Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Byta vevhusventialationen OG9-5 med senaste versionen från fabrik

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    21

    Byta vevhusventialationen OG9-5 med senaste versionen från fabrik

    Hej!

    Hade planer på att byta vevhusventialationen på bilen och bäställde alla saker man behövde enligt speedparts.

    Har även kollat på nätet och hittar ingen info om just 06an.

    Det jag då undrar är hur man lättast går till väga? Verkar inte som att oljeavskiljaren går att få på plats utan att ta av något annat som är i vägen.
    Vad blir lättast att ta bort och är det lättast att göra det ovanifrån eller underifrån?

    Gäller som rubriken säger en 9-5 2006

    Tack!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    2006 har fungerande vevhusventilation från fabrik. Så frågan är varför du ämnar byta?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Kanske till en likadan, fast ny?

    Det är inte helt fel, om ingen bytt något i vevhusventilationen på 12 år så kan man förvänta sig utslitna backventiler och kanske några dåliga slangar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    21
    Vet ett den ska ha en fungerande men det är väldigt utslitet, precis som långmilare säger.
    Misstänker även att det läcker lite olja därifrån.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Backventilerna är ju förbrukningsvara, de byter man ju med jämna mellanrum. Syftet med min fråga var snarare att det ibland råder missuppfattning om att den behöver uppdateras som de tidigare modellerna. Så för att spara trådskaparen en krona och en del arbete ifrågasatte jag syftet...

    I all välmening således!
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Som sagt så är VHV i din den senaste versionen. Med det sagt kanske den ändå behöver repareras eller bytas ut.
    https://genuinesaab.com/psi/files2/t...17ed4%20en.pdf
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Backventilerna är ju förbrukningsvara, de byter man ju med jämna mellanrum. Syftet med min fråga var snarare att det ibland råder missuppfattning om att den behöver uppdateras som de tidigare modellerna. Så för att spara trådskaparen en krona och en del arbete ifrågasatte jag syftet...

    I all välmening således!
    Förstår absolut att det är välmening och jag är fullt medveten om att det är den fungerande vevhusventialationen jag har.
    Men tänkte ändå byta allt när jag ändå håller på samt att jag tror att det läcker lite därifrån

    Citat Ursprungligen postat av Karlqvist Visa inlägg
    Som sagt så är VHV i din den senaste versionen. Med det sagt kanske den ändå behöver repareras eller bytas ut.
    https://genuinesaab.com/psi/files2/t...17ed4%20en.pdf
    Men det guiden ser ut att vara till en äldre modell där oljeavskiljaren är betydligt mindre.
    Hade jag haft den lilla oljeavskiljaren så hade det inte varit ett problem men eftersom jag har den nya som är större så kommer den inte fysiskt in utan att demontera något först.
    Därför jag då undrar om jag ska ta det under eller ovanifrån och vad jag lättast tar bort för att få den på plats.

    Men ni får absolut rätta mig om jag har fel!
    Senast redigerat av M3ndax den 2018-01-24 klockan 22:12.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    När jag bytte på min förra 06a så gjorde jag slangbytena ovanifrån och bytet av oljefälla och o-ring underifrån. Det hela gick relativt smidigt, men jag vill minnas att jag lossade avgassystemet för att komma åt bra.

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    21
    Ok, det var just oljefällan som jag inte riktigt visste hur jag skulle gå tillväga.
    Kanske är lättast att ta det underifrån och skruva bort avgassystemet lite

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2021
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ville dela med mig av mina erfarenheter av byte av vevhusventilation på 9-5 2.3t 2008 Manuell med AC
    Bakgrund: I samband med att jag bytte ventilkåpspackning gick snäppet på slangen som går in i ventilkåpan av samt den vita ventilen gick sönder. Tänkte därför att hela vevhusventilationen var i likadant skick och beställde helt kit (tillverkare Professional Parts).
    Sammanfattningsvis vad det ett svårt jobb som tog mig ca 5 timmar. Svåraste momentet var att få ur och i oljefällan samt ansluta de nya slangarna mot oljefällan. Jag gjorde det mesta av jobbet ovanifrån. Underifrån (bil på pallbockar) böt jag den nedersta slangbiten samt tog bort stag och kabel.
    Erfarenheter:
    1. Ta bort så mycket som möjligt underifrån för att komma åt: Stag, grov och tunn kabel.
    2. Ta bort så mycket som möjligt ovanifrån för att komma åt: Oljesticka och hela röret för oljestickan. Plastkåpa som sitter mot torpedväggen. Givare som sitter med 2 skruvar (se bild).
    3. På något sätt lyckades jag få upp oljefällan genom att positionera den enligt bilden.
    4. Innan montering av den nya oljefällan - motionera upp den nya "snabb"-kopplingarna mot oljefällan genom att smörja upp dem ordentligt och montera/demontera dem många gånger så att de blir enkelt att ansluta när oljefällan är på plats.
    5. Behövde använda brytjärn för att få "snabb"-kopplingarna på plats.
    IMG_3750.jpg

Liknande ämnen

  1. Hur rostskyddades nya 9-3 (2008-) från fabrik?
    Av turbo4ever i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 18:30
  2. Motorolja för Saab 9-5 4a med trimpaket från fabrik
    Av Silversaab95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-06-25, 16:12
  3. [LÖST] Hur ta reda på utrustning från fabrik? OG9-5 -04
    Av driver i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-03-17, 17:18
  4. Någon som lyckats byta färg i SID 03-04? dvs AAPL versionen?
    Av slippin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-17, 17:10
  5. Hur ser Kobran ut från Hirsch till 280hk versionen ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-08, 10:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •