Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Passat GTE

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Det är personalbil så garanterat restvärde. Ev självrisker vid skada etc går på brutto brutto avdrag. Ser inget som skulle tillkomma utöver bränsle.

    Tid är 36 månader. Finns en försäkring som täcker om man slutar eller får sparken. Dock får man nog försöka att inte bli av med bilen första 1.5 åren då försäkringen bara täcker ett visst belopp av värdeminskningen.

    Att köpa ny bil är inte aktuellt. Vill inte binda upp kapital i bilen.

    Lutar åt att behålla gammelsaaben om jag skaffar passaten. Då får jag ju även 50k i handen som jag kan betala av på huslånet eller något annat kul




    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #22
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Som du är inne på kommer du knappast att kunna motivera en Passat GTE med rent ekonomiska argument. Men ibland får bekvämlighet lov att kosta, hur mycket det är värt bedömer du själv. Även säkerhet samt "vill ha"-begär kan vara ett argument för att satsa på en modernare/dyrare bil (beror på modell såklart).

    Sedan kan du fundera på om det är just en Passat GTE du vill ha? Om ni idag rent funktionellt är nöjda med kombon ng9-3SC och og9-3 så kommer Passaten, oavsett vilken bil den ersätter, att framstå som stor. Så låt mig slänga in ett till förslag i din lista:

    Alternativ 4: Behåll ng9-3an och välj en annan billigare bil som personalbil. En mindre/billigare elbil/laddhybrid eller en billig fossilbil, lite beroende på vad företaget låter dig välja på.

    Annat bra att veta: 50km "på pappret"-räckvidd för Passat GTE är kortare i verkligheten, i synnerhet på vintern.

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    En kollega har en Passat GTE som togs ut sommaren 2016. Nu med ca 0 grader utetemperatur kommer han 20 km på el när han gör två kortare stopp på väg till jobbet (hjälper till att hämta och lämna barn). Han har en ur räckviddssynpunkt ofördelaktig färdväg med mycket start och stopp. Det längsta han någonsin kommit på el är 48 km vilket inträffade när det var så varmt det kan vara utan att ACn behöver köras.

    Han är väldigt teknikintresserad och njuter stort av att köra på el. Genom att ladda både hemma och vid arbetsplatsen så blir bensinåtgången för hans del nästan obefintlig för arbetsresorna. Personligen tycker jag att totalekonomin i det hela är alldeles för dålig snål som jag är.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-01-31 klockan 07:11. Anledning: pråket
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Som du är inne på kommer du knappast att kunna motivera en Passat GTE med rent ekonomiska argument. Men ibland får bekvämlighet lov att kosta, hur mycket det är värt bedömer du själv. Även säkerhet samt "vill ha"-begär kan vara ett argument för att satsa på en modernare/dyrare bil (beror på modell såklart).

    Sedan kan du fundera på om det är just en Passat GTE du vill ha? Om ni idag rent funktionellt är nöjda med kombon ng9-3SC och og9-3 så kommer Passaten, oavsett vilken bil den ersätter, att framstå som stor. Så låt mig slänga in ett till förslag i din lista:

    Alternativ 4: Behåll ng9-3an och välj en annan billigare bil som personalbil. En mindre/billigare elbil/laddhybrid eller en billig fossilbil, lite beroende på vad företaget låter dig välja på.

    Annat bra att veta: 50km "på pappret"-räckvidd för Passat GTE är kortare i verkligheten, i synnerhet på vintern.

    Jag tycker att Ng 9-3an är ganska liten, främst med avseende på baksätet. Det ligger nog lite mycket vill ha begär på passaten då jag tycker det är en skön bil och långresorna blir bekvämare än med Ng 9-3an

    Alternativ 4 har jag funderat på. Kikade på en golf gte som skulle kosta ca 3300kr. Dock så går detta alternativet nog bort då den inte kommer att kunna användas på långresorna med familjen eller vardagsresorna med familjen för den delen (när hela familjen ska med). Så ekonomiskt sett kommer vi då lägga mer mil i 9-3an vilket äter upp 1200kr skillnaden mellan passaten och golfen.

    ... men jag kommer ha två riktigt trevliga bilar (golf gte:n är riktigt fräck också!). Alternativet tåls att tänka på en gång till!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Dagen när ng9-5 är för gamla för att ha att göra med så måste man byta märke.
    En sak är säker, och det är att ingenting som kommer från VW-koncernen kommer att komma till mitt hushåll.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #26
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7660
    Ett alternativ är att välja Passaten, och se hur det känns. Är ju en begränsad tid, så du vet vad totalkostnaden blir (och hur länge du har den).

    Skulle ni sakna 9-3 kombin om tre år, så går det säkert att hitta en vettig.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Eftersom du tycker ng9-3an är liten, är det väl bara att sälja den. Köp en eller två 9-5 SC för pengarna. Mer bil för pengarna går nog inte att få.

    3 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Gasbil?

  9. #29
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever Visa inlägg
    Gasbil?
    Hos oss går det inte att ta ut en gasbil längre. Leasingbolagens garantirestvärden är så låga/osäkra att månadskostnaden skenar.

    Senast vi hade gaspassater ute så tog det uppåt 3-4 månader innan ens Volkswagen Finans orkade hämta dem efter avslutat leasingperiod. Skulle inte förvåna mig om de gick till Tyskland.

    Dessutom en del trassel. Några som åkte gas i Göteborg fick frågan om de kunde ha bilen inomhus varmt om nätterna.....

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #30
    Manganish, har du hunnit provköra och ta beslut?

    Fral, intressant. Ja, de flesta gasbilar exporteras vid försäljning.

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Otroligt svårt att räkna hem detta.

    Men valet är ju egentligen enkelt i praktiken om du vil ta dig råd.
    En ny miljövänlig Passat kombi eller en "smutsig" (EU4?) 10 år gammal 9-3 Kombi... Jodå.
    Passaten spöar ju Saaben i det mesta. Säkerhet, miljö, komfort, "modernitet". Men kanske inte i "kulighet" och "åka på bilträffar med".

    Ta en passat och ha det bra till/från jobbet och när du kör med familjen.
    Sedan behåll eller skaffa en hobby-Saab som förhoppningsvis får stå i ditt nyanskaffade garage. (Kanske någon av grannarna kan hyra ut sitt??)

    Samtidigt finns det ju de som sänker sin GTE, smäller på lite roligare fälgar och har kul med en sån oxo...
    (Inget som firman kan betala så klart, och måste återställas när bilen återlämnas, men ändå)
    De större VW träffarna brukar kunna vara rätt skoj.

    Så mitt svar: Passat alla dagar i veckan om man vill ha en vettig "slit o släng" bil till vardagskörandet.

    Fast försök inte räkna hem det... Man kan inte jmf en ny bil med en 10 år gammal. Inte på någon punkt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 426
    Medlem#
    3020
    Exakt Bollman, jag har ingen kostnad för mina bilar. Det blir en inkomst när jag säljer dom
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag har nog kommit fram till att vänta lite med Passaten av lite olika anledningar:

    - trängselskatten läggs numera netto på lönen ist för brutto brutto.
    - jag känner att jag blir lite låst till min nuvarande arbetsgivare, i vart fall något år eller två.
    - för tillfället känns det lite för lyxigt att skaffa personalbilen, jag har trots allt kunskapen om båda mina bilar och kan laga det mesta själv, förrutom typ motor och växellåda. Det finns roligare saker att lägga pengar på än bilar.


    Så tillsvidare så kör jag på med SAABarna.



    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #34
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    - jag känner att jag blir lite låst till min nuvarande arbetsgivare, i vart fall något år eller två.
    Tror det är det vettigaste, och den anledningen är nog den viktigaste i längden.

    I princip får du väl nu bestämma vad du skall använda dina pengar till, inte arbetsgivaren. Det är nog bäst långsiktigt. Om du vill kan du öppna ett bilkonto. Alltså ett bankkonto dit du varje månad överför exakt det belopp arbetsgivaren skulle tagit. Sedan betalar du alla bilutgifter från det kontot. Om pengarna räcker ger det en liknande ekonomisk säkerhet och förutsägbarhet som om du hade GTE:n.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Blir man knuten till arbetgivaren bara för att man har personalbil ?
    Slutar man så är det bara och lämna tillbaks den.

Liknande ämnen

  1. Vad behöva och vad passat gt17-15t
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-12, 16:47
  2. VW Passat V6 erfarenheter.
    Av Bacon i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-09-19, 22:24
  3. Polisen köper in 50 st Passat ist. för NG 9-5....
    Av Perponken i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-12-11, 12:49
  4. Passat 1.9 TD -92 med Blinkers problem?!
    Av adj i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •