Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Trimma med standard delar!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23

    Trimma med standard delar!

    Har en og900 med b201 motorn av b typ eftersom min ekonomi inte är den bäst för tillfället (950kr/mån) sån undrar jag vad för delar man kan köpa på skroten som skulle höja effekten!

    Hade tänkt att ladda runt 1bar för att slippa tillägssprut eller hur mkt kan jag ladda innan det börjar spika? bilen har inte startat ännu så jag frågar innan jag testar själv.

    Har hört att EMS kammen ska vara vassare stämmer det?
    är topparna likadana på en 8v turbo som sug modell? isf vad är det för skillnad?
    vilken turbo är bäst att byta till?
    Finns det något insug som är bättre osv det är sånt jag undrar över så kom igen berätta det ni vet

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    150
    Med din ekonomi blir det mkt svårt att trimma,du måste tanka bilen också :-).Det lättaste är kanske att hitta någon som kan mixtra med boxen lite och löda om,eller att du kan köpa en sådan någonstans.
    Pilot igen....
    Saab og 9-3 Steg 2

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    lässa å lära sig e nog de som gäller för din del .. mena jg mistänker att du e ganska ny med kortet .. tycker du ska satsa på att försöka köra bil i stället ..?

    de ger mer .. för de som fins i turbo 8 an e fortfarande grymt mycket efeckt om amn gömför med hur mycket mn igentlgien kan avända ..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    jag har ingen apc box då bilen ifråga är en 81a, ekonomin är dålig för tillfället då jag inte skaffat något jobb och bensinkostnader är inget jag behöver bry mig om ännu då jag kommer övningsköra i bilen och då betalar pappa bensinen ...därför undrar jag vilka delar man kan hitta på skroten som skulle kunna höja effekten? som t.ex en ems kam då jag hört att den ska vara vassare //mvh Alex

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    1. Intercooler
    2. APC -system
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    jo intercooler är ju givet!! men är det värt att lägga ned pengar på ett apc system? fick höra av en saab meck som jobbade mkt med 900 på 80talet att det största skälet att dom satte in apc systemet var att kvalitén på bensinen alá 80tal var skit?? eller var dett en av anledningarna bara?

  7. #7
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    APC systemet har förmågan att sänka laddtrycket på höga varv för att undvika knackningar. Det är väldigt bra att ha.
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    jo det kan ju förstås vara bra men frågan är om det verkligen behövs då jag ska ladda ca 1bar och har tillräckligt med soppa? då bör det väl inte knacka eller har jag fått allt om bakfoten?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    ja du ahr fåt allt om bakfoten .. alla bilar kan kanka eller spika

    knaksensor emd tilbehör e bra att ha på trimade turbo bilar .. men om d e en 81:a så ahr du väl mekanist sprut ? å 8 ventier ?

    meka ur den snuran å köp en t16 ?
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  10. #10
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Med ökat laddtryck en varmsommardag utan intercooler så är väl det t.o.m. väldigt stor risk att motorn spikar?
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mora
    Inlägg
    474
    Tja!

    Ställ upp laddtrycket du. Det är bra att veta hur spikningar låter och hur det känns. Det är bättre att göra detta med en billig bil än med en dyr.
    Ställ på soppan, höj laddrycket, skaffa en intercooler och en billig folkracekam. Byt ut ljudämparna mot simonsdämpare. Billigare än att bygga 3" hela vägen. Gör ett extra hål i luftburken... Det finns mycke' man kan göra utan att det kostar en massa. Men räkna inte med att ha pengar över im du inte har någon som sponsrar lite.. (föräldrar)

    MVH

    Daniel

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    23
    Kommer inte att höja laddtrycket förens en intercooler och öppet filter har infunnit sig under motorhuven och avgaset kommer blir 2,5" ifrån turbon eller ja batteriböjen iaf och nej jag kommer inte byta till en 16v på ett tag.
    Någon som har en länk till ett företag som säljer folkrace kammar eller länk till ett folkrace forum om det finns något sådant?
    Sen hur mkt skillnad skulle det göra om jag polerar insugskanalerna och avgasportarna? Sen frågan om vad som skiljer turbo toppen imot en vanlig 8v topp ifrån en sugis? större ventiler i turbo toppen?

Liknande ämnen

  1. 6-vxl som standard NG9-3, men när?
    Av Joachim 2084 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 17:40
  2. [LÖST] 0-100 standard OG9-3
    Av Excalibur i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 20:30
  3. Trimma eller inte trimma? NG900
    Av Turbo Tompa i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 02:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •