Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 78 av 78

Ämne: B202 med T5 spikar över 4000rpm

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2014
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    15
    Medlem#
    7085
    Fick ni någon lösning på detta?

    Precis monterat T5 på min og900, och har liknande problem vid ca. 4500rpm.
    Det kommer en skur av spikningar på 4an och 5ans vxl.

    Ställt ner tändning och ökat bränsle, men ingen skillnad.
    TK och stift ska bytas nu.

  2. #62
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 438
    Medlem#
    7182
    Jag fick det bättre, kanske inte helt bra, med att fixa stabilare jord mellan batteri och kaross.

    Har batteriet i bagaget, har du också det?

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 668
    Jag har glömt det där
    Har inte gjort något åt detta men bilen skottar på bra ändå. Laddar en bit in på rött även i det området där spikskurarna kommer.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 EMS-83, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #64
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 438
    Medlem#
    7182
    Jag hade ju såpass stort problem i början så den både justerade tändning och backade laddtryck till grundladd tillslut om man inte släppte av gasen, så det är ju inte "bra" direkt.

    Att fler har dessa symptom tyder ju på att vi har nån gemensam nämnare nånstans...

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 668
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg

    Att fler har dessa symptom tyder ju på att vi har nån gemensam nämnare nånstans...
    Rimligen kan man utesluta ett komponentfel.
    Mer troligt att spikkänsligheten behöver justeras för B202

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 EMS-83, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 787
    Har du bekräftat att det verkligen är spikningar? Om det spikar rejält bör de väl höras?
    Tycker det låter väldigt lurigt detta.

    Är det så att de som har just detta problem har fräst triggerskivan i svänghjulet?

    Med vänlig hälsning Andreas
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #67
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 438
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Är det så att de som har just detta problem har fräst triggerskivan i svänghjulet?
    Nä, jag har trigger på veven vid remskivan så det är nog inte den gemensamma nämnaren i alla fall

  8. #68
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 518
    Medlem#
    3456
    Har nu liknade på problem på min t7 konverterade og900.

    Jag har:
    *Dragit eftrajord direkt från -polen till toppen
    *Bytt till nytt batteri
    *Kollat ned bbl
    *Komptestat
    *Bytt till tk Jag vet är felfri i en annan T7 bil.

    Hade glömt att koppla in limp home solenoiden.

    Inget av detta har hjälpt förutom att felkoden försvann.

    Mitt är inte varvberoende utan lluftmasse beroende. Kör man på laddtryck under 0.8 bar funkar det kanon ända till varvstopp...över detta missas det våldsamt.

    Jag tror det är spänningsrelaterat eftersom i T5 är det en grov kabel som matar spridare/Tk/tomgångsmotor.

    Har batteriet i baskuffen.
    I T7 är det 2 kablar som matar själlhus och en som matar resten, jag har skarvat ihop dessa på samma punkt.
    Så snart ska jag testat att koppla in ett till huvudrelä som första huvudreläet drar som matar bara TK.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  9. #69
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 291
    Medlem#
    6973
    Misständningar? Inte spikningar?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #70
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 668
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag hade ju såpass stort problem i början så den både justerade tändning och backade laddtryck till grundladd tillslut om man inte släppte av gasen, så det är ju inte "bra" direkt.

    Att fler har dessa symptom tyder ju på att vi har nån gemensam nämnare nånstans...
    Lyfter en gammal tråd

    Har också konstaterat att jag tappar ladd efter en stund, sannolikt pga det registreras spikningar.

    Nån som har hittat en lösning på detta ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 EMS-83, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #71
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 694
    Medlem#
    5849
    Hur har det gått?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #72
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 438
    Medlem#
    7182
    Mitt problem kvarstår av och till.... jag har dock inga mer idéer på vad som faktiskt orsakar det tyvärr

  13. #73
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 668
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Mitt problem kvarstår av och till.... jag har dock inga mer idéer på vad som faktiskt orsakar det tyvärr
    Samma här
    På det sätt jag använder bilen är det inget större problem. Plötsligt var det vinter igen och effekten är mer än tillräcklig ändå
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 9000 Aero -95, 900 T16 -83, 900i -85x2, 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 EMS-83, 900 Cab -94, 95 -62, BM425, -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #74
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 677
    Kan ingen lägga en slant och kör på rullande landsväg då? Borde ju synas ganska fort vad som kan orsaka detta............Gör man det hos nån som har bra erfarenhet så kanske man även kan locka fram lite mer hästar så det behöver ju inte enbart handla om en kostnad för att få veta vad som orsakar det......

  15. #75
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 694
    Medlem#
    5849
    Återstår att se om jag får samma fenomen på min då, det lutar ju mot det...
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  16. #76
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 279
    Vet inte om det tillför så mycket men jag har aldrig stött på dessa problemen (hittills i alla fall). Hade det varit en knacksensor som detekterade spik hade man ju kunnat misstänka slitage i kedja/lager/kolvspel osv men detta borde ju inte T5 detektera som spik.

  17. #77
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 591
    Medlem#
    3471
    Kan en sliten generator skapa problem? Har läst ngt liknande strul här på forumet då förvisso på en 9-5 aero. Efter mkt felsökning osv så byttes generatorn och problemen försvann.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  18. #78
    Annonsmoderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 694
    Medlem#
    5849
    Ah, störningar eller dålig spänning ja.
    Två helt olika styrsystem visserligen, men en tanke god som någon.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

Liknande ämnen

  1. Orkeslös efter 4000rpm
    Av aeromagnus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-23, 02:26
  2. Plödder vid 3500-4000rpm!!
    Av _The_Ghost_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 23:53
  3. 9-5 2.0T med T5 som ej går över 4000rpm? (Fixat!)
    Av Westie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 10:22
  4. Vad är fel? när min varvräknare når 4000RPM...............
    Av Saabfille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-16, 08:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •