Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Byte turbo NG9-3 Vector

  1. #1

    Byte turbo NG9-3 Vector

    Har en 03 Vector, 175 hp, som har ett steg 1 Maptune + avgas+ luftfilter. Är
    det någon idé att byta turbo till en Aero turbo? Tjänar man någon effekt på det
    eller är det bortkastade pengar och tid?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Med avgas, menar du då även downpipe/kat?

    Annars brukar det vara nästa sak efter steg1 eller 2. Efter det så kommer ofta turbobyte och ev. spridare beroende hur högt i effekt man siktar och om man ska köra på E85 också.

    På min 9-3:a i signaturen så hade jag komplett uppgraderat avgassystem inkl. kat, aeroturbo och spridare samt även uppgraderad IC. Då landar man uppåt 270hk. Gå in och titta hos resp, trimmare vad dom har för lösningar, t.ex Maptun eller Nordic.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Med avgas, menar du då även downpipe/kat?

    Annars brukar det vara nästa sak efter steg1 eller 2. Efter det så kommer ofta turbobyte och ev. spridare beroende hur högt i effekt man siktar och om man ska köra på E85 också.

    På min 9-3:a i signaturen så hade jag komplett uppgraderat avgassystem inkl. kat, aeroturbo och spridare samt även uppgraderad IC. Då landar man uppåt 270hk. Gå in och titta hos resp, trimmare vad dom har för lösningar, t.ex Maptun eller Nordic.
    Med avgas menar jag halvsats. Så nästa steg är downpipe och cat innan turbobyte? Hjälper det eller ska man gå hela vägen på en gång. Tänkte lite i taget så det inte blir så dyrt direkt..

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Du kommer inte märka särskilt stor skillnad om du bara byter hårdvara, du behöver även byta mjukvaran för att utnyttja den nya hårdvaran. Tex att bara köpa en ny turbo utan att uppgradera mjukvaran kommer inte ha någon påverkan på effekten.
    Så antingen köper du hela kittet på en gång, och köper då bara en mjukvara (dyrare up-front men billigare i längden), eller så tar du det i flera steg och köper flera mjukvaror allteftersom.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd skruviss avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Ort
    Lund
    Inlägg
    239
    Medlem#
    Japp!
    Citat Ursprungligen postat av mondeost220 Visa inlägg
    Med avgas menar jag halvsats. Så nästa steg är downpipe och cat innan turbobyte? Hjälper det eller ska man gå hela vägen på en gång. Tänkte lite i taget så det inte blir så dyrt direkt..
    Lite i taget? Börja med att byt koppling (har fått förklarat att den inte pallar med höga effekter) om det är en manuellt växlad bil du har! Annars finns detta trevliga >>kitt<< som jag själv tittar på lite då & då men förmodligen så spelar man på gränsen på vad kopplingen pallar med?
    Senast redigerat av skruvis den 2018-02-10 klockan 12:47.
    9-3 SS 1,8t -04

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av skruvis Visa inlägg
    Lite i taget? Börja med att byt koppling (har fått förklarat att den inte pallar med höga effekter) om det är en manuellt växlad bil du har! Annars finns detta trevliga >>kitt<< som jag själv tittar på lite då & då men förmodligen så spelar man på gränsen på vad kopplingen pallar med?
    Fanns ju en del trevliga alternativ där, får kolla i plånboken vad som passar.

Liknande ämnen

  1. Byte till sportluftfilter saab 9-5 2.3t vector
    Av TeraX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •