Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Klickande klimatanläggning og9-5

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Klickande klimatanläggning og9-5

    Klimatanläggningen på min kära og9-5 (i signaturen) har börjat knacka/ticka ibland under körning. Tickandet hörs klart och tydligt även vid en kalibrering. Klippet nedan visar hur den beter sig precis efter att jag tryckt AUTO+OFF - inga felkoder, men tickandet är där.

    https://youtu.be/XlHTIPgn46A

    Jag tycker det påminner om en plastkuggar som kuggar över... Några idéer?
    Senast redigerat av jellybear den 2018-05-21 klockan 09:37.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Du är nog inte helt fel ute.
    Med tanke på att du inte får felkoder skulle jag nog börja testa funktion för funktion. Alla olika utblås alternativ och olika zoner med olika värme. Du bör hitta något till slut.
    Tänk på att vänta 15-20 sekunder efter varje ändring så den hinner "sätta" sig.
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Alright, nu har jag tagit tag i det här igen.

    Lite vidare felsökning antyder att det är ventilen som styr återcirkulationen av kupéluften. Så två frågor:
    1. Vad heter ventilen (=vad ska jag söka på när jag letar delar)? Artikelnummer vore kalas.
    2. Hur kommer jag lättast åt den?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Del 39 i det här diagrammet är återcirkulationsenheten: https://www.esaabparts.com/viewparts...tion=310299225
    Del 40 är själva motorn och ingår i 39.

    Googlar man på det verkar det vara ganska vanligt med problem med den motorn och det finns massor av forumtrådar och liknande om hur man reparerar den.
    https://www.google.se/search?q=saab+...+motor+removal
    Bland annat: http://www.saabservices.com/SAAB%205334719.html

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Tack! Jag ägnade en del av kvällen igår åt googlande och kom till ungefär samma slutsatser...

    Surt bara att tyskarna ska ha 59EUR för tre plastbitar, sedan ännu surare att de ska ha ytterligare 27,50 EUR för frakt när dessa platsbitar ryms i ett vanligt kuvert.

    Det blir iaf att montera ner lite inredning i bilen för att se exakt vad som är paj.
    Senast redigerat av jellybear den 2018-03-20 klockan 11:47.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Tack! Jag ägnade en del av kvällen igår åt googlande och kom till ungefär samma slutsatser...

    Surt bara att tyskarna ska ha 59EUR för tre plastbitar, sedan ännu surare att de ska ha ytterligare 27,50 EUR för frakt när dessa platsbitar ryms i ett vanligt kuvert.

    Det blir iaf att montera ner lite inredning i bilen för att se exakt vad som är paj.
    Passa på att byta kupefilter om du ändå ska ner o böka vid golvet.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    199
    Jag har mekat en del recirkulationsmotor. Det är tydligen väldigt vanligt att hävarmen går av och då sätts inga felkoder.

    Den är knepig att demontera utan att förstora konsolen den sitter på. Jag är inte helt säker, men jag tror en smal 6mm-hylsmejsel gör jobbet. Det ena hålet är så djupt och smalt att inga vanliga hylsor får plats. Jag köpte hävarm och konsol (eftersom jag sabbade min vid demontage) av orio enkelt och smidigt, jag skippade dock kugghjulen. Det finns dessutom två olika armar har jag för mig, så se till att du får rätt.

    1 användare gillar detta inlägg


    Alltid haft en fäbless för udda fordon, nu är jag Saabfrälst: Cosmic Blue Saab 9-5 Aero Sportcombi -02 x2 (!)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Allright, nu i helgen fick jag liiite tid att jobba vidare på det här. Efter att har rivit bort paneler m.m. kring passagerarplatsen råder det inte längre något tvivel om att det är relaterat till drivningen/motorn för återcirkulationsspjället:
    https://youtu.be/k3_Z-lqceus
    Det tickar tydligt från motorn när sjället går i botten.

    Men, jag har mycket riktigt fastnat på avsaknaden av en löjligt lång 6mm-hylsa:
    20180506_213120.jpg20180506_103232.jpg

    Jag har ju en 6mm förlängd hylsa, men den går bara in ca 4cm innan det tar stopp p.g.a. breddningen av hylsan i andra ändan där 1/4"-anslutningen sitter. Skruven sitter ca 6cm ner i hålet. Några tips om var jag hittar rätt sorts hylsa?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Möjligtvis en 6mm slangklammermejsel?
    Det finns även vanliga hylsmejslar i 6mm men då måste det finnas plats så du får dit mejseln.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Möjligtvis en 6mm slangklammermejsel?
    Slangklammermejsel är alltså nyckelordet...
    Jag hade hittat en sådan men i fel storlek och lyckades inte googla fram andra... Med söksträngen "slangklammermejsel" går det mycket bättre. tack!

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Går det verkligen inte med förlängare?

    Vad är det för mm på hålet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Går det verkligen inte med förlängare?

    Vad är det för mm på hålet?
    Nu har jag lekt med skjutmått...

    Hålet är ca 6cm djupt (svårt att mäta exakt) och 10mm i diameter. Min förlängda Bacho 6mm hylsa är 9mm i diameter de första 4cm, men breddas sedan upp till 12mm i diameter där 1/4"-nyckeln eller förlängaren ansluts.... Det är den delen som inte går i hålet och då når inte hylsan skruvskallen.
    20180507_215132.jpg

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Dagens antiklimax: Jag bad min bättre hälft handla en st 6mm slangklammermejsel på den biltema hon passerar på hemvägen. När kommer hem kastar jag mig i ren skruviver över mejseln för att upptäcka att den har en liten men fullt tillräcklig breddning av hylsan för att inte heller gå in i hålet....

    20180508_222321.jpg

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    DSC_0036.jpgDSC_0037.jpg

    Hade inget skjutmått inne men runt 9mm.

    Ska jag skicka eller om någon sthlmare tar med sig det på torsdag?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av RZ den 2018-05-08 klockan 23:36.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Hade inget skjutmått inne men runt 9mm.

    Ska jag skicka eller om någon sthlmare tar med sig det på torsdag?
    Det där ser ju ut att funka - inget är bredare än själva hylsan!

    Det är oändligt snällt att du erbjuder dig att låna ut dina verktyg, men jag tänkte nog satsa på att försöka få tag på något eget. Jag hoppas skruva 9-5 ett tag till och då kan det vara bra att ha en egen uppsättning. Ifall jag misslyckas kapitalt med att hitta något kanske jag hör av mig ändå... :-)

    Bra ändå att se att bitshylsor med 1/4"-sexkantsfäste inte breddar sig... Min hylsa är ju med 1/4" fyrkantsfäste,.det kanske förklarar skillnaden...

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hur mycket för bred är slangklammer mejseln för att gå in i hålet ca?

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Hur mycket för bred är slangklammer mejseln för att gå in i hålet ca?
    Jag mätte aldrig med skjutmåttet, men det var precis så att den var för stor. Gissningsvis 10.5mm. Men det finns ju olika modeller av slangklammermejslar, andra kan nog funka. Det blev biltemavarianten eftersom vi hade biltema nära till hands.

    På tal om biltema, jag var där idag för att lämna tillbaka slangklammermejseln. Jag botaniserade på deras verktygshylla och hittade:
    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ar-2000018706/
    I den satsen finns en 6mm bitshylsa med tillhörande förlängare som passar i hålet. Så en sådan blev det!

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Ok vad bra du hitta en tillslut

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Så, med de nya verktygen kunde jag tillslut skruva loss återcirkulationsspjällmotorn. Men armen var inte av:
    20180511_213203.jpg
    Men när jag skruvade isär motorn hittade jag ett trasigt kugghjul (rött) och en del plastflisor (blått):
    20180511_213320.jpg

    Någon som vet ett billigare ställe än skandix.de för att beställa reservkuggar?

    1 användare gillar detta inlägg



Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •