Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: El- och startproblem NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32

    El- och startproblem NG9-3

    Hej! Ska försöka uttrycka mig begripligt. Min bil var vid lunch i dag osannolikt svårstartad. När väl kom igång kändes det som att den ej hade riktigt med kraft, kändes seg och drog på automatväxlingen. Efter ett kortare stopp började bältesvarnaren skrika trots tomt i sätet bredvid.

    Allt gick bra ändå & bilen ställdes kl 14. Nu 20,30 skulle jag i väg igen och då var det heldött. Nyckeln gick runt men det hostade liksom aldrig till. I stället började panel, radio och knappar till fönsterhissarna blinka disco.

    Samtidigt hördes ett sprakande ljud. På 3:e försöket tändes en lampa i panelen om ”ljuslängdsregleringen” var ur funktion.

    Så: vad är det som har hänt? Kass batteri?
    Mysko nog, 150209 hände något liknande. Bilen var stendöd en morgon och drogs till Mekonomen. Där stod den i värmen i 2 dygn, fick batteriet laddat plus att de hällde i något ”hydralic lifter care protec” eftersom mek, enl kvittot, sa att de hydraliska lyftarna sannolikt hängt sig.

    Jag fattar inte riktigt, kan det vara samma ”fel” igen?

    Bilen, en linear, är automat och har gått 17800.
    Edit: 2,0 biopower
    Senast redigerat av lyxbil den 2018-02-09 klockan 21:23. Anledning: Förtydligande

  2. #2
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Låter som riktigt dåligt batteri. Kör du korta sträckor hinner batteriet aldrig laddas upp, speciellt kalla vintrar.
    Se till att koppla på en batteriladdare någon gång i veckan, så räcker batteriet länge.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Tack! Ja, kanske är en idé byta batteri? Faktum är att vi fick varmare väder och i går, lördag, startade plötsligt bilen utan problem.
    Dock kvarstår den pipande bältesvarnaren

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    ... och nu har antispinn och antisladd också lagt ner, enl displayen...
    Nä, får nog bli ett besök på verkstan .

    - - - Uppdaterad - - -

    ... och nu har antispinn och antisladd också lagt ner, enl displayen...
    Nä, får nog bli ett besök på verkstan .

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    ng9-3 är känd för att ge en riklig flora av konstiga elfel och tillhörande meddelanden så fort batteriet inte är i toppskick så hinka i ett nytt batteri och stödladda därefter regelbundet enligt tidigare råd.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Ah ok! Tack! Bilen är på verkstad nu och jag får njuta av staden genom ett fönster på stadsbuss. Hoppas de löser det snabbt å smidigt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Det var batteriet! Allt klart. Tack för kloka råd, men måste jag ändå underhållsladda nu när det är nytt?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Eftersom det hänt tidigare så låter det som att du antingen kör mycket kortsträckor eller har mycket förbrukare som drar ström. Bränslevärmare är t.ex en sådan strömtjuv. Kör man värmaren två ggr om dagen och sedan inte kör någon längre sträcka, så behöver man stödladda emellanåt. Det kan ju såklart vara annat också.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    El- och startproblem NG9-3

    Jag är ingen bilexpert men kan något om batterier och det skulle kunna vara så att samma körmönster inte kommer leda till problem med nytt batteri. Men kanske gör det det.

    Du har följande val:
    1. Kör som innan, och riskera att behöva köpa nytt batteri för 1000kr om något år. Eller så funkar det bra och du slipper bry dig.

    2. Köpa batteri+ laddare för 1500 kr och mecka med att ladda batteriet då och då.

    Jag skulle kört på alternativ 1. Får du problem så gå över till alternativ 2 då. Eftersom det var två år sen du hade problem, och ditt batteri gissningsvis äldre än så, så tror jag inte att du kommer ha samma problem på minst två år, antagligen många fler.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-02-12 klockan 17:03.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    32
    Åh, tack för era kloka råd. Korrigerar mig själv, var tre år sen samma sak hände.
    Japp. Jag kör faktiskt kortare sträckor nu, mest till jobb och dagis under veckor.
    Ska tänka på vad ni säger! Har dock ingen bränslevärmare.

  11. #11
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Anekdot:
    När jag köpte min OG 9-3 Aero kördes den på originalbatteriet i fullgott skick. Kontinuerligt underhållsladdat och servat (påfyllt vatten) sedan nytt med resultatet att det nu hållit i 18 år.
    Så det är väldigt ekonomiskt försvarbart att köpa en batteriladdare för några hundralappar (vanlig "dum" duger utmärkt) istället för att lägga 1000 kr vart tredje år.
    Släng på laddaren på fredag/lördag kväll, så kan batteriet laddas ända fram till att bakfyllan släpper dagen efter.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    El- och startproblem NG9-3

    Nja, man slipper ju mecket också. Och om han har haft tomt batteri för tre år sen är det inte konstigt om det ger upp igen efter ytterligare tre, snarare konstigt det höll så länge?

    Jag tror ett nytt håller bra utan omsorg om det gamla, en gång tömda, höll så länge.

  13. #13
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Alla är vi olika. Själv tycker jag det är meckigare att stå med en bil som inte vill starta mitt i vintern bara för att en eller två battericeller har lagt av, än att ladda batteriet ibland.

    Energi in, energi ut. Gäller kroppsvikten lika väl som batterier. Om TS nyligen förändrat körmönstret som ger en nettoförlust ser jag ingen anledning till att ett nytt batteri ska hålla länge.

    Det är ju ungefär samma problematik kring om man ska ha motorvärmare eller ej.
    Kör du många korta sträckor med kall motor bör du byta olja oftare, eller ställa in dig på att motorn slits mer.
    Allt är ett avgörande kring huruvida problemet ska vara litet just nu, eller större i framtiden.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-02-13 klockan 00:14.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

Liknande ämnen

  1. 9-3 BioPower 2007 Startar inte längre
    Av alstorp8109 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-27, 09:24
  2. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av Tomten24 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-04-12, 20:27
  3. Saab 9-5 06 2,0t Biopower som inte startar
    Av bohlin_85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 23:51
  4. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,3t Biopower -01
    Av johansoderstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •