Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Vanligt med turboras / vad för symptom? NG 9-5 XWD 6vxl 2011 A20NFT Biopower 2,0T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340

    Vanligt med turboras / vad för symptom? NG 9-5 XWD 6vxl 2011 A20NFT Biopower 2,0T

    Hej!

    Har blivit erbjuden att köpa en NG 9-5 2011 2,0T XWD 6vxl manuell Vector med påstått turboras.
    Den ska ej vara körbar, vilket i mina ögon låter lite märkligt? Miltalen ligger runt 12000.


    Kan dock inget av dessa N-G bilar då jag enbart har gamla 9-5:or.
    Ge mig gärna tips och ideér.

    Priset känns "rätt" om man lyckas med ett turbobyte själv.
    Kanske måste jag ta i beaktning motorbyte då jag inte kommer kunna göra några större efterforskningar innan köp?

    Den har även krossad baklykta vänster samt saknar en backspegeldekor (detta finns nytt på Saab / Orio vad jag sett).

    Tacksam för eventuell hjälp från bättre bevandrade!
    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Är bilen inte körbar/startbar så är det väl glapp i turbons genomgående axel som kan kollas för att se om problemet är turborelaterat. Litet glapp brukar betyda körbar bil men med blårök vid start. Stort glapp kan innebära att delar av insugsimpellern följt med in i motorn med risk för lite större interna skador som gör bilen okörbar...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Turboras är inte vanligt på dessa, men däremot trasiga spridare vilket kan ge väldigt många spännande effekter.
    Var det inte en tråd för ett tag sen om en som hade fått ett likartat erbjudande?

    Är priset fördelaktigt då? XWD kan ju ge en del maffiga reparationskostnader om man inte underhållit det.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Jag skulle vilja påstå att turbohaveri inte är helt ovanligt. BorgWarner K04an verkar ha lite tveksam livslängd.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Som Bollman skriver så är frågan är det ett riktigt bra pris på den så att det i värsta fall täcker om du måste byta motor?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Är det konstaterat av verkstad att det är turbon, eller är det bara påstående av ägaren?
    Jag hade velat kolla närmare på detta.
    Om prisbilden känns bra har jag personligen inget emot att köpa grisen i säcken, men då vill jag åtminstone veta att det är en gris i säcken så att säga

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Turboras är inte vanligt på dessa, men däremot trasiga spridare vilket kan ge väldigt många spännande effekter.
    Var det inte en tråd för ett tag sen om en som hade fått ett likartat erbjudande?

    Är priset fördelaktigt då? XWD kan ju ge en del maffiga reparationskostnader om man inte underhållit det.
    Jag har inte koll på om någon fått erbjudande på denna bilen, jag "halkade över den" och sökte ägaren.
    Tydligen har de fastnat hos försäkringsbolaget: Ägaren vill repa på motorgaranti, medan försäkringsbolaget tycker den gått för långt..
    Detta är vad jag fått som förklaring. Sen har den blivit stående.

    XWD ser jag som ett krav, annars åker jag gladeligen "gammal 9-5". Vi bor illa till, och får ibland lämna vår andra bil (OG 9-5) medan min A6 Quattro (förmånsbil) från 2017 klättrar upp så snällt. Är de diffen som ger sig (bak)? Har sett reparationskostnader kring 20k på dessa.

    70k begär dem, men de är på gränsen om man ska kalkylera motorbyte + lampor + spegel. Man får även ta i beaktning att den stått, med bromsar som kan kärva o.sv.
    Vad tycker ni om priset, är dåligt insatt som sagt...

    Se nedan lite av specen jag fått ut av VIN-nummret:
    XWD, manuell 6vxl, Java-metallic / beige sand interiör halvskinn, i övrigt Vector. Harman kardon / GPS, dragkrok, motorvärmare. Elstolar förare/passagerare, Xenon.
    Line-assist (?) har den men saknar panorama/hud o.sv.

    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    340
    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Är det konstaterat av verkstad att det är turbon, eller är det bara påstående av ägaren?
    Jag hade velat kolla närmare på detta.
    Om prisbilden känns bra har jag personligen inget emot att köpa grisen i säcken, men då vill jag åtminstone veta att det är en gris i säcken så att säga
    Hej,

    De är ägaren som dragit den slutsatsen i konsultation med en ej märkesverkstad. Så jag är inne på samma linje, priset måste vara så pass att de är OK även kalkylerat med byte av hela motorn. Den står dessutom ute och på fel ort, så de blir inte tal om att riva / kontrollera något mer än skicket allmänt på bilen.
    Lite känsligt i dessa lägen: Man vill ju inte kosta på /genomgå ett test på märkesverkstad då inget gott kan komma ur de känns de som.
    Litet fel (turbo) = Säljare grinig/begär mer.
    Stort fel (motor) = Köpare gring / vill betal mindre eller inte köpa alls.

    Motorer verkar de finnas gott om, pris ca: 25tkr för en komplett. Detta med 3000mil/12månaders garanti.
    Har ingen aning om vad själva bytet kan gå lös på dock..

    MVH Nils

    Saab 900 T16 3dr CC MY85
    Saab 900 T16 Cabriolet MY87
    Saab 9-5 Aero SC MY04
    Saab 9-3 Turbo X SS MY08

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Jag gissar att fb vill lösa in bilen för ett belopp som ägaren inte accepterar(?)
    Se om du kan få pratat med verkstaden som gjorde undersökningen för att få deras input ofiltrerat.
    Annars tycker jag det är alldeles för många osäkerhetsparametrar här, det ger inga bra vibbar alls. Bilpriser.se (för vad det nu är värt) prissätter en sådan, fullt fungerande bil till 94-102kkr, dra sedan av för motor, lampor, spegel + förmodligen en del annat samt all arbetskostnad och jag skulle inte vara beredd att betala många kronor för den bilen. Och jag får känslan av att den gått hårt då det är trasiga karossdelar, ägaren verkar inte ha brytt sig om bilen.
    Mina €0.02
    /Johan

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Håller med JSN.
    Men det är köparens marknad. Är felet "billigt" så kan ju 70k tyckas verka bra, men jag hade inte vågat.
    Räkna med minst 20 tusen för motorbytet på verkstad. Så dom hade jag till en början prutat bort.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Uppgradera kopplingen NG9-3 B207 Biopower 6-vxl
    Av Mac2thaPac i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2023-10-24, 13:05
  2. symptom på dåligt spjällhus? 9-3 biopower 2008
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-02, 13:30
  3. Symptom på turboras..?
    Av pokepeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-10, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •