Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Guide: Montera MY06 Mätarhus i OG9-5 -02/-05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Guide: Montera MY06 Mätarhus i OG9-5 -02/-05

    Såg någon bild för en tid sedan där någon monterat in ett 06 mätarhus i en og9-3 Aero och kollade lite på hur man gick tillväga, blev hänvisad till ett annat forum och lusläste igenom hela tråden i stort.
    Uppgraderingen ska funka på samtliga og9-3/9-5 med T7 Motor (Svart Tändkasett) Men 98-02 ska kräva en del extra jobb gentemot 9-5 02-05 (Bilar med TCS ska ha det enklare än bilar utan) 02 blev TCS standard, innan dess var det tillval.
    Kände där och då att det vore kul och lärorikt att prova men hittade ingen direkt guide på det. Men så här i dagarna efter lite instruktioner från diverse medlemmar gav jag mig på operationen.

    Vill således inte ta någon credit för denna operation i sig, men tycker det borde finnas en guide som man kan luta sig emot.
    Själv är jag en glad amatör men väldigt obefintliga kunskaper om lödning och elscheman. Och kan jag lyckas så kan säkert många andra göra det också.

    Så vad behöver man för att lyckas med detta?

    * Bil med T7 & TCS eller ESP (det går även få det att funka med bilar utan men kräver betydligt mer jobb vad jag hört och läst)
    * Mätarhus från 9-5 06+ Med MINDRE mil än ditt nuvarande hus **OBS** Går att höja mil med Tech2 men INTE sänka **OBS** Artikelnummer : 12767382 (05-06) eller 12775649 (06-10) dessa är husen för bensin bilar med Turbomätaren, går bra med 12767380 & 12775651 om man klarar sig utan turbomätaren
    * Blått kontaktstycke med 15-20cm kabel (klippte från en bil på skroten jag var och plockade annat ifrån) passa även på att ta det gråa kontaktstycket till Sid (baksida mätarhus)
    * Kontaktstycke från samma hus som din nuvarande bil Min har 1 svart kontakt men tidiga bilar hade 2 st vita kontaktstycken (du måste skrota ett mätarhus) Bra att ha kvar sitt gamla som backup dessutom
    * Lödstation/Lödkolv med Tenntråd 60/40 Bly/Tenn (även tennsug/tennfläta är bra att ha) Köpte en station på Kjell för 299 kr men gissar att vilken som duger för denna operation
    * Kabelstrumpa 12mm funkade för mig, köpte på Biltema
    * Krympslang med lim - Köpte ett kit på biltema med diverse storlekar

    Utöver detta är det även bra att ha en multimeter, en värmepistol, en dremel med kapskiva samt kabelskalare (0,75mm och 0,50mm är kablarna som ska skalas)

    Steg 1
    Ta isär det trasiga/defekta mätarhuset som är samma som ditt nuvarande och ta ur kretskortet.
    Jag kapade helt enkelt loss en rektangel runt kontaktstycket och sen kapade bort lite i taget tills jag hade rensat rent runt pinsen på kontakten.
    Lite pilligt men det var enklare än att löda bort (försökte men gav upp)

    20180207_191303.jpg
    Kontakten är fri

    20180206_102612.jpg
    Stressa inte och ta det försiktigt så man inte kapar någon pin (några pin används inte så man får några extra om man vill)

    20180206_121223.jpg
    Rensad och redo för lödning

    gamla kontakten.png
    Piggen på baksidan kontakten ska peka bakåt när du tittar på pinnarna, men dubbelkolla alltid innan (står på insidan av kontaktstycket vilka nummer dom har)
    Dom med kryss används ej och kan därför tryckas ut om man vill ha mer plats

    Steg 2
    Nu när donatorkontakten är redo att lödas vill vi ju också att rätt kabel från det blåa kontaktstycket kommer till rätt pinne på den svarta
    Då flera färger används flera gånger är det bra att på något sätt markera kablarna så man håller isär dom, gröna/vita kablar finns det ett par stycken av men även andra färger har dubletter


    Multimeter ska vara ställd i detta läge för att kunna mäta sig fram till rätt kabel för respektive hål på kontaktstycket

    20180207_202409.jpg
    Kabeln kan delas från kontaktstycket för att enklare se vilket nummer varje kabel har
    Tryck med platt mejsel på kortsidan av kontakten, kan behöva trycka in låsklackar på sidorna i nedre hörnen

    Steg 3
    När man kommit underfund med vad varje kabel på det blåa kontakstycket har för nummer är det bara att para ihop med motsvarande funktion på den svarta kontakten
    Enligt följande lista.

    Vänstra Siffran är SVARTA Kontakten - Högra Siffran är den BLÅA
    1 - 1
    2 - 17
    4 - 31
    6 - 30
    8 - 19
    9 - 20
    10 - 15
    11 - 24
    12 - 23
    13 - 27
    14 - 28
    15 - 25
    16 - 18
    17 - 21
    18 - 3
    22 - 16

    Steg 4
    Innan man börjar löda är det klokt att börja montera krympslangar och kabelstrumpan
    Jag trädde på kabelstrumpan och drog över en av de stora krympslangarna och värmde fast vid änden borta vid det blåa kontaktstycket
    Trädde även på krympslangen som är tänkt att försluta andra sidan vid det svarta kontaktstycket när allt är klart
    Sen ska varje enskild kabel ha en liten krympslang var (16 kablar 2 cm krympslang styck)
    Kabelstrumpan var väl tilltagen för att kunna kapas i rätt längd när man var klar
    Drog sedan bak allt mot det blåa kontaktstycket och tejpade fast för att alla små kablar skulle vara så fria som möjligt att jobba med


    Steg 5
    När man nu ska börja löda fick jag efter jag var klar tips att man kunde trycka ut den pin man skulle löda med en lite större torx mejsel
    Blir väldigt mycket enklare och mer utrymme om den pinnen man ska löda är längre ut än dom andra, när man är klar trycker man tillbaka med en tång.
    Vill man kan man efter varje lödning testa stiftet med multimetern ansluten till rätt pin på blåa kontakten innan man sätter på krympslangen
    Detta var inget jag gjorde utan jag lödde alla kablar och sen monterade på krympslangen, men med facit i hand hade jag nog satt på varje slang när man lött färdigt den och kollat så den får kontakt som den ska

    Smart tips här är att börja på pinsen i mitten raden, jag började med att löda pin 11 (på svarta kontakten) och vidare med 10 > 9 > 8 för att sen börja på 12 > 13 > 14 > 15
    På nedre och övre raden spelar det mindre roll då det ändå är gott om plats att komma åt.
    Då kabelstrumpan lätt fransar sig i änden så tejpade jag den medan jag arbetade.
    När man är färdig är det bara dra kabelstrumpan på plats och dra över den stora krympslangen så den täcker änden av kabelstrumpan samt ändarna av varje liten kabels krympslang och värma med värmepistol


    Så här blev det färdiga resultatet för mig (blev 2 krympslangar i den ena änden då jag råkade klippa strumpan för kort) Det var ett milt sagt helvete att få på en ny krympslang så detta rekommenderas inte.


    Huset ska monteras i helgen.

    Steg 6
    För att sedan få huset att lira i din bil krävs en TECH2, ska försöka beskriva i steg hur man går till väga i menyer osv.

    ** Kom ihåg att notera ditt riktiga chassi nummer främst vilken bokstav och årsmodell siffran ** ta ett kort första gången innan du ändrar något värde

    6.1
    Vid nyckeln till läge On (vrid på parkeringsljus)
    Välj årsmodell > *din nuvarande bil* >
    Audio system > programmering > gift ur stereon
    Gå till Dice > Programmering > Chassinummer > ändra 8:e värdet (en bokstav) till G som är 2.3 motorn
    Ändra 10:e värdet (en siffra) till 6 som är modellår 2006
    Tryck på exit ett par gånger tills du kommer till huvudmeny och kan välja årsmodell igen och välj 2006

    Gå sedan till Miu (huvudinstrument) > programmera > reservdels programmera

    Sen väljer du följande
    Motor : 2.3
    Bränslegas återvinning : utan
    Däck tryck : utan
    Växellåda : man/aut
    Sentronic : aut med paddlar gissar jag?
    Tryck sedan okej eller liknande för att få en lista på val som gjort och bekräfta.

    Gå sedan tillbaka till Miu > programmera > vägmätare > se till att km/h är valt och tryck sedan på OK (längst till höger) > ändra och mata nu in miltal på ditt gamla mätarhus tex 210000 för 21.000 Mil

    Det tar ca 8 minuter per 1000 mil så det är klokt att ha en batteri laddare kopplad på batteriet. Vill man kan man göra det i etapper

    Efter du reservdelsprogrammerat så byter du tillbaka Chassinummer i Dice
    Ändra bokstaven G till din gamla bokstav och siffran 6 till ditt riktiga modellår
    Sen går du in i Twice och gör en immobilisering du får vänta på en timer sedan så görs immobiliseringen och du kan starta bilen(Tack alla ni kunniga som klargjorde detta viktiga steg)

    ** Ett litet sidospår men jag fick tips om att ha mitt gamla mätarhus med mig i bagagen om något händer längs vägen och adapter kablaget glappar eller så. I mitt fall behövde jag köra en till Immobilisering för att det gamla skulle vara redo för backup (behöver inte ändra vin eller något mer då vi redan är på rätt vin / årsmodell) **

    Vill än en gång poängtera att jag inte på något sätt vill ta åt mig äran för denna modifikation, jag bara förmedlar mina kunskaper vidare som andra varit vänliga och delat med sig av
    Jag hoppas denna guide kan hjälpa någon att ge sig på detta i framtiden.
    Och kom ihåg, jag hade inte använt en lödkolv sen jag gick i högstadiet och klarade åstadkomma denna kabel som än så länge fungerar kanon

    Är det något steg jag missat eller har du något bra tips att ge så är det bara skriva.

    Håll tillgodo kära Saab vänner där ute
    / Robert

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sonaks den 2018-02-12 klockan 11:42.

  2. #2
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Bra guide!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  3. #3
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Jag vet inte vad som hände med mitt inlägg tidigare, hur som helst.
    Skitbra guide, ladda gärna upp bilderna på forumet istället för forumbilder, så finns de kvar att se på i framtiden!
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Jag rekommenderar imgur.com i stället för bilduppladdning. De tar inte bort bilder efter några veckor.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Så nu har jag suttit med tech2 och la till lite info vart man hittar i de olika menyerna. Är det ändå oklart så fråga hellre innan ni ändrar något värde

    Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Den adapterkabeln borde Orio tillverka och sälja så att fler kan "uppgradera" sina bilar.
    Hur blir det med SID displayen hängen den gamla kvar med full funktion ?

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Detaljerat och bra!

    Står det några siffror/art.nr/tillverkarinfo på kontakten? Ibland är det universalkontakter som används i många olika bilar och på många platser, det kan med andra ord finnas att köpa nya billigt om man bara vet vad man skall leta efter så sparar man lite tid

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Den adapterkabeln borde Orio tillverka och sälja så att fler kan "uppgradera" sina bilar.
    Hur blir det med SID displayen hängen den gamla kvar med full funktion ?
    Man behöver göra en adapter för SIDen för att få den lira, samt ACCn. Sedan för Siden så finns de lite mer jobb...
    Sedan som uppgradering kabel så har jag svårt att tro att de hade velat sälja, då de är mycket trixande med Tech2an...

    Orginaltråden som @Zimm och @Chriva gjorde:

    https://www.trionictuning.com/forum/...php?f=4&t=3819

    Tack vare dem så hade de varit svårt att göra detta

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Detaljerat och bra!

    Står det några siffror/art.nr/tillverkarinfo på kontakten? Ibland är det universalkontakter som används i många olika bilar och på många platser, det kan med andra ord finnas att köpa nya billigt om man bara vet vad man skall leta efter så sparar man lite tid
    VW/Audi har skapat kontakten och går att köpa på tex ELFA

  9. #9
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Jag rekommenderar imgur.com i stället för bilduppladdning. De tar inte bort bilder efter några veckor.
    Nej nej nej. Använd forumets egen bilduppladdning så att vi själva har kontroll över bilderna. Det kvittar vilken extern bilduppladdning du använder så händer alltid någonting förr eller senare. Och speciellt på FAQ. Där skulle det vara krav att man använder klubbens uppladdning. Det är massor av bilder till bra FAQ-trådar som vi har tappat bilderna till när dom blir några år.

    4 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    100% enig. Det finns redan alldeles för Många FAQ och instruktioner av högsta kvalitet som numera är värdelösa. Vissa helt unika uppgraderingar finns bland dessa. Vfr:s projekttråd drabbades nyligen...

    Funkar det inte med vår egen bilduppladdning är det rätta att be om hjälp här så funktionen kan förbättras eller förklaras.

    Jag tycker oxo att det borde vara ett krav på en FAQ med lokalt lagrade bilagor och bilder i forumet.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Nej nej nej. Använd forumets egen bilduppladdning så att vi själva har kontroll över bilderna. Det kvittar vilken extern bilduppladdning du använder så händer alltid någonting förr eller senare. Och speciellt på FAQ. Där skulle det vara krav att man använder klubbens uppladdning. Det är massor av bilder till bra FAQ-trådar som vi har tappat bilderna till när dom blir några år.
    Jag har försökt men gränsen för 5 bilder ligger kvar trots att @bollman i ett inlägg Oktober 2017 skrev att det vart höjt till 20 bilder

    Edit: Det stämmer inte, det skall fungera med 20 bilder/inlägg Tråden i fråga -> Max 5 bilder per inlägg??
    Skicka ett PM om det inte skulle funka med mer än 5 bilder/inlägg
    /Moderator

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-09-20 klockan 19:02. Anledning: Uppdaterad info om bilder

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    tack för guiden - det är verkligen bra gjort

Liknande ämnen

  1. Svar: 65
    Senaste inlägg: 2022-02-20, 19:55
  2. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-11-11, 13:38
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-12-16, 03:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •