Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Klonk i framvagnen 9-3og

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    188

    Klonk i framvagnen 9-3og

    När jag motorbromsar sakta, dvs åker i 90 och släpper gasen o låter hastigheten falla så klonkar det vid höger framhjul, det försvinner såfort jag bromsar eller ökar hastigheten. Har läst lite o snackat med en saabmek o han sa att till 90% så är det subframen som är lös, men jag har återdragit alla dem bultarna och det gjorde ingen skillnad. Inget jättejobbigt fel men besiktningen närmar sig o jag vill helst inte åka dit mer än en gång i år

    Så nu undrar jag om det är nån annan som vet vad felet kan vara?

    Mvh Kenny

    edit: Säger dem till på besiktningen vilken bussning som är kass om det nu är en bussning eller säger dem bara "det låter inte bra det får du fixa grabben!" ?
    Kenny Constable

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    kanske nån bussning som är kass??

    när du drog åt subframen? använde du mutterdragare? det är ett måste... man kan inte dra åt dom tillräckligt hårt för hand...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    188
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    kanske nån bussning som är kass??

    när du drog åt subframen? använde du mutterdragare? det är ett måste... man kan inte dra åt dom tillräckligt hårt för hand...
    Funderade också på bussning men hade den upphissad o kollade rundor lite o märkte inget direkt.

    När jag drog åt den så använde jag inte mutterdragare, den vi har hemma är inte så stark tror ja men det kändes som att man fick till ganska bra med kraft ändå.
    Kenny Constable

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    769

    Re: Klonk i framvagnen 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av daim
    edit: Säger dem till på besiktningen vilken bussning som är kass om det nu är en bussning eller säger dem bara "det låter inte bra det får du fixa grabben!" ?
    Du kräver att få veta vilken bussning är kass. De kan ju inte bara säga fixa det utan att sett vad det är.
    De ser nog när de bänder o bryter i underredet.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    188

    Re: Klonk i framvagnen 9-3og

    Citat Ursprungligen postat av NiX
    Du kräver att få veta vilken bussning är kass. De kan ju inte bara säga fixa det utan att sett vad det är.
    De ser nog när de bänder o bryter i underredet.
    Ok, då är det ganska lugnt ändå, bara åka in o besiktiga, billigare än att lämna in den på saab ju
    Kenny Constable

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Hässleholm
    Inlägg
    188
    Tog av hjulet idag och tänkte att nu jävlar ska det ryckas o slitas så jag ser vilken bussning det är!

    Märker att när jag ska sätta hylsan rätt på bulten så känns det som att bulten sitter löst och visst gör den det, jag skruvar av låsbulten med bara handen. Känner över dem övriga 4 bultarna som håller fast fälgen och visst är det samma sak där. INGEN av bultarna satt fast ordentligt. Nu blir jag väldigt rädd, 5 bultar lossnar inte av sig själv. Känner över alla bultarna senare och alla andra sitter som dem ska.

    Nu återstår frågan.. är det så att dem suttit löst sen verkstaden satte på sommardäcken åt mig eller är det någon som kanske lossat på dem? Med tanke på att även låsbulten satt löst så tror jag ju knappast att någon har varit där o skruvat.

    Jag är iaf väldigt glad att ingenting har hänt då jag har kört något över tillåten hastighet vid några tillfällen med bilen sen jag satt på sommardäcken. Tappa ett framhjul i 100+ är ju livsfarligt även i en saab.

    Tack för hjälpen här iaf, ville bara berätta hur det löste sig om någon annan har ett liknande problem.
    Kenny Constable

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252
    Har du inte kännt eller efterdragit hjulen sen de byttes i våras??? Jag känner alltid på mina med jämna mellanrum. Är ju inget jättejobb direkt.
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    kanske nån bussning som är kass??

    när du drog åt subframen? använde du mutterdragare? det är ett måste... man kan inte dra åt dom tillräckligt hårt för hand...
    Brukar du dra fast topplock med mutterdragare också?

    Jag använder iaf. momentnyckel till både topplock och subframe.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av daim
    Tog av hjulet idag och tänkte att nu jävlar ska det ryckas o slitas så jag ser vilken bussning det är!

    Märker att när jag ska sätta hylsan rätt på bulten så känns det som att bulten sitter löst och visst gör den det, jag skruvar av låsbulten med bara handen. Känner över dem övriga 4 bultarna som håller fast fälgen och visst är det samma sak där. INGEN av bultarna satt fast ordentligt. Nu blir jag väldigt rädd, 5 bultar lossnar inte av sig själv. Känner över alla bultarna senare och alla andra sitter som dem ska.

    Nu återstår frågan.. är det så att dem suttit löst sen verkstaden satte på sommardäcken åt mig eller är det någon som kanske lossat på dem? Med tanke på att även låsbulten satt löst så tror jag ju knappast att någon har varit där o skruvat.

    Jag är iaf väldigt glad att ingenting har hänt då jag har kört något över tillåten hastighet vid några tillfällen med bilen sen jag satt på sommardäcken. Tappa ett framhjul i 100+ är ju livsfarligt även i en saab.

    Tack för hjälpen här iaf, ville bara berätta hur det löste sig om någon annan har ett liknande problem.

    Jag lämnade in farsans 9-5:a på service hos Saab ANA i Trollhättan och cirka 10 mil efter detta var alla hjulskruvar vänster fram rejält lösa, garanterat en miss av verkstaden. Runt 100 mil senare öppnar jag huven och ser att en skruv till DI kassatten saknas och övriga tre är rejält utskruvade och är nära att trilla bort. Hade det inte varit för att man vill ha stämplarna i serviceboken så kunde man lika gärna servat bilen själv.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Jag lämnade in farsans 9-5:a på service hos Saab ANA i Trollhättan och cirka 10 mil efter detta var alla hjulskruvar vänster fram rejält lösa, garanterat en miss av verkstaden. Runt 100 mil senare öppnar jag huven och ser att en skruv till DI kassatten saknas och övriga tre är rejält utskruvade och är nära att trilla bort. Hade det inte varit för att man vill ha stämplarna i serviceboken så kunde man lika gärna servat bilen själv.
    Hm, samma sak hände mig TROTS att jag skruvar själv. Torxen till DI-kasetten lossnar pga kasetten sätter sig efter ett tag, jag VET att jag drog ganska hårt när jag lossat den.

    Samma sak med hjulbultarna, jag VET att jag drog rejält hårt, dessutom med förlängare. Jag tror att man ska ta för vana att alltid efterdra hjulbultarna vilket jag också tänkt göra men glömde bort.

    Sen tycker jag att om man anser att verkstaden gjort fel även ska påpeka detta för dom & ge dom en chans att rätta till kvarstående fel eller kompensera på annat sätt, innan man klagar vitt & brett till grannar, arbetskamrater & på detta forum.

    Om dom sen skiter i sina missnöjda kunder är det OK att berätta om detta tycker jag.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Klonk i framvagnen vid gupp. 9-3 -07
    Av Jameson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 09:44
  2. Klonk i framvagnen
    Av Sigvard69 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-10-03, 00:01
  3. Klonk i framvagnen.
    Av elmlund i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-05, 12:51
  4. Ännu en klonk i framvagnen fråga....
    Av High i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •