Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Problem med kupéfläkten OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    114

    Problem med kupéfläkten!

    har en kupéfläkt som bara går ibland , senaste dagarna har den bara hoppas en gång av närmare 1000 försök att få igång den...

    bilen är en 9-5 aero -00
    tacksam för hjälp om vad det kan vara... har kollat säkringar o anslutningar,

    finns det något relä som går till den ??

    tacksam för svar...
    Ompen..

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Problem med kupéfläkten!

    Kristallkulan oputsad: Vilken bilmodell gäller det?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    114

    Re: Problem med kupéfläkten!

    sorry...
    Ompen..

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Problem med kupéfläkten!

    Prova ge översidan på instrumentbrädan eller sidan på mittkonsollen på passagerarsidan en smäll. Den kan hoppa igång då. Om den gör det så är det antagligen fläktmotorn som håller på att ge upp.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Problem med kupéfläkten!

    *sniff sniff* Luktar som dåliga kol i fläktmotorn, försök få ur och isär den. Går ju att byta dem om man är lite händig.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    114

    Re: Problem med kupéfläkten!

    ska kolla detta i morgon... har fått tag i kol iaf
    Ompen..

  7. #7

    Problem med kupefläkten OG9-5

    Hej, har en Saab 9-5 "1999" , när jag startade bilen imorse "0 grader ute" så gick inte cupe fläkten igång, efter ca 5 minuters körning kommer lite luft in (som man har reglaget på 1:an) både kall luft och varmluft fungerar, jag kan känna det genom lägga handen på en av ventilationerna.

    Jag kör ca 10 minter, stannar bilen och stänger av motern, väntar ca: 5 min och startar motern igen, nu fungerar cupefläkten som den skall, och fungerar resten av dagen! Nästa morgon när jag startar bilen är det samma problem.

    har sökt efter felkoder, men inga dyker upp.

    något som har haft det här problemet ? eller vet vad det kan vara ?

    Mvh Tomas.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Troligen utsliten motor, kommer runt 30k mil. Det går av och på allt oftare till det slutligen stannar då kolen inte längre når fram till kollektorn oavsett temperaturväxlingar och vibrationer.

    Inte särskilt svårt att byta själv på en 9-5, det svåraste momentet är normalt att dra av vindrutetorkararmarna, resten är bara att skruva sig neråt (det är en del att ta loss så det tar däremot en bra stund).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Min Saab har bara gått 20000 mil dock... vet inget om att mecka själv. men vad är det motor vi pratar om ? så kan man köpa den och be en mekaniker montera den.. Mvh Tomas.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av iamtomas Visa inlägg
    Min Saab har bara gått 20000 mil dock... vet inget om att mecka själv. men vad är det motor vi pratar om ? så kan man köpa den och be en mekaniker montera den.. Mvh Tomas.
    Hmm, jag sa troligen, det finns andra felmöjligheter också, även om jag skulle hålla själva motorn som sannolikast. Glapp i allmänhet kan ge samma symptom.

    När det gäller kolen brukar det börja med att fläkten då och då inte vill starta direkt när man slår på tändningen utan först efter en stund. Det typiska med kolen är att har den väl börjat snurra så fortsätter den typiskt att gå ett längre tag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    tack..

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bilden för att visa vad ska bytas jag vet. Skroten tar typ 400-500 kronor för den. Ingen ny förvisso men billigare. Vad gäller att byta den så måste du ju vara händig för att göra det själv och för att få ut den gamla kupéfläkten så kommer här tips jag kom på när jag bytte kupéfläkten själv för några veckor sedan: Dra ut den till höger. Även om det ser ut att vara mer plats att dra ut den till vänster. Vad som är i vägen är fastsvetsade skruvar som används för att skruva fast en plastram (en ram som du skruvat bort innan). Att dra med spännband i väggen framför kupéfläkten kan vara bra men jag tänkte att eftersom det inte står något om det i WIS så ska det gå ändå och de gör det.

    Tips 2 gäller att få av vindrutetorkararmarna. En billig spindelledsavdragare från biltema använder jag numera. Man får använda den upp och ner och skruva på gängorna på avdragaren med en polygrip. Armarna lossnar då på ett kick. Genomföringen med en gummitätning vid kontakten på kupéfläkten kan vara joxig att få dit också. Men det gäller att få dit alla kablar som innan så att de två plasthalvorna som stänger över kupéfläkten när man kör återcirkulation går fritt.

    Höger/vänster räknas som om du sitter bakom ratten i bilen.
    Senast redigerat av Bosse99 den 2017-01-03 klockan 10:59.

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    En ny kupéfläkt finns för 1000:- lappen på nätet. Märke bl.a. Valeo.


    Via TT
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Det var ett antal år sedan jag bytte fläkten, men det är inget speciellt som man behöver ta i för att få loss (utöver vindrutetorkararmarna). Behöver man ta i hårt är det något man missat att ta bort först, och detta är del ett ställe där rost inte är ett problem, och det behövs bara standardverktyg för övningen. Om jag minns rätt är det bara Micro Timer-kontakter (svarta med mörkröda lås) som måste kopplas ur, vilka är mycket lätta om man gör på rätt sätt (stor flatmejsel i uttaget för stor flatmejsel mellan svart och mörkröd plast) - får man problem angriper man dem troligen på fel sätt.

    Utmaningen är mest att ta rätt på alla saker man skruvar loss och varifrån så man får tillbaka dem rätt. Och att kravla upp och ner på motorn för att komma åt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Och att kravla upp och ner på motorn för att komma åt.
    Eller stå framför/vid sidan om bilen om man är lång och ha träningsvärk i vaderna nästa dag!

  17. #17
    fläkten är nu hel död,, dock fått följande fel kod 1:11

    Stepping motor, air-mixing flap, RH - no mechanical contact with flap

    är detta problemet ? vad innebär det ? och hur kan man fixa det ? tack för hjälpen.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    1:11 vet jag inte vad du menar med, men är det blinkkoder på den manuella klimatkontrollen du tänker på (1 blink är vänster spjäll urkopplat, 2 blink höger spjäll urkopplat) så låter det som någon kontakt inte sitter som den ska någonstans, kanske panelens kontaktdon.

    Förslagsvis, om det inte är uppenbart efter att ha tittat på sakerna, använd en multimeter för att kontrollera spänningar.

    Kanske ska du konsultera en bra Saab-verkstad. Om du anger Ort i din signatur så kanske du kan få någon rekommendation.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    1:11 vet jag inte vad du menar med
    1 till vänster och 11 till höger, dvs. 1 fel med kod 11 gissar jag att det är han menar.

    Och jag tror att kugget/axeln krypit ur motorn.
    Dvs. fixat på en kafferast

    Hur man river och kollar står delvis här och har axeln krupit ur är den bara att knacka in försiktigt
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-01-05 klockan 12:28.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Kapar tråden lite , har en -05a där kupefläkten blåser dock så kommer de bara kall luft ur den med en gnutta värme. har nån ide vad de kan vara ? motortempen håller sig i mitten och finns kylarvätska i bilen

Liknande ämnen

  1. Problem med kupefläkten (OBS , fläkten är ny)
    Av Turbo_Danne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-04, 02:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •