Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Köra med felkuggade balansaxlar B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Köra med felkuggade balansaxlar B207

    Hej, är i tankarna om att köpa en 9-3a med 1.8t Biopower motorn. Men tydligen har balansaxlarna kuggat på den. Vad jag förstått är det ofta kedjespännarens skena som går av och orsakar detta problem. Bilen står 20mil från där jag har garage. Vågar man köra den 20mil? Eller bör den bärgas? Vad kan hända om man kör med kuggade balansaxlar?
    Senast redigerat av andrek den 2018-02-09 klockan 21:39.

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag tror inte balansaxlarna i sig är det största problemet utan snarare vad som verkligen hänt i balans/kamkedjetransmissionen. Kan det finnas några rester kvar som kan äventyra även kamkedjan? Isåfall ligger man risigt till och kan i värsta fall även få en havererad kamkedja och ventilsallad. Inte nödvändigtvis, men kan man utesluta den risken när balansaxeltranmissionen redan kuggat med en misstänkt trasig spännare?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    En kompis bil visade sig rullat minst 2år med kuggad kedja utan att han visste om det, det var förstn är jag påpekade backspegeln höll på att ramla lös typ

    Vad kostar bilen? Vad kostar transport med trailer? Vad har du tänkt göra med bilen?

    Beroende på svaret på dessa frågor hade jag övervägt att kört hem bilen. Skenan som havererar ramlar oftast ned i tråget men såklart är det precis som Vfr skriver att man inte ska utesluta att det finns risker.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag tror inte balansaxlarna i sig är det största problemet utan snarare vad som verkligen hänt i balans/kamkedjetransmissionen. Kan det finnas några rester kvar som kan äventyra även kamkedjan? Isåfall ligger man risigt till och kan i värsta fall även få en havererad kamkedja och ventilsallad. Inte nödvändigtvis, men kan man utesluta den risken när balansaxeltranmissionen redan kuggat med en misstänkt trasig spännare?
    Jo undvika ventilsallad vill man göra. Oklart vad som orsakat kuggningen. Säljaren skrev att det upptäckts på verkstaden under servicen
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    En kompis bil visade sig rullat minst 2år med kuggad kedja utan att han visste om det, det var förstn är jag påpekade backspegeln höll på att ramla lös typ

    Vad kostar bilen? Vad kostar transport med trailer? Vad har du tänkt göra med bilen?

    Beroende på svaret på dessa frågor hade jag övervägt att kört hem bilen. Skenan som havererar ramlar oftast ned i tråget men såklart är det precis som Vfr skriver att man inte ska utesluta att det finns risker.
    Bilen ska hem och då tänkte jag åtgärda det som nu orsakat kuggningen. Om kedjan nöts gör det inget om den ändå ska bytas. Men riskerar man att den går av och slaktar kamkedjan är det ju mindre bra.
    Bilen kostar 26000, transport ca 1000 kr för ett bilsläp. Men då jag bara har vanligt B körkort kan man ju riskera böter

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ingen snäll kompis med BE?

    Jag har hittils inte hört om någon som kört haveri pga balansaxelkedjan men omöjligt är det såklart inte.

    I den prisklassen hade jag övervägt biltransport.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Ingen snäll kompis med BE?

    Jag har hittils inte hört om någon som kört haveri pga balansaxelkedjan men omöjligt är det såklart inte.

    I den prisklassen hade jag övervägt biltransport.

    Kolla upp biltransport först. Kan vara värt några tusen, och kanske kan du dessutom pressa priset något?
    KÖR inte för tungt utan BE. Beroende på vad du har för bil riskerar du faktiskt kortet! PLUS att det bara är dumt & Livsfarligt!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Karlqvist den 2018-02-09 klockan 23:02.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Hur långt har bilen gått?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    vad är symptomen på kuggad balanskedja för en oinvigd?
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Kraftigare vibrationer än normalt och ev. metallspån i oljan (detta om kedjan inte rör sig på normalt sätt).

    Om de kraftigare vibrationerna märks påtagligt beror på motorupphängningarna - när det gäller B2x5-motorerna så märks utslagen/urkopplad balansaxel högst påtagligt på og9-5 men inte alls lika tydligt på og9-3.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Kuggad balansaxelkedja på B207 ger vibrationer i ratten vid vissa varvtal vid tomgångsvarv/torrgasning, innerspegel och även delvis glasen i ytterspeglarna...

    Dvs det märks tydligt något är fel om man har kört en bil som är OK, annars kan man säkert tro det "ska" vara så beroende på vad man är van.

    T ex min 900 från 1984 dallrar innerspegeln lika mycket vid vissa varvtal... men det ska va så på den, en sån balansaxelbefriad motor utan förfining och problem.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    På og9-5 så är vibrationerna ofta så stora vid vissa varvtal i närheten av tomgång (exakta varvtalet verkar variera lite med temperatur och belastning) att det känns uppenbart fel, hela bilen skakar, troligen för att motorupphängningen inte längre klarar svängningens amplitud utan bottnar. Det är alltså inte samma som på en og9-3 eller 9000 där det bara vibrerar lite mer, det är väsentligt kraftigare än skillnaden mellan B234 och B202 på 9000.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Om valet står mellan att köra bilen kontra köra olagligt med tung släp så skulle jag köra bilen.
    Ska du ändå dra bilen på släp så ska dragbilen vara så stor och tung som möjligt.
    26000, hmm låter mycket om det inte är ruskigt fin.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Om valet står mellan att köra bilen kontra köra olagligt med tung släp så skulle jag köra bilen.
    Ska du ändå dra bilen på släp så ska dragbilen vara så stor och tung som möjligt.
    26000, hmm låter mycket om det inte är ruskigt fin.
    Lutar åt att testa köra den. 26000 kanske inte är ett jätte kap. Men glömde skriva att det är en NG9-3 09 Vector som verkar i övrigt fint skick

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Hur långt har den gått?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Hur långt har den gått?
    19000mil

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Då är nog inte priset enligt mig speciellt bra då du EJ vet vad som exakt har hänt.

Liknande ämnen

  1. Symptom på felkuggade balansaxlar ?
    Av SaabAero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-22, 10:33
  2. Balansaxlar
    Av kimzki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 17:11
  3. 9-5 vs balansaxlar
    Av Sbuddz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 09:10
  4. Balansaxlar i ng9-3
    Av hecke09 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 22:14
  5. Köra utan balansaxlar?
    Av rillen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-09, 15:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •