ELM327:an läser bara Trionics temperaturgivare vid insugsröret, inte EDU:ns som går till 9000 tempmätaren.
Det är såvitt jag vet bara Tech2 (och ISAT, om man lyckas hitta någon) som kan prata med EDU:n.
ELM327:an läser bara Trionics temperaturgivare vid insugsröret, inte EDU:ns som går till 9000 tempmätaren.
Det är såvitt jag vet bara Tech2 (och ISAT, om man lyckas hitta någon) som kan prata med EDU:n.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nu funkar i alla fall värmen bara fint!
På min 9-5:a så pendlar tempen mellan 84-92 innan den stabiliseras.
Förra vintern testade jag att täta fronten rejält på 9-5:an och då gick tempen enda upp till 110grader men tog jag bort för det blev rena rama bastun i bilen.
På 9-5:an är det den nedre öppningen i spoilern som kyler, den övre gör nästan ingenting.
Det optimala är att inte tempen ska stiga så fläkten behöver gå i onödan.
Lite tråkigt att det inte finns en oljetempmätare så man kunde kontrollera den också.
Oljan mår bra av att bli lite lagomt varm då och då.
På V6:an så sitter det en oljevärmare/kylare kombinerad som en klump på blocket med slangar från kylsystemet.
OBD sitter nog inte på en -96:a men ska pilla lite med boxen så den bör man väl kunna lägga i nyare obd kompatibel mjukvara i.
Värmemätaren på 9000 är för övrigt en rätt dålig mätare, den är hyffsat linjär till lagom temp och sen rör den sig nästan ingenting förrän det är för sent.
Din 96:a har troligen redan support för OBDII-protokoll till Trionic, min -96:a hade det från fabrik trots att det står i verkstadshandbokens nyhetsbok -96 att varianter med en lambda inte har det för detta modellår.
(Men det du läser från Trionic på en 9000 är som sagt inte den tempgivare som styr tempmätaren.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96