Vill man ha tre tum men vill ha original look så kan man ju platta till ändröret.
Min og900 fick tre tum och man hörde 2 kvarter bort när bilen kom. Haha
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Vill man ha tre tum men vill ha original look så kan man ju platta till ändröret.
Min og900 fick tre tum och man hörde 2 kvarter bort när bilen kom. Haha
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Kan länka in två filmer från Youtube hur min gröne låter. Org avgas utan katt när snuttarna spelades in. Har förvisso hagelbössa i rostfitt vet inte vad det gör i det hela.
Kör detta! http://www.simons.se/produkter/sport...ab/900/900/273 (art nr. 061-K).
Du behöver ju inte katalysatorn, och med detta får du 2 ljuddämpare (men "rätta" 900 T16 ljudet).
Har detta på min cab, sjukt nöjd då de inte ligger an/tar i som 3" kan göra, men du får skönsången genom 2,5".
Håller man sig under 3000 RPM går bilen nästa lika tyst som original, bara mer "gurgel". Varva lite mer, ja du förstår....
My 2cents, vi verkar vara ute efter samma sak.
Vissa tycker man ska korta slutröret på facelift 1987-framåt, då de sticker ut lite med dess integrerade stötfångare.
Jag tycker de ser coolt ut, och kör som de är
Säg till om du önskar en video med ljudet, jag startar gärna pärlan i garaget om de hjälper ditt beslut
Bilen går märkbart bättre, har detta ihop med röd APC box. Bilen laddar lite tidigare med mer laddtryck, och bibehåller detta något längre.
Tilläggas bör att jag ej rört bränsle / chippad o.sv.
Vill man sedan ha original, byt till ett annat avgas.
Fälgar / sänkning / avgas o.sv. tycker jag är väldigt enkelt att återställa till original.
Slutligen, super-fin bil och fortsatt lycka till!
//Nils
Jag kör med samma koncept på min bruksbil och är grymt nöjd med det.
På min är det 3" system till första dämparen och den delen är ju inget problem med plats.
Oavsett Simonz eller 3" är det klokt att platta till röret där det passerar fästet för panhardstaget så minskar risken att det slår i. Originalrören är också tillplattade där.
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Par i Saab 99 -83
http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=231822
Demonterade stora vingen igår då det var övertejpad ett lacksläpp bl.a. precis vid kanten på vingen.
Vingen i sig är inte heller speciellt omsorgsfullt lackerad så detta måste åtgärdas!
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Oj, ja den där kan du nog få ordning på med lite kärlek. Glasfiberkopia, dvs. "gummikanten" håller sig längre än på originalet. Jag har funderat på om man skulle köra plastidip på kanten för att få lite originalkänsla
Anade att det var en kopia.
Är det ens någon idé att försöka få tag i en riktig originalvinge?
Det var ingen dum tanke med plastidipen.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Beror väl på skicket på kopian. Hittar du en original i bra skick blir den ofta dyr mkt dyr. Jag har en som ska på min gröne. Den behöver lite vård och färg samt fix av gummit infästning mot plasten. Så jag har dragit mig lite för o börja fixa. Men fått lite tips hur man kan gå tillväga mm.
Det är jag som lackerat den vingen! Inser att det inte var något vidare lackjobb
Värt att nämna är att det var originalvinge med "skumgummi" kanter när jag köpte bilen. Den var i helt okej skick, men jag ville få den att bli bättre. Och jag brukar vara någorlunda händig (nåja). Men i detta fall gjorde jag bort mig, och försämrade vingen rejält. Därav kopian. Det stod MY87 på gamla vingen, så antar att den monterades redan för länge sen
Ok! Haha kan hända även den bäste.
Vad hände med den andra vingen sen? Har du kvar den?
Med vetskapen om att det satt en originalvinge på innan
måste jag ju bara få tag i en.
Senast redigerat av Tobbe_Sala den 2018-02-18 klockan 12:06.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Vet inte riktigt vart den är. Men det är bara hårdplast delen kvar
Ok! Du kan väl hojta till med ett meddelande om du skulle hitta på den
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Hej!
Nu har Aero:n stått orörd ett tag till förmån för ett annat projekt som också ska upp här på forumet.
Lite har jag fått gjort idag i alla fall. Fick tag i ett par ventilkåpor på tradera som fått sig lite ny färg och
sitter nu på bilen. Ville försöka efterlikna en "plastyta" med lacken och tyckte det blev rätt bra!
Med vänlig hälsning
Tobias
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
det där är pricken över i
plastidip är väldigt likt den gummi/plast yta som dom hade org (iallfall som dom på min 84a hade org)
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tänkte göra en kopia av det sportavgassystem som fanns som option original då jag förstått att det mer eller mindre är omöjligt att få tag på.
Gjorde en enklare CAD-modell, bild nedan. Nu gäller det bara att försöka lista ut de rätta dimensionerna innan man sätter igång och tillverkar.
Måtten på utblåsen enligt modellen är 48mm (röda) samt 60mm (rostfritt). Kan det stämma mån tro?
Senast redigerat av Tobbe_Sala den 2018-03-05 klockan 18:25.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Tar du beställningar sen när du fått till det?
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Biten i rostfritt är 104mm lång och 60mm i bredd. Plus biten där den är ditt svetsad som är 25-30mm. Rätta mig om jag har fel, men var inte 900ans utblås svarta och 9000 röda?
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771