Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Temporärt stolsbyte NG9-3, Airbag skjuten

  1. #1
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951

    Temporärt stolsbyte NG9-3, Airbag skjuten

    Halv knepig rubrik...Men men.

    Ska skicka iväg farsans 9-3 stol på restaurering/omfärgning. Den ser inte så rolig ut i skinnet på insteget.
    För att inte få bilen stående i flera veckor tänkte jag stoppa i förarstolen från en NG9-3 på skroten.
    Problemet är dock att airbagen är skjuten i den. Bilen är lätt smälld vänster fram så den har skjutit stolen och gardinen.
    Bilen kommer såklart brukas minimalt under denna tiden, blir inga fjällenresor. Utan mer mest ner till affären med tanke på säkerheten när airbagen inte finns.

    Eller går det byta sida på bälteslåset? Höger stolen är ju felfri från skrotbilen.

    Tänkte be om lite åsikter om detta innan jag hittar på dessa stolle fasoner.

    Bilen på skroten är en 2005. Och farsans är en 2009.

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Airbag-lampan kommer ju lysa finfint, frågan är ju vad mer som kan gå fel? Styrdonet kanske inte gillar en blåst airbag? Byta sida på stolen är nog ingen bra idé, då kommer ju airbagen på fel sidan också.

  3. #3
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Kanske går att lösa med airbagmotstånd likt när man tänkt ha en barnstol monterad fram. Kanske lite onödigt att skaffa ett sånt bara för det här men... Annars borde det väl gå att bruka bilen minimalt och sen släcka airbaglampan när stolen är på plats igen?
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Airbagmotstånd är iofs bara vanliga motstånd för några ören, ingjutna i plast och med en kontakt.

    Vet man bara vilken resistans och det är temporärt är det väl bara att koppla in ett valfritt typ.

    Kollade på det där när jag tyckte det var ockerpris saab ville ha för att stänga av airbagen på passagerarsidan på min Aero, man kunde ju hitta vilken resistans det var (på just den) och allt, men jag valde tillslut ändå att låta en saabverkstad göra det, så fick man dessutom extraöglorna..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 951
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Airbag-lampan kommer ju lysa finfint, frågan är ju vad mer som kan gå fel? Styrdonet kanske inte gillar en blåst airbag? Byta sida på stolen är nog ingen bra idé, då kommer ju airbagen på fel sidan också.
    Jo det räknade jag med. Men tänkte på styrdonet där. Men om jag klipper båda kablarna och sedan isolerar dem väl så borde det väl bli samma princip som om man hade tändningen på utan stolen inkopplad.
    Känns mer riskabelt att bara koppla in den och köra med med en airbag som skjutit. Då kanske allt möjligt roligt kan hända.

    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Kanske går att lösa med airbagmotstånd likt när man tänkt ha en barnstol monterad fram. Kanske lite onödigt att skaffa ett sånt bara för det här men... Annars borde det väl gå att bruka bilen minimalt och sen släcka airbaglampan när stolen är på plats igen?

    Tanken var att göra så. Släcker det med Tech2an. Men så det inte medföljer något följd fel pga. att jag kopplat in en skjuten stol.
    Men borde funka om jag klipper kablarna tycker jag.


    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Airbagmotstånd är iofs bara vanliga motstånd för några ören, ingjutna i plast och med en kontakt.

    Vet man bara vilken resistans och det är temporärt är det väl bara att koppla in ett valfritt typ.

    Kollade på det där när jag tyckte det var ockerpris saab ville ha för att stänga av airbagen på passagerarsidan på min Aero, man kunde ju hitta vilken resistans det var (på just den) och allt, men jag valde tillslut ändå att låta en saabverkstad göra det, så fick man dessutom extraöglorna..
    Vart kan man hitta vad för resistans det skall vara?
    WIS?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    På 9000 så var det 2.1ohm, men jag har ingen aning om det fortfarande är det.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Strunta i att koppla i kabeln till den skjutna airbagen, du kommer få en felkod men lär inte skada något elektriskt. Eftersom du har tillgång till Tech2 är det ju inte ett problem att lampan tänder sig och kräver Tech2 för att släcka sedan när rätt stol är tillbaka på plats.

    Om du menar skicka som att skicka med t ex Postnord så kan du göra dig skyldig till brott om du skickar stolen med airbagen monterad.... Märks ju inte så länge den inte smäller men OM den skulle göra det så är det jobbigare

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Tanken var att göra så. Släcker det med Tech2an. Men så det inte medföljer något följd fel pga. att jag kopplat in en skjuten stol.
    Men borde funka om jag klipper kablarna tycker jag.

    Vart kan man hitta vad för resistans det skall vara?
    WIS?
    Resistansen står inte i WIS, men ska antagligen vara mellan 2-4 ohm eftersom det verkar vara standard för i stort sett alla airbag-komponenter - 2.7 ohm fungerar nästan säkert.

    Men om du nu ändå måste nolla felkoden i efterhand så är väl det absolut ofarligaste att helt enkelt inte koppla in stolen (om den är manuell), då får du ett lätthanterat fel och absolut ingen risk för el- eller kontaktskador.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ja, sätt dit stolen bara. Om du kopplar in den eller inte spelar väl ingen roll i detta fall.

    Det enda som inkoppling skulle kunna göra är att styrdonet kommer att uppleva en riktigt airbag inkopplad. Det är ju inget problem. Kanske går det tom att släcka lampan med Tech2 då...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Skulle det gå att släcka lampan om airbagen är skjuten? Skulle inte tro det.
    Dessutom, som vi lärde oss i tråden om han som köpte den där Italien-cabben där alla airbagarna var skjutna, så minns airbagstyrdonet det.
    Så, det jag menar är att om man kopplar in en skjuten airbag på airbagstyrdonet så kanske det skulle innebära att donet tror att den airbagen är skjuten och sen minnas det för all framtid så han får byta airbagdon också!

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Jag vet inte, men varför skulle man designa systemet så att styrdonet också måste bytas när en airbag har smällt.

    Det borde rimligen räcka att nollställa. Kanske en hel airbag behöver vara inkopplad. Men det här är sådant som det var tänkt att bara en Saab verkstad skall reparera. I så fall räcker det med en instruktion i WIS att kontrollera. Man får väl förmoda att risken är liten att de monterar en stol med utlöst airbag.

    Men bara för att jag tycker det är rimligt behöver det inte vara så. Jag vet inte.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Faktum är att WIS ger ännu märkligare information. Det står att styrdonet kan återställas 2 gånger, men efter tredje gången är donet förbrukat.
    Räknade de med att man kunde utlösa airbags så ofta under en bils livslängd?

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Men det är väl om donet har avfyrat en airbag vilket ju inte verkar vara fallet här. Att avfyra en airbag är ju rimligen en ganska stor påfrestning på donet. Stor urladdning.
    Jag har avfyrat airbags i provningssyfte och det behövs en betydligt starkare puls än man tror. Det där med statisk elektricitet kan man glömma.

    Jag minns inte säkert men tror att sidoairbagen bara hade två trådar kopplade vilket innebär att det saknas diagnos. Donet mäter troligtvis bara resistans i kretsen och blir inte skadat av att det är avbrott (eller kortslutning).

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Faktum är att WIS ger ännu märkligare information. Det står att styrdonet kan återställas 2 gånger, men efter tredje gången är donet förbrukat.
    Räknade de med att man kunde utlösa airbags så ofta under en bils livslängd?
    Vådaskott på sidoairbags var inte helt ovanligt. Så gott som alltid handlade det om sensorproblem. Då är det praktiskt om man kan montera ny stol utan att behöva byta don.
    Fredrik J

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Det är det jag menar. I och med att donet endast upplever urkoppling av airbag och därefter inkoppling igen bör det inte vara något problem alls. Jag *tror* inte heller att en smälld airbag kan meddela styrdonet att den smällt. Vad skulle det vara bra för förstår jag inte. Möjligen blir det avbrott i kretsen vid smällen så att donet upplever att det saknas en airbag. Men mer än så verkar overkill.

    Men det kan ju testas nu då. Koppla in och se vad Tech2 kan utläsa!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Släcka Airbag-lampa efter stolsbyte OG9-5
    Av Rodder76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 22:48
  2. Hjälp med att få bort airbag-varningen efter stolsbyte
    Av $ááB i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-08-27, 17:18
  3. Temporärt rassel och 0 laddtryck (film)
    Av Joelk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 00:03
  4. Konstigt temporärt(?) oljeläckage (ng900) [nu med bilder]
    Av wete i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-07, 23:33
  5. Skjuten motor ?
    Av mandus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-29, 13:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •