Alright, nu har jag köpt delar, lagat återciruklationsspjällsmotorn och återmonterat det hela. Allt blev bra till slut! Några reflektioner:

- Det var skador på flera av kuggarna på båda vita kugghjulen inuti spjällmotorn, men själva armen var hel. Jag valde dock att byta armen också när jag ändå rev ner allt eftersom det inte är ovanligt att den också går sönder med tiden.
- Armen finns som OEM-del (art nr 4869426), men inte kugghjulen utan SAAB verkar ha tänkt sig att man ska byta hela motorn som kostar 2500SEK. Så kugghjulen finns bara som eftermarknadsdelar.
- Jag beställde kittet med kugghjul+arm från Skandix.de . Det tog emot att pröjsa 60EUR + 29EUR frakt för tre plastbitar, men jag hittade inget bättre/billigare.
- För själva jobbet beskrev denna och denna sida det hela fullt tillräckligt för att gå i mål.
- Även om det bara är 2st 6mm-skruvar som håller fast motorn så är det lite bökigt att komma åt dessa, framförallt den som sitter djupt ner i ett smalt hål (se tidigare inlägg). Jag fick till slut tag på en hylsa med förlängare likt de RZ fotat i tidigare inlägg som gjorde jobbet, men när jag skruvat fast skruven och skulle dra ut verktyget så lossnade hylsan från förlängaren och blev kvar inne i hålet. Allehanda försök att få ut hylsan blev fruktlösa, så den får helt enkelt bo kvar där den sitter tills det är dags att montera ner spjällmotorn nästa gång.