Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: OG9-3 Aero -01 stolar i OG9-3 utan elstolar

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja

    OG9-3 Aero -01 stolar i OG9-3 utan elstolar

    Tänkte montera in elstyra aero stolar i min saab 9-3 02,

    Finns det fördraget eller måste jag dra kablar? Minnet behöver inte fungera om det är enklare utan o koppla in det.

    Någon som gjort detta och skulle kunna förklara?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Fördraget endast om du har elstol.
    Du kan skita i Cabnbus, koncentrera dig på strömmen.
    När jag kopplade in i en härkig og9-3 så drog jag ström från cigguttaget, det funkade bra.
    Enda nackdelen om man inte kopplar in canbus och sånt, är att man måste ha tändningen på för att kunna justera stolen. Minnena fungerar dock hur bra som helst utan canbus.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fördraget endast om du har elstol.
    Du kan skita i Cabnbus, koncentrera dig på strömmen.
    När jag kopplade in i en härkig og9-3 så drog jag ström från cigguttaget, det funkade bra.
    Enda nackdelen om man inte kopplar in canbus och sånt, är att man måste ha tändningen på för att kunna justera stolen. Minnena fungerar dock hur bra som helst utan canbus.
    Att jag måste ha tändningen på spelar ingen roll. Vart ska man koppla mm. Antar att det bara är att skarva på kabeln till cigg uttaget? Hur är det med airbags i stolarna och så?

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Allt annat är "som vanligt". Titta på original och elstyrning så ser du vilka sladdar som är "extra" på elstolarna. Airbag-kontakten är tydligt markerad gul.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Allt annat är "som vanligt". Titta på original och elstyrning så ser du vilka sladdar som är "extra" på elstolarna. Airbag-kontakten är tydligt markerad gul.
    Så det jag gör är att dra en kabel ifrån cigguttaget? Ska jag sätta den i kontakten eller hur ska jag koppla den? El är inte min starka sida.

    Sitter det airbag i org stolarna? Jag har dem standard i tyg
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2018-02-02 klockan 17:00.

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Alla stolar har airbag till og9-3.
    Du får lista ut vilka kablar som är till strömmen i stolarna, det syns rätt tydligt om jag minns rätt, men det är ju inte fel att leta upp kopplingsschemat.
    Om du kan så ta stift från donatorbil och stifta i bilens kontakt och dra ström dit så behöver du inte pilla på stolens kontakt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Alla stolar har airbag till og9-3.
    Du får lista ut vilka kablar som är till strömmen i stolarna, det syns rätt tydligt om jag minns rätt, men det är ju inte fel att leta upp kopplingsschemat.
    Om du kan så ta stift från donatorbil och stifta i bilens kontakt och dra ström dit så behöver du inte pilla på stolens kontakt.
    Jag har båda bilarna så kan plocka stift. Vart ska jag stifta? På en kabel i dra i solstolen direkt?

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Gör så att du kopplar in stift från donatorn i bilen stolarna skall in i. Du kan ju lätt se vilka sladdar som är strömmen, de är tjockare än allt annat, jämför med bilen utan elstolar.
    Ta sen stift och en bit kabel från donatorbilen och stifta i i din bil, dra sen ström från cigguttaget.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Gör så att du kopplar in stift från donatorn i bilen stolarna skall in i. Du kan ju lätt se vilka sladdar som är strömmen, de är tjockare än allt annat, jämför med bilen utan elstolar.
    Ta sen stift och en bit kabel från donatorbilen och stifta i i din bil, dra sen ström från cigguttaget.
    Så om jag förstått det rätt. Stifta kontakten som ska in i stolen, Dra sedan kabel ifrån stiftet till cigguttaget? Något mer som behövs? Eller har jag fått med allt.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Nä, det låter som rätt

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    På förarstolen:
    Pinne 1 och 4, +12V
    Pinne 2, jord.

    På passagerarstolen:
    Pinne 1 och 29, +12
    Pinne 2, jord.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    På förarstolen:
    Pinne 1 och 4, +12V
    Pinne 2, jord.

    På passagerarstolen:
    Pinne 1 och 29, +12
    Pinne 2, jord.
    Är det dem jag ska stifta i? Jord behöver jag inte väl? Eller måste jag koppla det också?

    Nu verkar det vara hyffsat klart hur jag ska göra, Annars får jag väl ställa in dem bra innan jag tar ut dem hahaha

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Passagerarstolen fungerar klockrent.


    Förarstolen fungerar om jag kör + ifrån batteriet annars inte. Vafan är det som är fel. Blir galen snart.
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2018-02-08 klockan 04:18.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Vad har jag missat? Kör jag + ifrån batteriet tar den en stund innan stolen ens går att köra osv. Går + till cigguttaget går det inte alls. Passagerarstolen fungerar dock utmärkt på cigguttaget.
    Senast redigerat av GeneralPucko den 2018-02-08 klockan 04:24.

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Hur grova kablar är det egentligen till cigguttaget och vad är det avsäkrat med?

    Jag gissar du har för stort spänningsfall.... Elstolarna lär väl vara rätt grov matning till original eller?

  16. #16
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Cigguttaget i instrumentpanelen är avsäkrat med 30A. Kollade det innan jag snodde ström därifrån till min aktiva subba (OG9-3 -00).
    Kablaget såg ut att vara ca 2,5 mm2. Kanske grövre, minns ej.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    Vad har jag missat?
    - Ikke at både pinne #4 og -1 skal tilkobles spenning ifm. førerstolen?

    - Ikke at kabeltykkelsen må være ≥ 2,5mm2?

    - Ikke at jord kobles opp, til et godt jordpunkt og med kabeltykkelse ≥ 2,5mm2?

    Citat Ursprungligen postat av GeneralPucko Visa inlägg
    - Jord behöver jag inte väl?
    I tilfelle du ikke vet om stolen fungerte i donorbilen, er jo én mulighet feil/svakhet ved PSM-modulen.

    Ellers er ikke en kobling av strøm/spenning fra cigarettuttaket til begge stolene en helt heldig løsning, med tanke på den totalt mulige belastningen.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2017
    Inlägg
    95
    Medlem#
    ja
    Efter att jag lämnade bilen övernatten så fungerar förarstolen, Den fungerar dock inte direkt som passagerar stolen gör, Men efter 1 minut fungerar den klockrent.. Väldigt märkligt, Då den var helt stendöd innan via cigguttaget..

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Vrf inte gå efter elschemat och ta ström på rätt säkring och rätt färg i kablaget?
    Känns nästan lättare och framför allt blir det ju snyggt!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Lyfter tråd lite,, har samma fenomen,pass stolen funkar men förar stolen går några gånger för att sedan sluta fungera,har som trådskaparen tagit ström via cigg uttag.Någon som har tips ?

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-11-20, 17:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •