Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Onormalt hög bränsleförbrukning? NG9-3 TTiD Aut.

  1. #1
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644

    Onormalt hög bränsleförbrukning? NG9-3 TTiD Aut.

    Nu har jag stött på problem, och eftersom dieslarna är lite av en vit fläck på min karta så behövs input från mer rutinerade dieselfantaster.

    Bilen är en ng9-3 Aero TTiD -08 aut, med ynka 5500 mil på mätaren. Bilen köptes i mitten av december -17 men innan det har vi haft en helt identisk ng9-3 TTiD som vi kan jämföra mot.

    Vi har 5 mil enkel väg till jobbet, med 2 rondeller och 2 korsningar totalt, dvs i praktiken ren landsvägskörning. Den här veckan har det körts med ett ägg under pedalen för att verkligen se om förbrukningen är så illa som det verkar. När vi nu idag tankade upp bilen igen så blev resultatet 0,76 l/mil! Vi har legat därikring hela tiden med den här bilen, men eftersom värmaren var ur funktion skyllde jag initialt på att motorn inte gick med rätt temp. Den är dock lagad för 2 veckor sedan så problemet ligger inte där. Med vår förra TTiD låg vi på 0,54 - 0,56 l/mil med samma körning, och 0,62 -0,65 om man låg och körde med en hel del moms på skyltarna.

    Till saken hör att det "visslar"/tjuter lite lätt vid hårt gaspådrag. Jag misstänkte givetvis tryckslangarna men kan inte se att dom skulle vara spräckta. Jag har dock inte skruvat bort dom från bilen och inspekterat.

    Finns det några fler vanliga fel på dom här spisarna som orsakar hög förbrukning ihop med missljudet som jag missat? Spräckt IC finns ju i mitt bakhuvud, men man blir ju bara ledsen av att tänka på det. I dagsläget har jag ingen möjlighet att provtrycka systemet.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Är det inte normalt att bilen sörplar mer diesel vid regenerering av DPF?

    Det krävs ju att vissa kritierier uppfylls för att regenerering skall påbörjas så pga trasig parkering/tillsatsvärmare så kanske den inte gjort det på år och dar typ...

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Det är en teori jag haft, så därför har jag gjort en forcerad regenerering nu ikväll. Har för mig sothalten stod på 52 % eller något... Tycker man har kunnat se på DTE när den regenererat under färd, vilket har varit typ var 30:e mil eller något sånt.

    Oavsett så förklarar det inte visslet...

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    min Tid -08 regenererar inte förrän den är uppe på 80% och 500+km sen sista regen.
    har c:a 40 km till jobbet och nu senaste gången den gjorde regen så började den strax efter att jag kommit upp i 110 kanske 4-5 km efter kallstart ( värmaren var på innan start) höll på med regen i c:a 10 km sen var den nere på 12%.
    om man läser det i sid som vanlig så har jag i stort sett aldrig märkt att den regenererar. min snittar 0,68-0,7 på vintern och c:a 0,63-0,65 sommaren samma körning.
    har man en Esid2 nyare sw så syns det tydligt i den momentana förbrukningen.
    kan också höra min tjuta lite men det är bara när den är kall, min har dock gått snart 29kmil.
    den vanligaste slangen som läcker är väl den till spjällhuset om jag fattat rätt.
    om det är en automat så kanske du kan be någon och bromsa med vänstern och gasa på lite med växeln i D så får du lite laddtryck förhoppningsvis.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  5. #5
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    261
    Medlem#
    9053
    Just my08 så kan de skilja mellan förbrukningen. Vissa drar lite mer om inte minnet sviker så ska det finnas en mjukvara uppdatering till dessa som ska lösa problemet.
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Jag har ingen förklaring på det visslande ljudet, Jag upplevde som du att min TTID -11 drog ovanligt mycket och regenererade ofta. Det var min första ttid så vad som var normalt visste jag inte.

    Ett halv år efter jag köpt den kom en felkod på trycksensorn partikelfilter och jag byte den. Efter detta så regenererar bilen mer sällan och diesel förbrukningen har minskat ca 1dl milen.
    Av vad jag läst så bildas kondens i sensorn och den rostar och fungerar sämre och sämre med tiden. Efter byte av sensor så ska den kalibreras med TECH2 .
    Personligen tycker jag att byta sensor är något man kan göra som underhåll ca 10000mil . Köpte min bosch sensor från Tyskland ca 600kr med frakt

    Tillägg
    Min felkod var p242f-54
    Senast redigerat av Kudashi den 2018-01-27 klockan 11:04. Anledning: tillägg
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Jag kan ju ta och kolla lite på trycksensorerna med T2:an och logga diffen. Borde kunna ge indikationer på givarnas hälsostatus.

    Sen ang mjukvaran så får jag nog besöka någon som kan SPS:a in senaste versionen, alternativt att jag helt enkelt läser in mjukvaran från vår förra TTiD. Då ska det inte vara några frågetecken ang mjukvaran i alla fall

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  8. #8
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Nu var det i alla fall konstaterat, jag sitter med den föråldrade mjukvaruversionen 55568887 så det är väl bara åka in till Björkmans under morgondagen och begära offert på jobbet (och en del andra jobb) att SPS:a in senaste versionen vilket bör vara 55576164. Högst troligt blir man väl rånad då det knappast är samma låga priser nu som det var när problemet uppdagades för en herrans massa år sedan.

    Det blev även byte av olja och filter igår, och jag fick väl ut ungefär 4,2 liter, så ingen större spädning av oljan i alla fall.

    Ang defekt trycksensor så är det väl lika bra att beställa en ny. Verkar som sagt gå att få tag i nya nere på kontinenten för runt 600 kr ink frakt så det är det väl värt....då vet man att den är frisk i alla fall. Saab vill ha 12xx kr så då blir ju valet enkelt.

    Edit: Ny sensor är beställd från UK så den ramlar väl in om några dagar...
    Senast redigerat av Echonator den 2018-01-29 klockan 00:51.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Nu var det i alla fall konstaterat, jag sitter med den föråldrade mjukvaruversionen 55568887 så det är väl bara åka in till Björkmans under morgondagen och begära offert på jobbet (och en del andra jobb) att SPS:a in senaste versionen vilket bör vara 55576164. Högst troligt blir man väl rånad då det knappast är samma låga priser nu som det var när problemet uppdagades för en herrans massa år sedan.
    Kan du inte göra det själv då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Frågan är om jag kommer åt den mjukvaran via min GlobalTIS (har väl liksom ingen uppkoppling mot Orio...) samt att det känns lite vanskligt att köra SPS av styrdonet med min Kina-T2. Går det åt helvete vid programmeringen så har jag ju mer bekymmer än vad det kostar hos Björkmans.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Programvaran finns i GlobalTIS, OM det nu inte kommit någon senare än den version av GlobalTIS du har dvs...

    Jag har flashat en EDC16 ECU och det gick galant, tipset jag hört från alla (och läst) är att man skall köra passthrough och inte skriva ned programvaran till PCMCIA-kortet i Tech2. Dvs programvaran strömmas via RS232 > Tech2 > ECU. Gäller kanske mest Kina Tech2... I mitt huvud så borde det egentligen vara bättre att flasha från minneskortet men det handlar nog om att Kina Tech2 minneskorten håller "sådär" kvalitet skulle jag tro.

    Har för mig man kan få fram lite info om programvarorna/changelog här. Där bör även se vilken version som är den absolut senaste för ditt VIN/ECU.

    https://tis2web.service.gm.com/tis2web/

    2 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Jodå där har jag kollat och det är 55576164 som är senaste. Fick det även bekräftat idag när jag var in och surrade med verkchefen på Björkmans.

    Kan ju faktiskt slå en koll i mitt GlobalTIS och se vad den säger i alla fall. Björkmans ville trots allt ha 810 kr (ink moms) för jobbet så det lockar ju att ge sig på det själv.

    Att köra passthrough låter ju faktiskt som en stabilare metod iom att man plockar bort ytterligare en riskfaktor (kortet). Får slå en kik på det i veckan

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ska väl tillägga att jag inte hade så mycket att förlora direkt, bilen startade ändå inte plus att jag hade två EDC16 ECUs När jag väl hittade felet så gick bilen fint med båda ECUerna så jag har en extra... är nog brytpunkt 2007 har jag för mig.

  14. #14
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Sådär, gick ju finemang att SPS'a in nya mjukvaran. Tog det igår efter jobbet, och det kändes ju lite stabilare med direktskrivning i stället för via kortet.

    Enda frågetecknet blev när styrdonet skulle läggas till i bilen på nytt. Ingen aning om vilken låda jag har, AF40320 eller AF40333. Valde AF40320 i alla fall....sen om det blev rätt är väl oklart

    Nu återstår bara att vänta på tryckgivaren som skickades från UK igår.

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Ja det blir ju lite frågor... Du behövde även fylla i kalibreringskoderna för spridarna antar jag? Det är lagom "kul" att sitta och knappa..

  16. #16
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Nejdu det behövde jag faktiskt inte....men jag reagerade på att det inte behövdes. Fick ju en fråga om styrdonet bytts ut och svarade nej på den frågan, om det nu kan vara det som spelade roll? Jag fick fylla i man/aut, vilken växellåda det är, motorvärmare eller ej, samt något mer ovidkommande, men ingenting om spridarkoderna som jag ändå hade förväntat mig

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  17. #17
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Antagligen är det den frågan som styr då, jag bytte ju till en ECU som hade felaktigt VIN från en skrotbil och då byttes VIN och kodning av spridarna var ett krav när jag la till den, precis som det ska vara med andra ord.

  18. #18
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av Echonator Visa inlägg
    Sådär, gick ju finemang att SPS'a in nya mjukvaran. Tog det igår efter jobbet, och det kändes ju lite stabilare med direktskrivning i stället för via kortet.

    Enda frågetecknet blev när styrdonet skulle läggas till i bilen på nytt. Ingen aning om vilken låda jag har, AF40320 eller AF40333. Valde AF40320 i alla fall....sen om det blev rätt är väl oklart

    Nu återstår bara att vänta på tryckgivaren som skickades från UK igår.

    Veckans trådlyft, alternativt skämskudde att jag inte uppdaterade tråden om vad som hände...

    Det visslande ljudet trodde jag först kunde härröras till en spräckt IC (tydlig oljefukt där det helt enkelt inte skulle vara oljefukt...), men problemet kvarstod.
    Efter mer letande och en noga översyn kring flexröret upptäckte jag sot på ovansidan när jag drog där med handen. Trots att bilen bara gått drygt 5000 mil vid tillfället hade den redan fått en ny flexdel ditsvetsad, men tyvärr var det antingen måndag morgon eller fredag eftermiddag när det jobbet gjordes. Nytt komplett flexrör löste det problemet med visslandet.

    Sedan var det tryckgivaren... Den fick jag hem och byttes utan framgång. Bilen har fortsatt gå samma sträcka till/från jobbet, men samma däckdimensioner som den förra bilen osv, men resultatet är fortfarande 0,60 - 0,65 l/mil.

    Problemet är dock ett ickeproblem egentligen då förbrukning är fullt acceptabel för en bil som ng9-3SC med automatlåda så det får bero. Det är mest frun som kör den bilen, och jag själv kör en ng9-3 SS TTiD MY11 med manuell låda sedan 2019 där förbrukningen givetvis är mycket lägre, och det är för det mesta den som används när vi inte behöver 2 bilar eller är i behov av kombin.

    2 användare gillar detta inlägg



    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

Liknande ämnen

  1. Onormalt hög bränsleförbrukning 1.9TiD
    Av Vänersborg i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2017-11-13, 16:29
  2. 9-3 SC -10 TTiD sliter däck onormalt?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-09-20, 11:39
  3. Saab 9-5 2.0t 1998 onormalt hög bränsleförbrukning
    Av Saabia i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 14:04
  4. Hög bränsleförbrukning TTiD
    Av dino i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 02:40
  5. Onormalt hög bränsleförbrukning i 9000i
    Av Tjonge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-06-25, 21:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •