Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Broms pyser vid inbromsning samt tar väldigt långt ner, slut bromsservo? OG900

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Broms pyser vid inbromsning samt tar väldigt långt ner, slut bromsservo? OG900

    Saab 900i -1986

    Var tidigare i veckan in med bilen hos en mekaniker som skulle fixa en anliggande broms fram samt ett bromsrör som hade rostat igen, när jag ska betala för bytet så säger han att bromsservon är slut, känns ju jävligt konstigt då jag inte märkt av att den varit speciellt "tung" bromsad tidigare men men , ännu ett tecken för detta säger han är att motorn går ner på väldigt låga varv efter du bromsar och "hackar" , runt 500-600 motorvarv efter inbromsning och går så dåligt tills du accelerar eller startar om bilen helt, är det någon mer som varit med om liknande samt vet om man bör byta något mer i samma veva som man håller på med att byta ut bromsservon?

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Läckage i vacuumslang till bromsservot

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Läckage i vacuumslang till bromsservot
    Så pass? vad behövs för delar för att byta ut de? det är väl inga vanliga 4mms slangar som går till det inte?

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    verkar som att något hänt under meksessionen, verkar långsökt att bromsservot bara pajat så när du inget märkt förut, är nån slang lös??, kolla alla anslutningar på insug mm

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    verkar som att något hänt under meksessionen, verkar långsökt att bromsservot bara pajat så när du inget märkt förut, är nån slang lös??, kolla alla anslutningar på insug mm
    Den har varit lite lite tyngre att bromsa men inte så här extremt samt inget pysande , det var en av grejerna de nämnde på besiktningen innan också. Ska kolla igenom slangarna och se hur de ser ut , om det nu är bromsservorn som faktiskt skulle va slut går de att montera en bromsservo från en 89 i en 86a ?

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Du behöver kolla om det skiljer nåt men din 89.a har väl inte abs?

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    ABS kom som tillval 1988 och standard från 1992 på svensk marknad, betydligt vanligare i t ex USA att äldre bilar är utrustade med det.

    Det är både olika bromsservo och huvudcylinder mellan en 1986 och en 1989. Brytpunkt för byte av huvudcylindern och bromsservo var 1987. 1988 byttes även bromssystemet till det "nyare" och samma bromsservo/huvudbromscylinder behölls då till slutet av produktion.

    Jag GISSAR hålbilden är densamma för att montera ett nyare bromsservo på en äldre bil men jag har inte provat själv och ev andra saker som behöver bytas i samband. Bromsrören t ex har inte samma bockning precis vid huvudcylindern.

    Kontrollera backventilen som sitter på slangen mellan insug och bromsservo, är den trasig så får du inget/dålig servoverkan då du tappar vacuum. Jag har hittils aldrig hört om någon som bytt eller själv behövt byta själva bromsservot på 900, däremot huvudbromscylindrar men det ger andra problem (sjunkande bromspedal och/eller ingen bromsverkan alls..). Det är såklart inte omöjligt bromsservot är trasigt heller, det är ju numera ganska gamla bilar så saker kan hända.
    Senast redigerat av joH900 den 2018-01-22 klockan 00:00.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    ABS kom som tillval 1988 och standard från 1992 på svensk marknad, betydligt vanligare i t ex USA att äldre bilar är utrustade med det.

    Det är både olika bromsservo och huvudcylinder mellan en 1986 och en 1989. Brytpunkt för byte av huvudcylindern var 1987 och brytpunkt för bromsservo var 1988.

    Jag GISSAR hålbilden är densamma för att montera ett nyare bromsservo på en äldre bil men jag har inte provat själv och ev andra saker som behöver bytas i samband. Bromsrören t ex har inte samma bockning precis vid huvudcylindern.

    Kontrollera backventilen som sitter på slangen mellan insug och bromsservo, är den trasig så får du inget/dålig servoverkan då du tappar vacuum. Jag har hittils aldrig hört om någon som bytt eller själv behövt byta själva bromsservot på 900, däremot huvudbromscylindrar men det ger andra problem (sjunkande bromspedal och/eller ingen bromsverkan alls..). Det är såklart inte omöjligt bromsservot är trasigt heller, det är ju numera ganska gamla bilar så saker kan hända.
    https://www.bildelsbasen.se/?link=it...TS068&sml=1&vc[0]=187106100&vcx=4031&pc[0]=105103100&post_id=28891659 så detta är vad som gäller om jag ska byta bromsservon endast?

  9. #9
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Lagad länk och ja, den lär vara rätt om skall flytta över din befintliga huvudbromscylinder.

    https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=28891659

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Lagad länk och ja, den lär vara rätt om skall flytta över din befintliga huvudbromscylinder.

    https://www.bildelsbasen.se/?link=it...st_id=28891659
    Tacksam för snabbt svar!

    Då får det bli en sån då och se om det blir förbättring... samt att jag får gå igenom vakuumslangarna m.m.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Inte ovanligt med sönderrostade bromsservo på både 80-tals OG900 och 9000, dvs innan ABS. Har bytt flera på 9000.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Skulle ni rekommendera att man byter huvudbromscylinder i samma vända som man byter ut bromsservon?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Finns ingen anledning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Finns ingen anledning.
    Okej tackar

  15. #15
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av princemathicks Visa inlägg
    Okej tackar
    Skulle säga att det är bättre behålla den du har om den är OK. Cylindrar som legat på hyllan länge kan rosta invändigt och då åker man på renovering (eller byte om det är illa).

    Det kan däremot vara ett bra tillfälle och renovera den cylindern du har när den ändå är lös, renoveringssats kostar ~100kr och görs lätt på en timme i samband med att allt ändå är isär.

    Jag har kanske en bromsservo som ligger, kan kolla sen...


    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Inte ovanligt med sönderrostade bromsservo på både 80-tals OG900 och 9000, dvs innan ABS. Har bytt flera på 9000.

    Mvh
    9000 är väldigt vanligt (standard) då de sitter utsatt för vägsalt, 900 däremot sitter rätt skyddat då de sitter högt upp. Undantag för tidiga 900 med dubbla gälar i huven där bromsservon satt utsatt, nån som inte tänkte hela vägen vid designen där
    Senast redigerat av joH900 den 2018-01-21 klockan 15:47.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Innan du startar skulle jag föreslår att du provar att lufta bromssystemet. Detta att den tar långt ner brukar betyda luft i systemet (handbromsjusteringen kan dock vara inblandad på vissa bilar)

    Så handbromsjusteringen kan möjligen vara inblandad, men jag vet inte alls hur det hänger ihop på en 900 -86.

    Det faktum att den tar långt ner skulle kunna vara det som startat problemen, dvs. att servot är inte riktigt tätt nere i botten där packningen inte varit på länge, kanske viker sig packningen nere i botten? Så även om meken har rätt i att servot är dåligt så kanske det finns räddningsmöjlighet genom att få bromsen att ta högre upp.

    Edit: Kolla även upp montecarlssons tips, jag har varit med spricka i bromsvakuumslangen som gav riktigt märkliga resultat, var oftast helt tät men behövde väldigt lite påverkan för att läcka. Låt bilen gå på tomgång och prova att röra lite på vakuumslangarna.
    Senast redigerat av Långmilare den 2018-01-21 klockan 16:39.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #17
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Jag kommer snart att demontera en 900 s 1990 med bra bromssystem ifall du blir rådlös.
    vet inte när vi får fram den ur drivan, men det borde vara likadant servo till din.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av montecarlsson Visa inlägg
    Jag kommer snart att demontera en 900 s 1990 med bra bromssystem ifall du blir rådlös.
    vet inte när vi får fram den ur drivan, men det borde vara likadant servo till din.
    Passar det så , Återbesiktning nu senast 9nde februari, men kommer inte köras förens i vår när all snö och röj är borta, så det är egentligen ingen stress, vill bara ha koll så allt funkar t sommaren

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Fel fel fel fel av mig!

    BÅDE huvudbromscylinder och bromsservo byttes 1987, rättade min text ovanför....

    Om torpedplåten skiljer 1987> eller om infästningspunkterna är samma vet jag dock inte tyvärr.

  20. #20
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det är ju flyttad handbroms från 1988 också så de hände en då

Liknande ämnen

  1. 9-3 Aero ttid -10 bromspedal tar väldigt långt ner?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-24, 07:49
  2. Broms pedalen tar långt ner
    Av Ola Gustafsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-06-30, 09:38
  3. Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slut?
    Av tornros i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 11:30
  4. Bromsvätska slut= ingen broms ?
    Av 1of3 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 18:32
  5. Slut på Broms.... 9-3 SS
    Av sacke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-12-25, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •