Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Två olika handbromswire 9-5

  1. #1
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182

    Två olika handbromswire 9-5

    Hej!

    Det verkar finnas två olika handbromsvajrar till 9-5, båda finns tillgängliga fortfarande som det ser ut och har exakt samma listpris. De flesta eftermarknadskablar däremot verkar ha båda art.nr som referens och årsmodell 1998-2010 angiven, t ex den Maptun listar som "ekonomidel".

    Vad består modifikationen av?
    Vad skiljer egentligen kablarna åt?

    Jag har en som sägs passa 1998-2010 enligt tillverkarens katalog men på förpackningen står det 1998-2005.

    4908356
    Ch. --W3075142

    5059829
    Gäller också för modifierade bilar
    Ch. W3075143--

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Jag frågade orio för jag har själv noterat detta nyligen och det brukar inte mynna ut i nåt särskilt från orio annat än "vi kan inte svara på det" men den här gången verkar de ha aktiverat sig rejält. Kanske för att de ligger på 70 tidiga wirar som aldrig blir sålda..............I vilket fall som helst så kunde de inte hitta nån som helst information om modifikationen men de tog fram två wirar och jämförde fysiskt och den enda skillnaden är längden på gummistropparna. Den tidiga wiren har längre stroppar så det kan ju tänkas att wiren hamnade väl nära backen i vissa situationer och det ändrades. Kanske fanns det lösa stroppar som serviceåtgärd.
    Nån annan skillnad i nå längder på wiren eller nåt sånt verkar inte finnas. Den nyare wiren har en vit tejp på ena wiren som att den ska sitta på en viss sida dessutom. Kanske är det olika långa stroppar på den nyare wiren så att de hänger olika. Det har jag inte tänkt på själv.
    Det ska även poängteras att originalwiren är betydligt bättre än eftermarknadsdito. Originalwiren är smord med siliconfett från produktion och ger en helt annan spakkänsla än de eftermarknadswirar jag har sålt och monterat tidigare.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Eftersom det är bryt på W, dvs 1998 så undrar jag om det inte kan ha nånting att göra med NG900/OG9-3 bromsarna bak på just -98or. Bara en gissning.

    StefanM>> Stor prisskillnad på tidiga och sena wirar?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Näe samma pris om jag inte minns fel.
    Brytet på wiren ligger lite senare än bakbromsarna i övrigt så det hänger inte riktigt ihop iallafall. Ser nu att stropparna finns som lös del men det finns bara en variant. Ska plocka fram mikrofilmerna och se om det finns tidigare varianter. Tror man får mer ledtrådar på de filmerna än epc iallafall.

    Nä mikrofilmerna säger inget mer annat än att stropparna ej fanns separat tidigare. Lika nummer på det mesta i övrigt.
    Senast redigerat av StefanM den 2018-01-23 klockan 14:49.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Tack! Då är det antagligen ingenting som påverkar något större med andra ord, precis det jag ville höra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •