsenal och sätta upp din stad på värdkarta ( den finns redan där tycker jag, ändå)
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
TK finns det en trave av. Även stift i varierande skick.
Klurar om det börjar vara läge att montera org spridare och org programvara och prova det.
Nu sitter det gröna spridare i bilen
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Du kanske kan testa flöde/sprutbild på spridare, de kan jag, men frekvens som finns vid 4000rpm kan jag inte simulera, dvs kanske amplitud hackar ty du har induktiv givare.... men kan testas ändå eller som du tänkt att
byta till andra spridare och org programvara.
PS! Har dålig erfarenhet med nya stift NGK som förstörde en TK, visserligen gäller opel men tk är av samma utförande, alla spolar är ihop som på våra äldre saabar, därefter min, kanske, konstiga inlägg, innan....gamla stift.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
på Gladers bil så hade vi samma problem
drog ner känsligheten lite och körde vidare och den har inte exploderat.
har du batteriet i bagagen? hur lång kabl och hur tjock i sånna fall?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Batteriet i bagaget.
Osäker på kabelarean men den är hyfsat bra. 25 alt 35kvadrat.
Är ju inget problem att starta så den borde vara skapligt ok. Sen är det väl inte solklart att den har så stor inverkan på spänningen till T5.
Långa batterikabeln går till en kopplingplint och vidare till startmotorn.
Till samma kopplingsplint är generator och elcentral ansluten.
Tech 2 visar att jag har 13,6-13,7 volt i ECU
Intressant att fler har samma problem! är det 2,0 topp på Gladers motor också ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Summering av tråden så här långt. Har provat ett antal uppslag och det har inte givit något resultat alls.
3st TK
2st uppsättningar stift
2st ECU
3st olika program, från orörd org till en manipulerad och autotunad
2st uppsättningar spridare (org röda och gröna -964)
Tändläge dubbelkollat på tomgång/lågvarv med stroboskop
Jordpunkter kollade.
Kopplingspunkter på + sidan kollade
Tech 2 anger spänningen i ECU till 13,6-13,7 volt
Spänningsmatning till TK, spridare mm "uppgraderad" till kabel i rätt grovlek
Alla kabelskarvar i T5 kablaget är lödda.
Bränsletryck kontrollerat i början av vintern
Avstånd triggerhjul/vevaxelgivare kollat
Det verkar finnas minst 2st bilar till som lider av samma problem.
Det kommer fortfarande en skur av spikningar som börjar vid dryga 4000rpm även vid laddtryck under GLT.
Ingen tendens till kännbara misständningar, tappad kraft eller hörbara spikningar.
Finns det fler som noterat samma problem på en B202 med T5 ?
Minst lika intressant att veta om någon har en liknande motor som INTE har dessa fenomen
Sänkning av spikningskänsligheten i mjukvaran hjälper dock att få bort spikningarna. Kanske är det enda vägen att gå ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Vad visar bredbandslambda vid 4000rpm då spikningarna uppstår?
http://www.garaget.org/rz
9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.
Har inget exakt värde men det är varken magert eller tokfett
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Original B202 turbospridare kanske är värt att pröva? Mer "rätt" sprutbil topp och insug.
Vilka kammar sitter i motorn?
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Det är org T16 kammar i motorn
De gröna spridarna har jag provat i både "rak" och "vriden" position.
Tänker att om det vore sprutbilden som spökar borde väl det i så fall visa sig på låga varv och inte höga när det är bra fart på luften.
Tror inte jag har några turbospridare att prova men det är kanske värt att kolla.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Nån som vet vilken tändning en org B202 ligger på över 4000rpm och några hekto laddtryck ?
Kanske skulle man kunna verifiera om det är spikningar om man monterar ett APC (eller EZK) med spikdiod men det känns verkligen som att gå flera steg bakåt.
En annan drastisk åtgärd är ju att byta till en 2,1 topp
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jag har en spikdiod i min 9000-94 T5.5 kan du inte stoppa i din då ser du om de blinkar, de gjorde på min när jag mappade själv och lekte med t5_suite.
Kan nämna när de blinkade/spikade kändes inget i prestanda sänkning men jag visste att de var inte bra. Den spikade kanske? runt 4000 rpm om jag mins rätt.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
Spikdioden kopplad till T5 lär väl inte visa något annat än datorn ?
Tror faktiskt det sitter en spikdiod på denna bil men den har jag aldrig sett blinka så det är antagligen nått fel på den
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Jag ser tydligt i kupe när den blinkar i fall den är kopplad rätt och inte i dator. Kolla ecu i fall den är ansluten eller diod trasig.
Dator har jag använd endast att chippa och har ingen obd2 i min 9000-94.
Du kan plantera fel och då ska den blinka då vet man att den funkar.
PS! De kanske är det som är fel att du har 2 anslutningar till olika port. Diod port finns inte på ecu/handske så fick man lägga till i en tom plats.
PS2! De känns så rörit och mina svar ibland är inte logiska och oftast man är tillbaka till ruta ett men man får prova de mesta och då kommer man att lyckas.
Senast redigerat av George den 2018-02-19 klockan 00:53.
MVH George
9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
Skoda Octavia 1,8T
När du kollade tändningen på svänghjulet på tomgång, tog du hänsyn till ev. korrigeringar av tändningen från T5?
Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Nej det kollade jag inte just då men med PC´n inkopplad har jag inte sett några tecken på tändningskorrigering från T5.
Kanske borde jag göra en mer nogrann check på detta för att vara säker att inte T5 korrigerar.
Tidigare har jag testat drastiska förändringar och tändningen I området där de spikar men det har inte gjort någon skillnad alls.
Tänker om det vore så att givaren sitter någon grad fel (inte helt uteslutet) borde det rimligen göra skillnad med 10° förändring om felet ligger där.
Skulle givaren sitta ännu mer fel borde det väl rimligen märkas I andra driftområden också ?
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07