Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: IR tempmätning på kylarslang

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747

    IR tempmätning på kylarslang

    Testade att mäta temp på kylarslangen ca 10cm från termostaten efter ca 30min körande och den visade 72grader och sedan testade jag även på slangen som går till värmepaketet den visade ca 68grader.
    Slangen till värmepaktet mätte jag några centimeter från 90 graders böjen som sitter på toppen.
    Detta på en 9000 men jag ska testa på min 9-5:a som är betydligt varmare i kupén.
    Gissningsvis är den 1 år gamla termostaten trasig.
    Finns det någon annan som kollat med ir mätare?

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Vad får dig att mäta med IR-mätare, har du problem med värmen? Går nålen inte upp till kl 9? Vad får du för värde om du mäter på termostathuset?
    Vad är det för årsmodell?
    /Johan

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Ingen Tech2 eller liknande att testa och jämföra med?

    Samtidigt är det enkelt och billigt att byta termostat på 9000.

    1 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Vad får dig att mäta med IR-mätare, har du problem med värmen? Går nålen inte upp till kl 9? Vad får du för värde om du mäter på termostathuset?
    Vad är det för årsmodell?
    /Johan
    Jag ska besikta bilen -96:a denna månad och ska byta en hel del prylar (inte bara för besiktning) och funderar på om termostaten ska bytas.
    Nålen går till 9, instrumenthuset är omlött.
    Fick en fix ide om att mäta tempen.
    Funderar mest på om det är skit i värmepaketet eller termostaten är kass.
    Eventuellt ska VSS kodas bort och då skulle jag kunna läsa av ecu givaren men det kommer inte att höja värmen i bilen.
    I 9-5:an blir det rena bastun medan denna bara ljummet.
    ACC:n är kalibrerad/reset flera ggr och värmeflappar och återcirkulation fungerar som det ska.
    Termostaten är inte original, den köptes av ryssen i berlin(autodoc) av bekvämlighetsskäl.
    Kollade på fakturan och det är fabrikat gates.

  5. #5
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    den borde vara lite varmare

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Om det ska vara lite varmare eller inte beror väl på om du skall ha 82C eller 89C termostat i din 9000. Båda varianterna finns ju. Vilket innebär att fel variant kan vara monterad av misstag...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Testade att mäta temp på kylarslangen ca 10cm från termostaten efter ca 30min körande och den visade 72grader och sedan testade jag även på slangen som går till värmepaketet den visade ca 68grader.
    Slangen till värmepaktet mätte jag några centimeter från 90 graders böjen som sitter på toppen.
    Detta på en 9000 men jag ska testa på min 9-5:a som är betydligt varmare i kupén.
    Gissningsvis är den 1 år gamla termostaten trasig.
    Finns det någon annan som kollat med ir mätare?
    Jag har mätt med IR. Men det är svårt att säga vad den borde visa i det fallet du beskriver utan mer information, dock låter det misstänkt lågt.

    De två enkla mätfallen är start från helt kall motor och mäta på övre kylarslangen innan termostaten ska ha öppnat , ska var omgivningstemperatur (helt kall) då. Minsta lilla ljummet tyder på otät termostat.

    Det andra fallet är när bilen har gått på normal lugn landsvägskörning ett längre tag så att systemet, exklusive kylare, är genomvarmt (och kupevärmen inte längre tar allt så det finns någorlunda flöde till kylaren). Kylaren får inte börja närma sig full temperarur, utan måste ha kylmarginal kvar. Om man då stannar och låter bilen fortsätta gå på tomgång och direkt mäter på utgående kylarslang så ska den har termostattemperaturen inom någon enstaka grad - jag brukar mäta 88C med 89C-termostaten en liten bit ner på slangen. (I detta fall fungerar det så att utgående temperatur är konstant men flödet beror på hur mycket värme som behöver transporteras iväg till kylaren.)

    Får du bra värden på dessa båda tester har du högst sannolikt en bra termostat.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Om det ska vara lite varmare eller inte beror väl på om du skall ha 82C eller 89C termostat i din 9000. Båda varianterna finns ju. Vilket innebär att fel variant kan vara monterad av misstag...
    Den ska vara 88 enligt leverantör

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag har mätt med IR. Men det är svårt att säga vad den borde visa i det fallet du beskriver utan mer information, dock låter det misstänkt lågt.

    De två enkla mätfallen är start från helt kall motor och mäta på övre kylarslangen innan termostaten ska ha öppnat , ska var omgivningstemperatur (helt kall) då. Minsta lilla ljummet tyder på otät termostat.

    Det andra fallet är när bilen har gått på normal lugn landsvägskörning ett längre tag så att systemet, exklusive kylare, är genomvarmt (och kupevärmen inte längre tar allt så det finns någorlunda flöde till kylaren). Kylaren får inte börja närma sig full temperarur, utan måste ha kylmarginal kvar. Om man då stannar och låter bilen fortsätta gå på tomgång och direkt mäter på utgående kylarslang så ska den har termostattemperaturen inom någon enstaka grad - jag brukar mäta 88C med 89C-termostaten en liten bit ner på slangen. (I detta fall fungerar det så att utgående temperatur är konstant men flödet beror på hur mycket värme som behöver transporteras iväg till kylaren.)

    Får du bra värden på dessa båda tester har du högst sannolikt en bra termostat.
    Fint!, det verkar som om min är kass.
    Den verkar tät men öppnar för tidigt, kollade idag igen ca 70 på den grova slangen till kylaren och 56 på nedre slangen till vattenpumpen.
    Mätt efter körning och på tomgång en stund.

    Visst är det 70grader som är gränsen för lambdareglering?
    Senast redigerat av PelleJ den 2018-02-06 klockan 09:31.

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Din mätning påverkar din kroppstemeratur dvs din hand som håller ir mättare.
    Mätare skulle du ha i den omgivande temperatur ett tag om man vill ha någorunda rätt mättning. Den beräknar delta temp, omgivning (egen temp på skalet, kretskort, termistor) och föremålet inkl ute temp,
    Har man dyr ir_m då blir mättning mer troverdig.


    PS! har själv ir_m men är inte så glad, kostade ca 500 spänn. Kan man uppfylla krav som fabrikanten skrev hur skulle man mäta då blir
    mätning bättre.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Den ska vara 88 enligt leverantör

    Fint!, det verkar som om min är kass.

    Fint!, det verkar som om min är kass.
    Den verkar tät men öppnar för tidigt, kollade idag igen ca 70 på den grova slangen till kylaren och 56 på nedre slangen till vattenpumpen.
    Mätt efter körning och på tomgång en stund.
    Din termostat ska vara 89C, inte 88C, om det är korrekt.

    Det låter som en kass termostat. Enda brasklappen var om det är så kallt att du råkat svälja all värme till kupén så det inte var flöde, något som avslöjas om man mäter längre ner på slangen också - är det nästan samma temperatur finns flöde (har mätt 86C vid kylaränden när det varit 88C vid motoränden, detta vid tomgång på sommaren) - och om temperaturen är fallande. Osäkerheten kan undvikas om man mäter omedelbart efter stopp, mäter man inom en minut lär mätavvikelsen vid bristande flöde vara obetydlig. Tempgivaren i en 9000 sitter precis bredvid termostaten, den borde visa runt kl 8 för runt 70C.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Din mätning påverkar din kroppstemeratur dvs din hand som håller ir mättare.
    Mätare skulle du ha i den omgivande temperatur ett tag om man vill ha någorunda rätt mättning. Den beräknar delta temp, omgivning (egen temp på skalet, kretskort, termistor) och föremålet inkl ute temp,
    Har man dyr ir_m då blir mättning mer troverdig.


    PS! har själv ir_m men är inte så glad, kostade ca 500 spänn. Kan man uppfylla krav som fabrikanten skrev hur skulle man mäta då blir
    mätning bättre.
    https://www.jula.se/catalog/verktyg-...ometer-405035/

    Denna har jag ca 3år gammal, jobbig att träffa med då den inte har någon laserpekare utan man får fumla sig fram lite.

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    De är min med laser och inga problem att träffa värme/kyla föremål. Ser att den kostar idag 400.
    https://www.kjell.com/se/sortiment/e...mometer-p48042


    Som du viste man ska ha en pappers tejp klistrat på den plats som ska mätas och helst om de är blanka ytor. Finns ingen ir som klarar blanka ytor utan tejp.


    PS ! Våra katter gillar laser så den funkar ändå, lite skoj.
    Tyvärr kör inte Saab denna vinter men kan mäta på andra bil.

    Du klarar besiktning är jag nästan säker de är viktig att din tomgång är låg 800-850 rpm sen är de inga problem, men katt ska vara varm.

    1 användare gillar detta inlägg


    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #13
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Den ska vara 88 enligt leverantör
    ??
    Enl Saabs EPC finns bara 82C & 89C på 4 cyl 9000. Säkrast är väl att kolla där med chassinr vad det skall vara.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    ??
    Enl Saabs EPC finns bara 82C & 89C på 4 cyl 9000. Säkrast är väl att kolla där med chassinr vad det skall vara.
    https://www.bildelaronline24.se/gates/1238318

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag har löst problemet med ny termostat.
    Åkte till mekonomen idag och köpte en 92 graders, jag tvekade eftersom dom bara hade gates.
    Jag förklarade för säljaren att jag redan har köpt en trasig gates och vill inte ha någon fler.
    Duktig säljare så jag köpte en 92graders gates - hur dum får man bli var min tanke.
    Nu visar ir tempen 91-92 och det blir varmare i bilen, dock kommer det mer värme vid högre varv.
    Efter varmkörning och mätning startade till och med kylfläkten och den har jag aldrig hört förutom då ac:n är igång på sommaren.
    På båda gates termostaterna står det motorad på plåtsidan så det bör vara tillverkaren.
    Här i norr så blir det aldrig varmt ens på sommaren så en 92:a bör inte ge några problem.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Att kylfläkten går igång kan nog bero just på att den är 92-graders. Detta eftersom EDU:n tittar på temperaturen vid termostaten för att avgöra om man släpper ut för varmt vatten i slangen... Och gränsen ligger någonstans runt just 90, går nog att trimma i EDU med Tech2, om inte annat kan antagligen fixa det genom att felkalibrera tempmätaren några grader.

    Tror du får leta upp en 89-graders.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Att kylfläkten går igång kan nog bero just på att den är 92-graders. Detta eftersom EDU:n tittar på temperaturen vid termostaten för att avgöra om man släpper ut för varmt vatten i slangen... Och gränsen ligger någonstans runt just 90, går nog att trimma i EDU med Tech2, om inte annat kan antagligen fixa det genom att felkalibrera tempmätaren några grader.

    Tror du får leta upp en 89-graders.
    Den gick igång i ca 15 sekunder men det var efter bilen stått en längre stund på tomgång efter jag var färdig med mätning/byte/testkörning.
    Jag lät den stå på tomgång samt avstängd acc medan jag städade undan lite verktyg och annat i garaget.
    Kollade inte tempen precis då men vad jag har läst så går fläkten igång vid 100grader.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det finns marginaler. Ska det vara 89C, är det såklart bäst. 88C är fel, men tillräckligt nära för att funka, normalt sett. 92C funkar säkert oxo, men vattnet kommer att vara 3C för varmt. Det är naturligtvis inte bra. Om fläkten går mer nu på vintern, lär det bli värre i sommar.

    Det som behövs för att motor och kupé värme skall fungera som avsett är en fungerande termostat.

    När du nu konstaterat att det var termostaten som var felet är mitt tips är att skona motorn och köpa rätt termostat och montera snarast.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det finns marginaler. Ska det vara 89C, är det såklart bäst. 88C är fel, men tillräckligt nära för att funka, normalt sett. 92C funkar säkert oxo, men vattnet kommer att vara 3C för varmt. Det är naturligtvis inte bra. Om fläkten går mer nu på vintern, lär det bli värre i sommar.

    Det som behövs för att motor och kupé värme skall fungera som avsett är en fungerande termostat.

    När du nu konstaterat att det var termostaten som var felet är mitt tips är att skona motorn och köpa rätt termostat och montera snarast.
    Jag tror att när man endast kör kortare sträckor, 16km(20min) enkel väg till jobbet så är den högre tempen bara en fördel.
    Varför är ni så fixerade vid 89grader?

  20. #20
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    89° är ju det bästa.

    Kollade på våran gamla 9-5 förra året, tempen pendlar rejält ända upp 96-98° med 89° termostat.

    Men tror inte din 92° kommer att göra så stor skillnad.

    Hade du inget att koppla in i OBD för att följa detta?

    Den ELM327 jag har funkar på mina bilar med Torque Pro, annars får man ta med datorn med Delphi för att checka detta på bilar upp till årsm 14-15.

    Ingen MapTuner annars!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Uppsväld kylarslang NG900!
    Av boyinblue i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-20, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •