205/45-16 sitter fint med, blir lite modernare look, mer ”lågprofil” och kantigare däcksidor. Fälgarna ser bredare ut.
Tycker originalkulören gör sig bäst på 16” Aero
205/45-16 sitter fint med, blir lite modernare look, mer ”lågprofil” och kantigare däcksidor. Fälgarna ser bredare ut.
Tycker originalkulören gör sig bäst på 16” Aero
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Undvik all form av plastidip på fälgar. Brommsdammet sätter sig satan och du får tvätta efter varje tur om dom ska hålla sig något fräscha.
Johan Brandt <-- Garaget.org
Projekttråd
STCS: #5254 SSK: #6777
SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Tog en kort kvällstur med Aero:n och tankade. Härligt att få köra lite. Skönt att den stod på fina dubbdäck redan!
Igår blev det tvätt undertill i motorutrymmet för att kolla efter läckage. Kladdigt som tusan överallt och oljedropp på
golvet.
Vi har en tanke om att det kan vara vevaxeltätningen som läcker?
Senast redigerat av Tobbe_Sala den 2018-02-08 klockan 10:11.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
kan vara vevaxeltätning, både främre och bakre. ingen av dom är jättekul att byta, den på svänghjulssidan är enkel om man har kunskap och specialverktyg, den på remskivans sida är bara dryg rent allmänt pga att det är trångt.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
specialverktyget är guld värt för att slippa läckage efteråt
Då blir det till att införskaffa specialverktyg! Kanske bäst att lyfta ur motorn och samtidigt kolla över allt på en gång?
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Specialverktyg till att byta tätningen är svårt att hitta.
samma gäller det till att låsa tryckplattan.
Börja med att lossa kåpan över kopplingen och lys ner med en ficklampa bakom svänghjul samt kolla på kåpan om det finns olja. ingen garanti att det syns även om det läcker men är en enkel felsökningsmetod.
eller spola av motorn och ställ in den, låt den stå på tomgång/lite varv stillastående en stund och sen kolla om du ser nått någonstans.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
klart du skall byta ratt, den original är i gummi, se efter en från nyare turbo bil, så är de mycket snyggare när kringlan är i skinn.
Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
2 st og900 cab
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Kommer bli bra detta.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Min bil på garaget.org
Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
På ssk finns en guide hur man byter tyget på innertak. Den ger tips och bra information. Va två när tyget ska på, jag var själv vilket är onödigt jobbigt.
Hej!
Lite bilder från häromdagen när pärlan fick komma ut i solen. Sista vintern hon får skåda mån tro?
Senast redigerat av Tobbe_Sala den 2018-02-10 klockan 17:06.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
Har varit inne på att köpa ett färdigt rostfritt avgassystem från raka rör men lutar nästan åt
att platsbygga ett eget system med fullflödes-kat och fullflödesdämpare. Har tillgång till både rostfria rör och svets så ”allt” som krävs är eget arbete. Tips?
I och för sig kanske man kan be Raka Rör att sätta dit en fullflödesdämpare istället för en standarddämpare.
Hade velat ha lite mer skönsång ifrån utan att det blir för mycket.
Mvh Tobias
Senast redigerat av Tobbe_Sala den 2018-02-10 klockan 22:26.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)
rostfritt låter mer i sig själv med så fullflödes kan bli bröööööl
kollat på simons?
Första systemet jag gjorde var på min-84. ingen katt alltså.
org downpipe sen 3" på det, JT's största ljuddämpare
https://www.youtube.com/watch?v=Jy1eDwwLtKI
nog goaste ljudet jag hade på den bilen och testade massa varianter.
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Den gången jag lät bygga ett rostfritt "sport"-system till min 9000 resulterade det i
att systemets resonanser vid vissa varvtal letade sig upp i bilen via upphängningarna.
Det systemet åkte ut ganska snart och ersattes med ett nytt orginal.
Nu är väl OG900 inte en speciellt tyst bil, men jag hade nog försökt hålla denna
pärla i ett så oskruvat skick som möjligt.
fd. STCS 262
99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.
Ett standard turbo-avgas utan kat och vanlig dämpare ger gott ljud och bibehåller ”hyfsat” rätt utseende på slutrör mm. Delar finns ännu att hitta. Platt ovalt eller hagelbössa är en smaksak.
Hade inte tänkt ett 3” system utan försöka hålla det mer original. Därför jag tänkte att det kanske räcker med att köra originalutförande men endast byta till fullflödesdämpare/katalysator så kanske det låter lite mer i alla fall, sen att det är rostfritt på det.
Nu: Saab 9-5 2.3T BioPower Griffin Sportcombi -10, Saab 9-5 2.3T Aero Sportcombi -08, Saab 900 T16 Aero -87
Tidigare: Saab 9000 CSE 2.0T -95, Saab 9-5 2.3t Vector Sportcombi -03
Önskelista: Saab 9000 Aero, Saab 9-3 Turbo X Sportcombi (manuell + taklucka)