Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Hur mycket är stämpeln i boken värd?

  1. #21
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    2226
    Då jag fick kamrem o vattenpump bytt på v40T4'n jag hade så ville verkstaden kontrollera/fylla på spolarvätska för 300kr
    Stift, olja o filter, glödlampor fick de inte göra heller efter att ha försökt pusha spolarvätska till det priset
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  2. #22
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Det är inte konstigt att många inte litar på verkstäder. Tråkigt för de som drabbas. Kanske mest tråkigt för den verkstad som är seriös.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #23
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Ja, man kan ju "testa" sin verkstad genom att toppfylla spolarvätskan precis innan service, och sen se om dom tar betalt för påfyllning, detta är ett mycket vanligt "fusk", man tar alltså ALLTID betalt för spolarvätska oavsett om man behöver fylla eller ej och hur mycket.

    En gång i forntiden när jag praktiserade på en mycket liten volvoverkstad (chef+två mekar) så ondgjorde man sej över detta, på just den verkstaden förekom verkligen INGET fusk, men dom berättade glatt att "andra verkstäder brukar..", bland annat sa dom att man brukade filtrera gammal kylarvätska och hälla i och ta betalt för ny, just det lär väl knappt förekomma numera dock.

    (En annan rutin dom hade var att spara alla delar som byttes ut i en låda där man skrev regnummer på, detta ifall kunden skulle vilja se dom eller ta med dom hem, men oftast så kastade man dom så fort kunden hade hämtat bilen då få kunder bad om det.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Men för gemene man så är stämpeln värd många tusen. Så länge den är satt vid rätt tidpunkt & verkstad!
    Gemene man bryr sej väl inte om vem som stämplat heller iofs ?

    Jag har inte riktigt förstått folks fixering på stämplar, visst, en stämpel som säger "auktoriserad" har ju ett visst värde (om den är äkta), men det verkar ju inte folk bry sej om, vet flera i bekantskapskretsen som hittat nån "jättebillig verkstad" långt bort där dom servar bilen, inget fel med det men så är dom glada för att "man får stämpel också!", precis som det vore det viktigaste, jag brukar säga att jag kan stämpla deras bok själv om dom vill det, men dom verkar inte riktigt fatta skillnaden.

    Jag brukar skriva i serviceboken när jag gör service själv, bara för att få en "logg", men jag stämplar ju förstås inte, men vill man så kan man ju göra det med, ungarna kanske har nån bamsestämpel eller nåt
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Dom där vanliga människorna, dom där med ett sunt/normalt/tråkigt förhållningssätt till bilar har ingen koll och värderar stämplar mer än en pärm och logg med kvitton.
    Jag fick en faktura på 15 tkr från en Porsche verkstad, dom hade debiterat mig för airbagkontroll, det var kreativt med tanke på att bilen inte hade airbag.
    När jag finner en sak som jag tvivlar på så tappar jag förtroendet för helheten.
    Jag kommer att fortsätta göra allt jobb själv och håller på och säljer den bil som kräver service, verkstaden debiterade mig EUR 50 för PROGRAMVARUPPGRADERING, det betalade jag självklart inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    precis, jag tror folk har en övertro på vad som görs vid service.
    ett exempel.jag satt en gång o väntade på min tur på min lokala Saab verkstad, killen före mig fattade inte hur hans "chek engine" lampa kunde lysa han hade ju servat bilen på mekonomen för två-tre månader sen. med det synsättet har nog många en över tro på stämplar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Påminner om när jag besiktigade bilen en gång och så glider det in en tant (50+) med en skruttig gammal volvo på platsen brevid, och besiktningsteknikern börjar knacka rost och jag hör hur hon protesterar "Det KAN inte vara fel på bilen, den var just på service för tusentals kronor!"

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Frun fick punktering. Gummiverkstaden, bytte två däck men tyckte alla borde egentligen bytas. Dessutom fick hon veta att "bromsarna behövde bytas". Hon lät dem byta två däck och åkte därifrån. Hon fick tel nr så jag kunde tala med dem och bestämma vad som skulle göras.

    Jag ringer upp och frågar. Får samma svar
    - "bromsarna behöver bytas"
    - Varför undrar jag?
    - Jo det är viktigt med bromsarna.
    - OK, vad behöver göras frågar jag.
    - Belägg och skivor runt om.
    - Är det verkligen nödvändigt, jag tycker de verkar bra.
    - Jo, säger de, bromsarna är så viktiga att det är lika bra så att den säkert går genom besiktningen!

    Då ber jag få tala med chefen om detta. Och får det! När han bekräftat vad som behöver göras skäller jag ut honom och berättar att alla skivor och belägg byttes för <100mil sedan och att bilen är nybesiktigad, samt att vinterdäcken är mindre än en säsong gamla. Det enda som de skulle gjort var att fixa punka på ett däck. Inget annat.

    Man måste vara frisk för att klara att ligga på sjukhus sägs det...
    Eller kanske det skall vara:
    Man måste vara bilmekaniker för att våga lämna in bilen på service...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #29
    verkstad väljer man med omsorg. jag har 100% förtroende för "min" verkstad, och mer där till.
    men branchen som sådan, lämnar ju mycket att önska...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    .
    Inlägg
    489
    Medlem#
    12638
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Frun fick punktering. Gummiverkstaden, bytte två däck men tyckte alla borde egentligen bytas. Dessutom fick hon veta att "bromsarna behövde bytas". Hon lät dem byta två däck och åkte därifrån. Hon fick tel nr så jag kunde tala med dem och bestämma vad som skulle göras.

    Jag ringer upp och frågar. Får samma svar
    - "bromsarna behöver bytas"
    - Varför undrar jag?
    - Jo det är viktigt med bromsarna.
    - OK, vad behöver göras frågar jag.
    - Belägg och skivor runt om.
    - Är det verkligen nödvändigt, jag tycker de verkar bra.
    - Jo, säger de, bromsarna är så viktiga att det är lika bra så att den säkert går genom besiktningen!

    Då ber jag få tala med chefen om detta. Och får det! När han bekräftat vad som behöver göras skäller jag ut honom och berättar att alla skivor och belägg byttes för <100mil sedan och att bilen är nybesiktigad, samt att vinterdäcken är mindre än en säsong gamla. Det enda som de skulle gjort var att fixa punka på ett däck. Inget annat.

    Man måste vara frisk för att klara att ligga på sjukhus sägs det...
    Eller kanske det skall vara:
    Man måste vara bilmekaniker för att våga lämna in bilen på service...
    När jag bytte till sommardäck på min mammas bil så upptäckte jag att varje däck hade olika fabrikat. Det var den "snälla" däcksverkstaden som hjälpt henne förra året som lurat på henne detta. Gammal tant, lätt att lura ingen koll.
    Självklart finns det bra verkstäder, men jag skulle aldrig använda en verkstad där jag inte vet vad meken heter och har koll på vad dom gör.

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Det har ju även gjorts flera reportage mm om just sådant. Tex så var det någon som kopplade bort en anslutning i motorrummet och sedan lämnade till flera olika verkstäder. Det var allt från "-Vi bjuder på det lilla" till "-Reparation kostar 15 tusen"
    Vi har tyvärr alla våra historier.

    För att vara övertydlig med mitt tidigare inlägg; Som vanlig icke expert "Svensson" så betyder stämpeln mycket. För mycket säger ni, & det är nog i många fall så! Men som lite okunnig så känner man åtminstone att bilen har blivit inlämnad till verkstad enligt plan.
    Sen vet vi varken något om verkstaden eller om de ens gjort det dem skall, men det är åtminstone nåt som man kan "ta" på, och man HOPPAS ju att det är en åtminstone mindre dålig verkstad.
    Lika lite vet vi ju även när vi köper en bil, om hur tidigare (tex) 7 ägare kört den.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av Wipperman Visa inlägg
    När jag bytte till sommardäck på min mammas bil så upptäckte jag att varje däck hade olika fabrikat. Det var den "snälla" däcksverkstaden som hjälpt henne förra året som lurat på henne detta. Gammal tant, lätt att lura ingen koll.
    Självklart finns det bra verkstäder, men jag skulle aldrig använda en verkstad där jag inte vet vad meken heter och har koll på vad dom gör.
    Jag har ett liknande exempel som jag hörde nyligen från "min" verkstad. En kund hade köpt en bil av firma för 1 år sedan och lämnade in hos min verkstad för service. Det konstateras då att det sitter 4st olika däcksorter på den! Då ringer dom firman, skäller ut dom och frågar "-Är det så här ni gör affärer!?"
    Kunden fick sedan nya däck av firman.
    Men sådan verkstad borde man utgå från att alla är!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Kan man inte lita på I-Boken?
    Av 93t i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 14:25
  2. Haynes boken säger si saabboken så...
    Av Ostrich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 13:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •