Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Drar kylvätska efter turbobyte, 9-3 2.0T -02

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    29
    Medlem#
    -

    Drar kylvätska efter turbobyte, 9-3 2.0T -02

    Halloj!

    Efter byte av turbon (fiiiiint turboras) så drar bilen lite kylarvätska. Inga anmärkningar på avgasvärden på besiktningen och ingen onormal rök. Bilen går hur bra som helst efter turbobytet. Men då och då varnar den "Fyllpå kylarvätska" och man får slå i några deciliter.
    Jag ser inga tecken på läckage utvändigt nånstans, men helt klart försvinner det på nåt vis. Är det bara att fylla på då och då så skulle jag ju inte bry mig så mycket, kostnaden är ju försumbar jämfört med allt annat. Men om det är tecken på att nåt annat är på väg att ge sig så kanske man borde gå till botten med det hela innan det blir ännu värre.
    Några tips?
    Och som sagt, innan turbobytet drog den inte nån kylarvätska, så det borde hänga ihop med det kan man tycka. En tanke är om det läcker lite vid kylaranslutningarna på turbon och att det dunstar direkt det kommer ut så man inte har en chans att se nåt???

    mvh Fredrik

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av Frippegubben Visa inlägg
    Halloj!

    Efter byte av turbon (fiiiiint turboras) så drar bilen lite kylarvätska. Inga anmärkningar på avgasvärden på besiktningen och ingen onormal rök. Bilen går hur bra som helst efter turbobytet. Men då och då varnar den "Fyllpå kylarvätska" och man får slå i några deciliter.
    Jag ser inga tecken på läckage utvändigt nånstans, men helt klart försvinner det på nåt vis. Är det bara att fylla på då och då så skulle jag ju inte bry mig så mycket, kostnaden är ju försumbar jämfört med allt annat. Men om det är tecken på att nåt annat är på väg att ge sig så kanske man borde gå till botten med det hela innan det blir ännu värre.
    Några tips?
    Och som sagt, innan turbobytet drog den inte nån kylarvätska, så det borde hänga ihop med det kan man tycka. En tanke är om det läcker lite vid kylaranslutningarna på turbon och att det dunstar direkt det kommer ut så man inte har en chans att se nåt???

    mvh Fredrik
    Inte så att topplockspackningen har gått ?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Är väl bara att byta tätningsbrickorna på röret mellan turbo-vattenpump och turbo-topplock?

    Har bilen motorvärmare så kan det läcka från blockvärmaren också.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. luktar bensin på olje stickan och drar kylvätska
    Av simpon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 15:31
  2. För mkt laddtryck efter turbobyte
    Av Svugg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-11, 21:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •