Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Hur mycket är stämpeln i boken värd?

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Hur mycket är stämpeln i boken värd?

    Har precis gjort en mellanservice på pappas 9-3a årsm. 2009.
    Innefattade mer eller mindre enbart ett oljebyte:



    2633kr för ett oljebyte, typ.
    Hur gör ni med era bilar? Är stämpeln i boken värd 2633kr? Hur stort blir värderaset vid en ev. försäljning?

    Jag skulle likagärna kunna serva bilen själv, för en oerhört mycket mindre kostnad.

    https://www.maptunparts.se/servicepr...wer-07-11.html

    Jag har WIS, Tech2 och är utbildad personbilsmekaniker. Så har inga problem med det.
    Men det är stämpeln i boken...Vad anser ni? Bilens skick avgör ju. Men den är rätt välvårdad och i bra skick.


  2. #2
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    För mig beror mycket på värdet som bilen har och om jag tänkt bruka den länge. En bil över 100k hade jag nog lämnat in för att få stämplen. Under 100k så gör jag service själv men sparar kvitton och noterar i serviceboken.

    I grova drag så anser jag att en bil över 100k är stämpeln viktig när jag ska köpa en bil.
    En bil under 100k köper jag faktiskt minst lika gärna en hemmaservad bil där alla kvitton finns kvar. Dock under förutsättningen att personen som säljer bilen verkar vettig. Typ en utbildad mekaniker eller en entusiast är plus. Saknas kvitton och person verkar allmänt slarvig så då är det en helt annan sak. En bil som är inbytt på en firma och inte servad enligt plan blir svår att utvärdera för då saknas ofta kvitton och man får ingen känsla på den tidigare ägaren. Vet man själv att man i framtiden kommer byta in bilen på firma och den är värd ganska mycket så kan det ju vara klokt att se till att det finns stämplar i boken för att inte få dåligt inbytespris av bilhandlaren.

    Sen är det också skillnad mellan en bil som fortfarande har motorgaranti kvar och en bil som saknar garantier.

    EDIT: Jag ägde en 9-5 aero tidigare som fortfarande täcktes av motorgaranti. Då lämnade jag in den för oljebyte för att få stämpeln. Jag betalade bara kring 1300kr för den "minsta" servicen och stämpel. Är några år sedan så det kanske skulle kosta kring 1600kr på den firman idag. Är en viss skillnad i pris från vad ni betalat.
    Senast redigerat av JörgenGranberg den 2018-02-02 klockan 12:42.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är två frågor.
    1) Omfattningen av den "servicen" är ju ett skämt! Bara att kolla vad WIS anser skall göras. Det är ingen "riktig" service som jag ser det. Alla kontroller skall dokumenteras. Arbetskostnaden för ett oljebyte

    2) Är stämpeln värd något? Tja det är den nog för den visar ju att ägaren bryr sig.
    Det är bra. Men denna stämpeln och kvittot bevisar väl bara att ägaren inte har koll och försökt komma undan billigast möjligt. Det gäller väl de flesta bilägare iofs. Men servicen är gjord trots det höga priset.
    Att visa upp kvitton eller logg över service mm som man själv eller någon bekant gjort kan nog vara väl så bra.
    Men varken eller är nog sämst.

    När man själv är av kategorin som helst gör jobbet själv för att veta att det är riktigt gjort, så kanske det inte blir objektivt. Jag tycker personligen det är bättre om oljan precis skall bytas men att säljaren inte hunnit med, än att den byttes igår. Då ser jag ju lätt om det är något onormalt. Sedan kan jag göra det riktigt med rätt produkter. Antagligen finn fler här som tänker på det viset. Men bland "vanliga" bilköpare är det nog ganska ovanligt. Så visst har stämpeln ett värde.

    (OT) Angående fakturan: Tillsatsmateriel? Till olja och filter eller till o-ringen, kanske?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    stämpeln är ju bara värd nåt under garantiperioden. Sen går det lika bra med noteringar att service när gjord men där får man ju vara observant men å andra sidan säger ju inte stämpeln mycket heller om kvitton saknas.
    Har man kvitton löpande så spelar det ju ingen roll om boken är tom.......

  5. #5
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Absolut. Men jag tror många vanliga människor (hm) lättare kan se att det har gjorts service med vettiga intervall om det är stämplat i boken än om de bara får en hög med kvitton. Nu säger ju inte stämpeln mycket, men folk tror nog att den säger mer än vad den faktiskt gör. Speciellt när "servicen" är så urvattnad som i det här fallet!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #6
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Det där såg dyrt ut.

    Lämnade in våran -09 på 15000mila nyligen hos MapTun för en genomgång.
    Då körde jag det på Saabkortet och kunde även utnyttja bonusen, billigare än det du fick och ännu mer utfört.

    Fick oxå med 3D assistans som ni.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Varför 6L olja? Är det en V6a? Om inte är det bara att åka tillbaka och be dem rätta fakturan - 4L går åt, varken mer eller mindre.

    Sedan är det oklart vad mer som ingår i arbetskostnaden. Om de bara har kört in bilen i verkstaden, bytt olja och kört ut den igen verkar det dyrt. Men även en liten service ska ju normalt innebära att de kollar igenom bilen, känner på leder, bussningar, kollar fryspunkten på kylarvätskan, letar oljeläckage, smörjer upp saker som behöver smörjas upp o.s.v. och hittar det inget som behöver åtgärdas så är det bara arbetskostnad som faktureras.

    Med det sagt verkar det ändå dyrt. 1500-2000 är något slags normalpris (beroende på var i landet du bor) för en liten service på finverkstad. Det vore intressant att veta vilken tidsåtgång de räknat med (eller timpris, då kan man räkna baklänges från det fakturerade beloppet). Så mycket mer än 30 min ska inte behöva gå åt för en liten service.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Fast B207 vill mig veterligen ha 6 liter!

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Varför 6L olja?
    Det finns olika motorer. Vissa skall man fyll med 6L.

    Fyller på (hihi) med en länk:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1457077
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-02-02 klockan 15:59.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    V
    Sedan är det oklart vad mer som ingår i arbetskostnaden. Om de bara har kört in bilen i verkstaden, bytt olja och kört ut den igen verkar det dyrt. Men även en liten service ska ju normalt innebära att de kollar igenom bilen, känner på leder, bussningar, kollar fryspunkten på kylarvätskan, letar oljeläckage, smörjer upp saker som behöver smörjas upp o.s.v. och hittar det inget som behöver åtgärdas så är det bara arbetskostnad som faktureras.
    Absolut, men då dokumenterar man ju detta och ger kunden dokumentationen, typ bocklista med saker som kontrollerades samt aktuella värden (fryspunkt, däckstryck osv.)

    Jag var med om att hämta min mammas dåvarande fiat hos norra stockholms då enda auktoriserade fiatverkstad (precis efter att fiat sverige gått i KK) , hon lämnade alltså in den och jag hämtade den.. Det var iaf en riktigt skum firma som langade upp ett kvitto där det stod typ "3000mila service" och inget mer, och ville ha 10k för det.. jag ifrågasatte och frågade vad dom gjort som kostade 10k och man såg hur snubben skruvade på sej när jag ifrågasatte

    "Jaaa, du det går i ganska mycket olja i dom där.."

    jaha, hur mycket är mycket ? 5l ? 6l ? det måste ju vara en ytterst liten del av den där kostnaden

    "Joo, men det är dyr olja, helsyntetisk.."

    Jo, men vad tar ni ut till kund för den då ? 100kr/litern ? det är fortfarande bara 600:- av dom där 10k.. ?

    "Ja jo, men det görs ju en massa annat också.."

    Jaha, vad har ni gjort då ? är det kamremsbyte eller nåt annat jobbigt ?

    "Nää, inte vid 3000.."

    Men vad har ni gjort då ?

    "Vi har gjort 3000-milaservice.."

    Men vad ingår i den ?

    "Ja, det som ska ingå.."

    Hur mycket av kostnaden är arbete och hur mycket är delar då ?

    "Det vet jag inte riktigt, och meken som servade har gått hem..."


    Jag blev så förbannad, det var så UPPENBART att dom saltade räkningen när det var en "okunnig tant" som servade bilen, jag ringde min mamma som sa att "men det ska säkert kosta det" och uttryckligen bad mej att inte bråka med dom :P

    Så jag betalade deras ockerpengar (eller ja, min mamma gjorde det i praktiken förstås) och upplyste dom att dom ALDRIG mer skulle få serva den bilen..

    Jag ångrar fortfarande att jag inte drog det där vidare, det hade jag gjort om det var min bil..

    Över huvud taget att inte specificera arbete och delar separat är extremt oseriöst, det hade dom ju åtminstonde gjort i exemplet ovan.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är två frågor.
    1) Omfattningen av den "servicen" är ju ett skämt! Bara att kolla vad WIS anser skall göras. Det är ingen "riktig" service som jag ser det. Alla kontroller skall dokumenteras. Arbetskostnaden för ett oljebyte
    (OT) Angående fakturan: Tillsatsmateriel? Till olja och filter eller till o-ringen, kanske?
    Vi brukar serva bilen där. Så de har koll på den så att säga. De gjorde en omlackering av bilen för en skada med, på samma verkstad. Försäkringsärende.
    Men jag ringde mer eller mindre och sa vad den gått, de gick igenom sina data på bilen, och sa vi kör en mellanservice på den nu. Så tar vi en större nästa gång.
    Jag bytte multiremmen inkl. spännrulle på den förra veckan. Skulle bytas enligt WIS på 12 000 mil. Och nu gått 11 3XX mil. Så tyckte det var läge.

    Verkstäder brukar ju ta ut en kostnad på alla bilar på verkstaden på förbrukningsmaterial, t.ex papper, absol etc. sådant.
    Det kanske är det... Vad vet jag.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Det där såg dyrt ut.

    Lämnade in våran -09 på 15000mila nyligen hos MapTun för en genomgång.
    Då körde jag det på Saabkortet och kunde även utnyttja bonusen, billigare än det du fick och ännu mer utfört.

    Fick oxå med 3D assistans som ni.

    Jo det är dyrt. Maptun har väldigt förmånliga priser.
    Denna bilen servades där runt 8000 mil. Oljebyte i automatlådan och en huvudservice.
    På den här verkstaden får jag knappt en mellanservice för dessa pengar som vi gav på Maptun.
    Tror de skulle ha över 3000kr för att byte olja i automatlådan. Maptun tog 1800kr.

    Men kan inte ligga och åka till Örebro hela tiden för att serva bilen...

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RSJ80 Visa inlägg
    Fast B207 vill mig veterligen ha 6 liter!
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det finns olika motorer. Vissa skall man fyll med 6L.
    Fyller på (hihi) med en länk:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1457077
    Bara att krypa till korset och inse att minnet sviker... ;-)

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Tycker oljan verkar vara intressant på kvittot, märkt C2?? Dexos 2 är C3 olja, har dom använt en icke godkänd olja i motorn
    Hos oss vill jag minnas att en 3D service på en Ng9-3 är tidsmässigt 0,9h, på kvittot står det 1059+m vilket jag skulle gissa är 1,0h. Sedan är kutymen att man inte kör full timdebitering på vanlig service, den kör man på korta felsökningar och småjobb under timmen, för att kompensera tidsförlusterna när man byter arbete/bil.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Normalt på servicar är väl att man har fasta priser. Det är ju dem de tjänar pengar på, snabbjobb man kan debitera mycket för utan att nån reagerar. Många tar ju kanske 12-1500kr fast pris, sen är det gjort på en halvtimme kanske. Samma med oljan, om ingen ifrågasätter priset så tar de ju vad de vill. Det är ju fri prissättning i det här landet.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    På en gammal bil så värderar jag personligen skick och ägarens koll mer än komplett servicedokumentation.
    Jag köpte en 30 år gammal BMW förra året, komplett servicedokumentation, allt var bytt enligt fabrikens specifikation, men dom där små sakerna som en engagerad ägare med koll byter var inte bytt. Instrument belysningen fungerade inte, hastighetsmätaren fungerade ibland, inredningsdetaljer saknades, ljudisolering var skabbig och handsfacket hängde. Enkelt fixat och nu dokumenterat.
    Köper hellre en amatörmeckad SAAB med kvittopärm än en SAAB servad på Mekonomen.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Hur mycket är stämpeln i boken värd?

    Problemet är väl att den där amatörmeckaren som vårdat bilen väl - varför säljer han bilen egentligen?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Problemet är väl att den där amatörmeckaren som vårdat bilen väl - varför säljer han bilen egentligen?
    Det finns väl alltid skäl till allt, bilar kommer och går och alla är vi olika.
    Jag säljer min gamla BMW cab för att jag sprang på en Lotus och kan inte ha för många bilar.

  18. #18
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Problemet är väl att den där amatörmeckaren som vårdat bilen väl - varför säljer han bilen egentligen?
    Svaret på den frågan till vilken säljare som helst ger många gånger bra information. Kan vara positiv eller negativ info
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #19
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Tycker oljan verkar vara intressant på kvittot, märkt C2?? Dexos 2 är C3 olja, har dom använt en icke godkänd olja i motorn
    Hos oss vill jag minnas att en 3D service på en Ng9-3 är tidsmässigt 0,9h, på kvittot står det 1059+m vilket jag skulle gissa är 1,0h. Sedan är kutymen att man inte kör full timdebitering på vanlig service, den kör man på korta felsökningar och småjobb under timmen, för att kompensera tidsförlusterna när man byter arbete/bil.
    Och det är för det minsta 3D?
    Kommer serva bilen själv nästa gång. Har tidigare fått hejda verkstaden på arbete.
    De ville byta t.ex bromsvätska och glykol fast det var 2 månader sedan jag bytte det. De vart lite förvånade när jag redan hade bytt det.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Men för gemene man så är stämpeln värd många tusen. Så länge den är satt vid rätt tidpunkt & verkstad!
    Om man hårdrar det hela så skulle jag personligen lätt hellre köpa ostämplat av tex herman eller andra av Er entusiaster, än från nån hubbabubba verkstad.
    Men bortsett från det så är den värd några tusen, åtminstone upp åt 12 år/20k mil
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Kan man inte lita på I-Boken?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:25
  2. Haynes boken säger si saabboken så...
    Av Ostrich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •