Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Guide: Skölja AF40-6 automatväxellåda / TF-80SC

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -

    Guide: Skölja AF40-6 automatväxellåda / TF-80SC

    Jag friskriver mig helt från allt ansvar för eventuella person- och materialskador i samband med denna åtgärd.

    Bakrund
    ng9-3 MY11 som har gått 23000 mil. TTiD4, 6-växlad automat,
    Vid 12000 mil bytades oljan på växellådan enligt serviceschemat.
    Alltså rullar bilen fortfarande med mer än 50% av fabriksoljan eftersom man bara får ut 3 liter vid normalt byte. Det är ca 7 liter i systemet totalt.

    Volvo har en instruktion på sköljning av TF80-SC (AF40-6) som används vid felsökning, till exempel vid problem orsakade av, hör och häpna - förorenad olja.
    http://ww2.justanswer.com/uploads/en...uid_change.pdf

    Den går ut på att man pumpar ut oljan med hjälp av växellådans egna tryck via slangen från oljekylaren. Detta finns även beskrivet på en del forum som "Gibbons method".
    http://www.volvoxc.com/forums/showth...-other-goodies!



    Förberedelser
    - Läs på i WIS om hur ett normalt oljebyte fungerar.
    - Tech2 eller eSID krävs för avläsning av temperatur vid kontroll av oljenivå på växellådan.
    - Köp hem rejält med olja. Till AF40-6 finns endast ett alternativ, nämligen orginal GM mineralolja 93165147.
    Jag köpte 14 liter från NeoBrothers.
    https://www.neobrothers.co.uk/automa...eed-4953-p.asp
    - Ha tillgång till transparenta slangar i olika dimension. Jag köpte ett par rullar PVC på Biltema.
    - Ha 4-5 rena kärl med uppritad halvliters-skala. Jag använde vanliga IKEA-lådor.
    - Köp tätningarna till avtappnings- och nivåplugg. #93183578 och #93183574.
    - Köp tätningarna till oljekylslangarna. Läs i WIS hur man bytar dessa, finns i avsnittet för demontering/montering automatväxellåda.
    Finns på Orio #93183012 och kostar 275kr/st alternativt samma artikel från GM dealer #24221233. ACDelco är OEM.
    $5.79 http://www.rockauto.com/en/partsearch/?partnum=24221233
    - Använd nitrilhandskar. Stå ute eller i lokal med avgasutsug. Förorenad olja och avgaser är bland annat cancerframkallande.
    - Ha en medhjälpare som kan starta och stanna bilen.
    - Tänk på säkerheten vid lyft av bil. Använd godkända lyftredskap och pallbockar.

    Utförande
    Jag varmkörde bilen lite lagom, pallade upp bilen utomhus. Nivån blev hyffsat rak.
    Ha bilen avstängd. Förbered påfyllningen genom att släppa påfyllningspluggen och sticka i lämplig tratt i hålet. Jag använde Julas långtratt med extra slangstump.

    Ha fortfarande bilen avstängd. Släpp nivåpluggen och dränera oljan i ett av kärlen. Viktigt: ha koll på mängden olja som rinner ut.
    Släpp avtappningspluggen och dränera oljan. Totalt ska ca 3 liter rinna ut.
    Montera avtappningspluggen med ny tätning. Montera nivåpluggen med gamla tätningen.



    Fyll på ny olja motsvarande den mängd som tappades ut, 3 liter i mitt fall.

    Släpp klämman till oljekylslangarna på växellådan. Ta försiktigt ut slangarna och fånga upp all olja i kärlet. Sedan stack jag in två ca 300mm långa bitar slang (ca ø 1/2" utvändigt) på växellådan där slangnipplarna satt. Stick inte in slangarna längre än motsvarande längd på nippeln. Nipplarna är ø12mm utvändigt.



    Be medhjälparen starta bilen. Håll i slangarna så att de inte lossnar från växellådan av trycket och rikta strålen ner i ett nytt kärl.
    Var bered på att det kan bli hastigt oljetryck. Det kommer bara olja från en av slangarna. För att undvika missförstånd och att smuts kommer in i kanalen så monterade jag slangar i båda kanalerna.
    Be medhjälparen stanna direkt när det blivit 2 liter i kärlet.



    Fyll på 2 liter ny olja. Starta igen och spola ut 2 liter i nytt kärl.
    Var noga med att mäta upp all olja så att du slår på lika mycket som rinner ut.
    Upprepa sköljproceduren tills önskad färg på oljan rinner ut från slangen.
    I mitt fall nöjde jag mig med totalt 12 liter ny olja.

    Jag spolade även oljekylaren med en absolut ren spilloljesug, modell "lavemangsspruta", med en skvätt ny olja.




    Återmontera orginalslangarna, byt tätningarna vid behov. Jag bytade inte dom eftersom de inte läckte innan demonteringen, och att jag inte hann.
    Man kan inspektera tätningarna uppifrån senare om man lyser med ficklampa sidan om batteriet.

    Sedan lyfte jag ner bilen på marken, utan att montera hasplåten, och varmkörde på landsväg tills växellådstempen steg till 80-85 grader.
    Det tar lång tid att få upp tempen på vinterhalvåret. Motorvägskörning rekommenderas.

    Gör regelrätt nivåkontroll enligt WIS. Montera den nya tätningen på nivåpluggen. Nivåkontroll går att göra utan att hissa bilen. Det viktiga är plan mark.


    Resultat

    Mjukare växlingar, troligtvis längre livslängd på växellådan och ett renare samvete. Hädanefter kommer jag att göra normala oljebyten med tätare intervall. Till exempel 4000 mil.
    På bilden syns 50% fabriksolja till vänster och helt ny olja till höger.

    10 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Andalf den 2018-02-06 klockan 16:03. Anledning: Olaglig bild ersatt

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 944
    Har precis bytt på min. Samma procedur. Gick åt totalt 9L för att gå ifrån brun till klarröd.
    Värt att tänka på är dock att det går åt ca 1 liter extra vid nivåkontrollen som man skall göra enligt WIS.
    Och det är den nedre slangen/hålet på växellådan som det är oljetryck i. Om någon undrar.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 824
    Medlem#
    10069
    Visst är det nästan exakt likadant på 5-stegade? hmm

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Verkar som att det går att se tempen genom Torque-appen ändå. Någon som har testat?

    https://youtu.be/XZ9eGPMGeec

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 181
    Medlem#
    2555
    Har Pro.

    Vill du att jag ska försöka kolla det i veckan som kommer?
    Vill minnas att jag ser det i Maptunern och troligen även i eSID2.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    128
    Medlem#
    -
    Man ser det i eSID2. Jag trodde inte det gick i Torque.

Liknande ämnen

  1. Spolning av automatväxellåda
    Av Vbg_jonny i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-09-25, 22:30
  2. Olja till Volvo TF-80SC
    Av Wigglo i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-27, 14:40
  3. Ny automatväxellåda till en 9-3 1,9 TiD?
    Av saabentusiast i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-24, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •