Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kedjesträckare H-motorn

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -

    Kedjesträckare H-motorn

    Hej, nån som vet skillnaden mellan gamla och nya sträckaren? Den nya kom runt 1984 eller? Bör man byta till den nya om man har den gamla i sin og900 -82? Har läst att den kan ge upp, efter 15.000 mil. Min har rullat 18.300 mil nu. Nån som hört nåt liknande? Jag kanske kör på övertid... lite orolig men det låter inget speciellt från motorn. Kan man byta sträckare utan att ta bort topplocket?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Det är alltså B201 som avses

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    vad jag vet så ska den nyare passa utan modifikationer. Man lär dock ha alla komponenter som hör till. Ska man byta den så är det dessvärre motor ur och transmissionskåpa bort. Kanske går att få bort kåpan på plats men det är nog inte att rekommendera.
    Det borde dock synas om den är bytt. Den äldre verkar vara nån märklig enhet ihop med skenan. Den senare en klassisk sträckare som sitter med två skruv. Borde nästan synas uppifrån.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    33
    Medlem#
    -
    Ok tack jag ska undersöka vid tillfälle när jag tar bort ventilkåpan lite längre fram. Man borde kunna se uppifrån så gick mina tankar också. Rent allmänt tycker jag man borde behållit dubbelkedjan från B-motorn, den känns rejälare och har aldrig hört om nåt krångel med den sträckaren..? Kanske nån vet varför H-motorn fick en enkel kedja?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881
    För att det var modernt och en enkelkedja tar ju mindre energi och håller normalt sett helt okej. (sett ur tillverkarens synpunkt) De vill ju att du ska byta bil regelbundet.

  6. #6
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 081
    Medlem#
    7182
    Tror aldrig jag hört en rasslande B201, att det bara var dåliga sträckare ett par år tycker jag är ett bra tecken. De löste ju problemet när de märkte det? Många bilar idag känns det som man kort och gott skiter i det och kör på ändå, alternativt "fixar" problemet på befintlig modell/motor men sedan släpper en ny modell/motor inom 1-2år som då lider av liknande eller några andra problem och man är tillbaka på ruta ett igen.... Precis som om man inte lärt sig något från förra gången.

    Kedjebrott på B201/B202 har jag aldrig varken hört eller läst om någon som råkat ut för men visst lär det nån gång ha hänt. Rassel däremot kan man höra på B202 ibland när de ligger runt 30-40 000mil.

    Det var väl faktiskt på den tiden som kamkedja hade en hållbarhet som faktiskt var bilens livslängd på riktigt...
    Senast redigerat av joH900 den 2018-02-09 klockan 19:58.

Liknande ämnen

  1. Kedjesträckare
    Av kuling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-14, 19:17
  2. Kedjesträckare, B202, B234
    Av descrator i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-09-24, 23:11
  3. kedjesträckare på 2,3 långmotor
    Av ST99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 23:52
  4. kedjesträckare H Motor
    Av Mattiaskarlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •