Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Fläktproblem OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Fläktproblem OG9-5

    Är ny på forum men behöver tips från er kunniga
    Har en SAAB 9-5 biopower från -05.
    Jag har problem med kupéfläkten. Det bli lätt imma/kondens på rutan när man kört en sträcka och sedan parkerat. Oavsett om jag kör fläkten på fullt så verkar det som att den inte orkar. Det blåser ytterst lite varmluft t.ex. om man känner med handen vid framrutan. Ska man köra iväg igen sen så får man putsa rutorna för att kunna se ut. Har bytt Kupéfilter och luftfilter på bilen. Haft funderingar på fläktmotorn..
    Värme och kyla fungerar som det ska(om det nu spelar roll med tanke på ACC?) Och sen hör jag att fläkten går igång, dock vääääldig tyst.
    Tänkte kolla om något relä gått först innan jag ger mig in på fläktmotor. Uteslutningsmetoden ;D
    Isf vilket relä ska bytas? Vet att boxen sitter i motorrummet.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Välkommen till STCS

    Det finns flera saker att prova/kontrollera.
    Imma bildas när luften är fuktig och därför måste kondensvatten dräneras från värmepaketet.
    Dräneringarna finns i botten på utrymmet där kupéfiltret sitter och mynnar under respektive framstol.
    Testas genom att ha fläkten på fullt och stänga alla utblås som går och styra luften mot dessa (mitten läget) då blir det övertryck och bör blåsa ur dräneringarna under bilen.
    Bra att göra regelbundet för att hålla dem öppna.

    Sedan låter det som fläkten inte varvar upp när du ökar farten på ACC enheten?
    Det är då oftast reglermodulen som är defekt. Den sitter ovanför luckan du öppnade för att byta filter.
    När fläktmotorn lägger av brukar den gå eller inte alls lite efter eget behag.

    Och för upplysnings skull så finns det flera relä och säkringsboxar utspridda i bilen.

    Har du tillgång till garage?
    Någon annan OG9-5 som du ev. kan låna delar från för provbyte?

    Edit: Fler frågor

    Visar mätaren för motortempen normalt värde efter en stunds körning (pekar kl. 9)?
    Visar yttertemperaturen ett rimligt värde i SID?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-20 klockan 15:27.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Problemet är löst. Bilen inlämnad och det var inte själva fläkten som var sönder, minns jag rätt så var det var reläerna som behövde bytas. Nu funkar den fint o ingen mer imma 🙂

Liknande ämnen

  1. Fläktproblem OG9-3
    Av ChrisKyb i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-12-10, 20:08
  2. Fläktproblem 9-3 -98 med acc
    Av kloern i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-29, 16:41
  3. fläktproblem 9-3
    Av Bitte1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-07, 23:06
  4. saab 900 ng fläktproblem
    Av kristian-nilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-02, 22:04
  5. Fläktproblem!!!
    Av adora i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 11:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •