Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varför står det 0 i ACC-panelen OG9-3 -01

  1. #1

    Varför står det 0 i ACC-panelen OG9-3 -01

    Hej!

    Har en besiktningstid idag kl 12.

    När jag bytte lampor till regskylten så upptäckte jag att acc panelen strular.

    När jag vrider på tändningen, eller startar motorn så går fläkten på nästan full effekt ca två-tre sekunder. Sen dör den och lyser bara "0" i fönstret.
    I vissa lägen har det stått "OFF" bara.

    Det spelar ingen roll vad jag trycker på det händer ingen skillnad.

    Provade att dels koppla ur accpanelen, dels koppla loss batteriet några minuter.

    För några dagar sen hade jag typ inget batteri i bilen så fick stoppa dit laddaren. Laddade med batteriet kvar i bilen. Man kopplar väl plus på laddaren till plus på batteriet och minus på laddaren till jord, jag satte i motorblocket?

    Med vänlig hälsning Martin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Tryck på Auto och Off samtidigt så kör ACC självtester och kalibrering. På panelen visas 0 (siffran noll) om inga fel hittas.

    Plus till plus och minus till jord (batteriet eller någon bra jordad metalldel). Vänder man fel så går det åt h-e. Egentligen ska man ha skyddsglasögon när man jobbar med batterier (ifall det går åt h-e). Anslut laddaren till batteriet först och sedan laddarens nätkabel till nätuttaget för att undvika gnistbildning nära batteriet.

    Mät gärna spänningen över batteriet med en multimeter före laddning och vid flera tidpunkter under laddning. Mät även spänningen över batteriet när bilens generator laddar på tomgång. Kanske behöver du ett nytt batteri.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Att ACC krångar ska inte besiktningen bry sig om. På bilar före 2002 läser dom inte heller ut motorfelkoder så en 2001 är ju jättebra att ha. Det är bra att skaffa en OBD2-läsare och läsa ut ev motorfelkoder själv för att kunna åtgärda fel i tid. Du kanske känner någon som har en OBD2-läsare eller rent av en Tech2 som läser alla felkoder och annan bra information från alla datorer i bilen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Hej!

    Jag gjorde just så. Startade bilen, fläkten gick några sekunder och sen stängde den av och det lyser 0. Höll in auto + off, motorn fortfarande igång. Då startar fläkten igen och kör några sekunder men 0:an förvinner varken under självtestet eller efteråt.

    sen stänger fläkten av precis som förut. Nollan lyser.

    Så vad kan vara fel?


    Men menar du att på bilar före 2002 så går de igenom med lysande motorlampa?
    Jag hade lysande motorlampa så jag skaffade en begagnad obd2. Fick felkod p0171 (tror jag det var, inte säker eftersom jag inte skrev upp den)


    2001, 205 hk, ej Aero. Någon variant som saab skickade på export till tyskland men den blev inte såld där så saab själva importerade tillbaka den och sålde den här i Sverige. Så ser ut utseendemässigt som en vanlig snik 9-3. Ingen lackad läpp undertill och vanlig tyginredning.
    Senast redigerat av Martin-gbg den 2018-01-27 klockan 11:47.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Nej, lysande motorlampa går nog inte igenom. Men från 2002 års model så kopplar dom alltid in sin felkodsläsare och läser ut alla koder så då blir det underkänt även på koder som inte tänder motorlampan.

    Har ingen bra ide om fläkten. Troligen finns svaret bland alla trådarna här. Ska söka lite.
    Senast redigerat av TCarlsson den 2018-01-27 klockan 11:56.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Det kan vara reglerdonet till fläkten som har lagt av. Eller så är det glapp i någon av kontaktpunkterna som är inblandade.

    Här kallar dom reglerdonet felaktigt för ”resistor” (bilar utan ACC har fläktmotstånd) men artikelnumret är för ”regulator fläktmotor ACC” enligt EPC.

    https://www.esaabparts.com/saab/parts/5045158

    Enklaste felsökningen är nog att provköra fläkten från en Tech2 men då måste du hitta någon som har en sådan.

    Kolla först att batteriet är laddat och att bilen har rätt spänning över batteriet när fläkten krånglar. Det ska vara ca 14,4 V över batteriet direkt efter start och sjunkande till ca 14,0-13,9 V efter 20-30 minuter. Är det väsentligt lägre så är antingen batteriet dåligt eller så är det något fel i laddsystemet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det kan vara reglerdonet till fläkten som har lagt av. Eller så är det glapp i någon av kontaktpunkterna som är inblandade.

    Här kallar dom reglerdonet felaktigt för ”resistor” (bilar utan ACC har fläktmotstånd) men artikelnumret är för ”regulator fläktmotor ACC” enligt EPC.

    https://www.esaabparts.com/saab/parts/5045158

    Enklaste felsökningen är nog att provköra fläkten från en Tech2 men då måste du hitta någon som har en sådan.

    Kolla först att batteriet är laddat och att bilen har rätt spänning över batteriet när fläkten krånglar. Det ska vara ca 14,4 V över batteriet direkt efter start och sjunkande till ca 14,0-13,9 V efter 20-30 minuter. Är det väsentligt lägre så är antingen batteriet dåligt eller så är det något fel i laddsystemet.
    Vad bra!
    Tack så jättemycket. Nu har jag en ´del att undersöka då

  8. #8
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Att en Nolla lyser visar att acc kalibrerar sig själv. Den gör en automatisk kalibrering om den varit spänningslös. Om spänningen blir för låg från batteriet vid en start så tror acc att den varit strömlös och initierar en kalibrering.
    Lösningen är alltså att ladda batteriet helt fullt, och om det inte räcker köpa ett nytt batteri.
    /Johan

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Det löste sig av sig själv. Gällde nog bara att ha motorn igång en kort stund. Åkte till affären en km bort så kom acc igång igen.

    Men tack så mycket. Har ändå lärt mig en del!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Mätarna står i topp, varför?...
    Av Trollhätteferrari i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-31, 14:40
  2. Lätta svänghjulet. Hur? Varför? Varför inte? [9-5]
    Av 32991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 18:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •