Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: TILL ALLA MED OLJEFUNDERINGAR !!!

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    TILL ALLA MED OLJEFUNDERINGAR !!!

    Välkommna o villrådiga människor......


    Då det på vartenda forum om bilar, dagligen ploppar upp allehanda snubbar som oroar sig över vilken olja de ska ha till sin bil, så börjar detta bli oerhört tröttsamt att se dagarna i ända så fort man går in på ett forum. Så därför tog jag mig en funderare på vad man kunde göra åt saken för att hjälpa till lite.

    Jag tog och sökte ca 45 sekunder på internet och hittade denna rätt praktiska sida. Tänk vad man kan hitta om man bara testar att söka lite själv på det man undrar......

    http://www.ew2.lubesinfo.com/frameset.a ... 6&langid=5

    Här kan man gå in och välja typ av fordon, och sen knappa in ett sökord t ex. Volvo eller 900turbo o. s. v. och sen klicka på söööööööök. Upp kommer då en sida där oljor för den bilens olika smörjbehov listas samt ev. bytesintervall eller andra rekommendationer och kommentarer.

    Nu är ju detta bara Statoils oljor, men jag ger mig fan på att det finns andra oljetillverkare med liknande sidor på nätet. Men skit samma om det är bara Statoil på denna sida. För rekommenderars en Statoil helsyntet W10-40 så är det inga större konstigheter än att man kan använda denna information för att få veta att motorn ska ha den visositeten på oljan, och sen är det fritt att lubba till Rusta eller dyra motorsportbutiken och på eget ansvar köpa olja till kärleken....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Det är ju ett kanonbra initiativ. Men jag har en känsla av att om det står där att bilen ska ha helsyntet W10-40 så gäller alla frågorna på forumet "jag hittade oljan XXX billigt i närbutiken, kan jag använda den?", ändå.

    Jag kan inte tro att så många bilar idag saknar instruktionsbok, men ändå undras det vilken olja som passar bilen. Det kanske beror på annat, som att folk inte litar på vad de kan läsa innantill utan hellre frågar på ett forum..?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Givetvis lär vi inte bli av med alla oljefrågor för detta, men det kanske kan hjälpa några och dämpa lite med oljefrågor till leda på forumen.

    Oljefrågor kan ju vara mer eller mindre relevanta, men tyvärr är många klart onödiga då man bara genom att knappa 5 min på nätet eller bara fråga i en bensinmack/verkstad kan få reda på vad som bör duga utmärkt. Eller kika i bilens handbok, den ljuger sällan....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768

Liknande ämnen

  1. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  2. Koppling, låda & oljefunderingar...
    Av DavidGoden i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-31, 14:01
  3. Passar "alla" fjädrartiper till alla 9000
    Av Svart CD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •