Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur noga underhålla bilen?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Hur noga underhålla bilen?

    Jag pendlar med min bruks 9-5a, som spårat ur som vanligt. Nyrenoverad motor, nyrenoverad subframe både bak och fram, nya stötdämpar etc.
    Så jag kan inte bara skita i den totalt.

    Men jag kör 30-50 mil pendling i veckan, och ser hur mycket stryk bilen får. Det blir stenskott, repor etc. väldigt ofta.
    Jag gick över bilen i September/Oktober och bättrade allting som behövdes inför vintern. Nu när jag tvättade av bilen ordentligt så har det mesta börjat rost eller bubbla upp igen....
    Så jag måste få tag på något 2K och bättra med. Saabs originallackstift verkar inte hålla så länge.

    Men sen är frågan hur noga man ska underhålla en bil som gått 33 000 mil med...

    Hur gör ni?
    Jag kan inte bara skita i det känner jag. Lackbättringar är inte det snyggaste, när färgen inte ligger i nivå med övriga lacken.
    Men ser bra mycket bättre ut än massa rost...

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Frågorna som behöver ställas är väl:
    * Hur länge tänker du behålla bilen?
    * Vilken puts-nivå är acceptabel för dig?
    * Hur mycket pengar har du lagt ut på pärlan hittills, och hur mycket mer pengar (och kärlek) är du beredd att lägga på den framöver?
    * Vad skulle motsvarande pengar kunna köpa i stället?
    /Johan

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Vill man behålla en bil fin så har man en bil på sommaren och en på vintern.

    Jag köpte en bil för 1000kr 2009 för att åka i på vintern, den har jag kvar än i dag och har rullat ~11 000 problemfria vintermil. Jag var väldigt noga (onödigt, med tanke på vad det var för bil...) i början med tvätt i tvätthall 1-2 gånger i veckan men efter säsonger och inför säsong tre så hittade jag typ 30 nya rostrosor på bilen och sedan dess kör jag istället principen funktion före form. Den får se ut hur den vill men skall vara 100% driftsäker (vilket den är). Senaste tvätten var april 2017 inför besiktning. Innan dess ca 1,5år.

    Det är inte värt tiden och bry sig anser jag... Det är ganska avslappnande och ha en bil som man skiter blanka faaan i, det gör vintern till en viloperiod så kan man oroa sig får skitsaker på sommarbil(arna..) istället

    5 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Frågorna som behöver ställas är väl:
    * Hur länge tänker du behålla bilen?
    * Vilken puts-nivå är acceptabel för dig?
    * Hur mycket pengar har du lagt ut på pärlan hittills, och hur mycket mer pengar (och kärlek) är du beredd att lägga på den framöver?
    * Vad skulle motsvarande pengar kunna köpa i stället?
    /Johan
    Just nu är tanken att behålla den på obestämd tid. Ska avyttra min andra 9-5a, och vill gärna ha en 9-5a. Så kommer behålla denna.
    Även om den som bruksbil kommer ha gjort sitt inom 1 år ungefär.

    Jag vill gärna ha allting i riktigt bra skick, men har insett att det är omöjligt på en pendlarbil.

    Vad gällande lack har jag inte lagt ner särskilt mycket. Har bättrat den rost som finns.
    Hundbenen och bakskärmen gjorde jag ordning själv och polerade ut så det ser acceptabelt ut.

    En del till en ny bruksbil.


    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vill man behålla en bil fin så har man en bil på sommaren och en på vintern.

    Jag köpte en bil för 1000kr 2009 för att åka i på vintern, den har jag kvar än i dag och har rullat ~11 000 problemfria vintermil. Jag var väldigt noga (onödigt, med tanke på vad det var för bil...) i början med tvätt i tvätthall 1-2 gånger i veckan men efter säsonger och inför säsong tre så hittade jag typ 30 nya rostrosor på bilen och sedan dess kör jag istället principen funktion före form. Den får se ut hur den vill men skall vara 100% driftsäker (vilket den är). Senaste tvätten var april 2017 inför besiktning. Innan dess ca 1,5år.

    Det är inte värt tiden och bry sig anser jag... Det är ganska avslappnande och ha en bil som man skiter blanka faaan i, det gör vintern till en viloperiod så kan man oroa sig får skitsaker på sommarbil(arna..) istället

    Det sa jag med denna bilen med Du ser hur det gick....

    Måste nog frångå Saab för att kunna hålla den principen.
    Hade en VW där det funka bra. Skiter i allt sålänge det går framåt.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    "Man kör inte med lacken" - Gammalt ingenjörscitat

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Ja, är man rädd om en bil kör man inte på vintern, tyvärr.

    Jag brukar försöka hålal en acceptabel nivå, jag vill inte skämmas när jag parkerar bilen.. men det är ju bra trist när jag fixade all synlig rost på silversaaben, och nu två vintrar senare så ser den nästan lika illa ut.. jag fixade Aeron i somras, och bakluckan ser förj**lig ut ändå, nu var det iofs ingen seriös fix, men ändå.. det är såå tråkigt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Vill man behålla en bil fin så har man en bil på sommaren och en på vintern.

    Jag köpte en bil för 1000kr 2009 för att åka i på vintern, den har jag kvar än i dag och har rullat ~11 000 problemfria vintermil. Jag var väldigt noga (onödigt, med tanke på vad det var för bil...) i början med tvätt i tvätthall 1-2 gånger i veckan men efter säsonger och inför säsong tre så hittade jag typ 30 nya rostrosor på bilen och sedan dess kör jag istället principen funktion före form. Den får se ut hur den vill men skall vara 100% driftsäker (vilket den är). Senaste tvätten var april 2017 inför besiktning. Innan dess ca 1,5år.

    Det är inte värt tiden och bry sig anser jag... Det är ganska avslappnande och ha en bil som man skiter blanka faaan i, det gör vintern till en viloperiod så kan man oroa sig får skitsaker på sommarbil(arna..) istället

    Kör samma koncept. Se till att den är driftsäker.
    Tvätt brukar jag dock göra varje år
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Kör samma koncept. Se till att den är driftsäker.
    Tvätt brukar jag dock göra varje år
    Lyxigt! Jag gör vid besiktning, vartannat, veteran

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 16:24
  2. Hur bör man underhålla bilen?
    Av Binne i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-04-07, 18:00
  3. Vad bör jag kika extra noga på...
    Av Morre_W i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-13, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •