Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hjälp med att identifiera vad delen jag behöver heter! Problem med transponder OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Hjälp med att identifiera vad delen jag behöver heter! Problem med transponder OG9-5

    Tjenare alla!

    Jag har en Saab 9-5 från 2000 som krånglar i startlåset, den vill alltså inte alltid känna igen nyckeln.
    Det krävs oftast en 3 -4 försök innan den accepterar nyckeln och bilen startar. Jag har dessvärre
    bara en enda nyckeln och det är den utan fjärr.. Vad heter den delen runt startlåset som känner av
    nyckeln? Har hört att den ska gå att byta direkt utan att behöva gifta in den?

    Kan jag få namnet av någon som vet vad jag söker? :-)

    Stort tack för hjälpen!

    Mvh Martin

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är antennen till transpondern
    Och den är bara att byta rakt av utan Tech2

    Sen bör du snarast skaffa en nyckel till och gifta in transpondern
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tack för svaret! Heter delen antenn till transponder? Tänker om jag ska hitta en på skroten? Jo jag borde skaffa en nyckel till men bilen är gammal så frågan är om det är värt pengarna :-)
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:37. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    saab_9-5_2004_billarm.jpg

    Är det delen enligt bild ovan?

    Mvh Martin

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jepp, titta på undersidan så ser du anslutningen.
    en nyckel brukar kosta 50:- på skroten
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Tackar! Då ska jag se om jag kan få tag i sådan del på skroten. Lyfter man den bara rakt upp för att byta?

    Jo jag såg att de fanns massor av Nycklar, men det kostar väl desto mer att gifta in den?
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vrider motsols om jag inte minns fel, du märker hur långt och sedan lyfter uppåt och lossar kontakten.
    Att gifta in ny transponder kostar inget i jämförelse med var det kostar om du tappar din enda nyckel för då åker du på byte av TWICE också.
    Ny färdigskuren nyckel som passar dina lås tror jag är relativt billigt också, kolla med ORIO eller om du har ett Saab Service Center i närheten av dig.

    Ingiftning av transponder/fjärrkontroll görs med Tech2 och det finns både hos verkstäder och privatpersoner.

    Edit: GUIDE: Addera transponder samt fjärrkontroll OG9-3/9-5 med hjälp av Tech2

    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:40. Anledning: Länkat till guide
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Du har en bra poäng där! Jag ska se vad Saab ska ha för att gifta in en nyckel åt mig. Har ingen jag känner som har en tech2 i närheten dessvärre (Lidköping).

    Tack för svaren!
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:38. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Det finns ett gäng trådar om det här med nycklar, transpondrar o.s.v. här på forumet, men för att svara på din mer kostnadsvinklade frågeställning:

    - Du vill definitivt ha 2 nycklar till din bil. Du behöver nämligen en fungerade för att kunna programmera in fler. Sumpar du din enda fungerande nyckel måste du byta TWICE vilket är dyrt (typ 15000kr på verkstad).
    - Det är inte så superdyrt att gifta in en ny nyckel. En verkstad tar typiskt 500:- för en ingiftning, ska de fixa hela nyckeln inkl. ingiftning får man räkna med kanske 1500:-. Fortfarande värt pengarna mot vad TWICE kostar att åtgärda.
    - Även om skroten kryllar av nycklar så kommer de rent fysiskt inte att passa med ditt tändningslås. Det billigaste sättet att fixa ny nyckel är:
    * Köp ett nyckelämne.
    * Gå till en låssmed som slipar nyckelämnet med din befintliga nyckel som referens
    * Köp en nyckel på skroten
    * Flytta över elektroniken från skrotnyckeln till nyckelämnet
    * Programmera in med tech 2.

    De ca 500:- en verkstad brukar vilja ha för att ratta tech2 kan man komma undan om man hittar en privatperson med tech2. Finns några här på forumet.

    Värt att vet är att den äldre nyckeln med separat fjärr är likvärdig med den nyare nyckeln med integrerad fjärr. Du kan alltså "blanda" mellan dessa två nyckeltyper som du vill, men vill du ha fjärrfunktionen köper du antingen den nyare varianten eller ser till att få med den s.k. batongen (fjärren) till den gamla varianten.
    Nyckel_m_fjärr_banan_batong.PNG Nyckel_integ_fjärr.PNG
    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-11 klockan 21:56. Anledning: Bilder på varianterna

Liknande ämnen

  1. Vad heter delen i hjulupphängningen bak NG9-3
    Av aeromagnus i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2019-05-23, 22:56
  2. Behöver hjälp med att identifiera chassidelar, NG9-3 SS Aero -03
    Av miroslav_s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2017-06-05, 02:52
  3. Vad heter denna delen?
    Av virtsn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-04-13, 23:19
  4. HJÄLP- Vad heter delen i motorn?
    Av Pellepennan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 23:55
  5. Behöver hjälp att identifiera lite grejjor
    Av Stoffen i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-06, 16:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •