Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Trimma Saab 9-3 Aero V6 -08

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10

    Trimma Saab 9-3 Aero V6 -08

    Funderar på att trimma V6an (B284). Lutar åt Nordic eller MapTun. Anledningen att jag tvekar är att bilen har gått 21500 mil och att det ska slita ut den onödigt fort.
    Vad tror ni erfarna här inne, har den gått för långt för att trimma? Är det risk att det slits fort i motorn och att man tex fort måste byta kamkedjor eller turbo???
    Jag kör inte som en 18-åring och fullgasar mest på motorväg. Aldrig rödljuskörning med hjulspinn och turbomätaren på rött

    2 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag skulle inte rekommendera det förrän du fixat detta problem, men när det är gjort ger ett steg1 från MapTun dig en mycket trevlig motorkaraktär.

    4 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag skulle inte rekommendera det förrän du fixat detta problem, men när det är gjort ger ett steg1 från MapTun dig en mycket trevlig motorkaraktär.
    Vad menar du HeRmAN?

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Den verkar ju inte helt felfri och det bör man åtgärda först, följ länken.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Den verkar ju inte helt felfri och det bör man åtgärda först, följ länken.
    Ok, jag såg inte att han var med i den tråden men tror du inte att det redan är fixat?

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Dåligt med feedback är det iallafall i den tråden

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Dåligt med feedback är det iallafall i den tråden

    /via Tapatalk
    HeRmAN, du hänger med! Jag hade den på verkstaden och det visade sig vara en spricka i ett rör. Det är nu fixat och de bytte tändspolar samtidigt då den ryckte lite och visade misständning med Tech2. Så då låter det som att det ska vara rätt safe att trimma den nu då?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Då är det ju bra att ge feedbacken i den tråden så hjälper du kanske Flairr eller andra som har samma problem och hittar den tråden.
    Du vet inte vad det var för rör det va en spricka i?


    Då är det ju bara att lägga in ett steg1, t.ex. detta om det stämmer med din växellåda -> Länk
    Kamkedjor mm blir inte mer utsatta med ditt körsätt om du trimmar, det är att sköta service som är viktigt och lite tätare intervall gör ingen skada!

    3 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Då är det ju bra att ge feedbacken i den tråden så hjälper du kanske Flairr eller andra som har samma problem och hittar den tråden.
    Du vet inte vad det var för rör det va en spricka i?


    Då är det ju bara att lägga in ett steg1, t.ex. detta om det stämmer med din växellåda -> Länk
    Kamkedjor mm blir inte mer utsatta med ditt körsätt om du trimmar, det är att sköta service som är viktigt och lite tätare intervall gör ingen skada!
    Då har jag lagt in info i den andra tråden.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Det skulle vara fint om du kunde lämna den hos någon som gjorde före och efter dynokurvor, lite dyrare förmodligen?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Jag fick med BSR steg 1 när jag köpte bilen, men det var inte laddat i bilen och förra ägaren påstod att han bara kört med det en vecka för motorn började rycka så efter det trimmet.
    Den ryckte lite även när jag köpte den, men jag har läst mig till att det kan vara tändspolarna vilket det också var (jag har nu bytt alla 6 st).

    Vad jag har förstått här på forumet så ska Nordic eller MapTun vara att föredra. Ska man bara slänga BSR och köpa Nordic eller MapTun?
    Skiter sig motorn oftare med BSR?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Hur går bilen nu med steg 1 bsr efter du bytt tändspolarna ? Jag personligen ger inget alls för bsr skulle aldrig använda deras program i min Saab oavsett modell. Både Nordic och Maptun är riktigt bra tuning firmor dock använder jag helst Maptun pga kunnig personal och bra kundbemötande.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    I repobjektet som jag köpt sitter det ett BSR steg1 som verkar ha fungerat i 25000mil.
    Har inte själv kört så vet inte mer än det.

  14. #14
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    Nu vet jag inte vad för årsmod du har, men oansett så är ju också Göran på GDM Performance at rekommendera.

    Han kan också erbjuda dyno före och efter för at se skillnaden.

    http://www.gdmperformance.se/trimsat...2003-2006.html
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Hur går bilen nu med steg 1 bsr efter du bytt tändspolarna ? Jag personligen ger inget alls för bsr skulle aldrig använda deras program i min Saab oavsett modell. Både Nordic och Maptun är riktigt bra tuning firmor dock använder jag helst Maptun pga kunnig personal och bra kundbemötande.
    Jag har inte laddat i BSRs steg 1 iom det jag läst här på forumet är övervägande negativt angående BSRs trim. Därför har jag funderar skarpt på MapTun, men har inte lust att lägga ut ytterligare minst 6000 för ett trim när man har BSR liggande utan att höra lite mer här. Men eftersom BSR inte verkar vara ett alternativ, så kanske man ska gräva i plånboken och handla MapTun?...
    Vad är det som är dåligt med BSRs trim? Är det skadligt för motorn eller är det bara det att det inte får ut lika mycket som Nordic och MapTun?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    I repobjektet som jag köpt sitter det ett BSR steg1 som verkar ha fungerat i 25000mil.
    Har inte själv kört så vet inte mer än det.
    Har bilen gått 25000 med BSR eller är det bilen som har 25000 på mätaren? Dvs vet du att den faktiskt kört med BSR under 25000 mil?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av c20let2k Visa inlägg
    Nu vet jag inte vad för årsmod du har, men oansett så är ju också Göran på GDM Performance at rekommendera.

    Han kan också erbjuda dyno före och efter för at se skillnaden.

    http://www.gdmperformance.se/trimsat...2003-2006.html
    Står iofs i titeln...2008.
    Senast redigerat av phoenixkrille den 2018-01-30 klockan 19:45.

  16. #16
    Grundladd c20let2ks avatar
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    Kiruna
    Inlägg
    312
    Medlem#
    13152
    At BSR är mindre bra hörar väl mer til 'gamla dagar'.

    Efter egen erfarenhet så funkar dom mycket bra på 'nyare' saab.

    BSR som är et så stort företag kan nog inte göra dårliga grejor år efter år, da skulle dom aldrig ha varit kvär mer nu.

    - - - Uppdaterad - - -

    2007-2008, http://www.gdmperformance.se/trimsat...2003-2006.html

    Varför länken säger 1.8t 03-06 vet jag inte.

    Funkar bra och Göran på GDM at djuktig! (Nä jag har inget med GDM at göra)
    2013 Opel Insignia 2.0CDTI 4x4 eLSD Manuell

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag skrev 25000mil eftersom bilen är en 2006:a och det står 2007 på bsr ppc boxen, bilen har gått ca 28000mil.
    Förra ägaren körde i alla fall med bsr och klagade på att han kommer att sakna effekten när han sålde.
    Har inte kört den själv men kommer inom kort att renovera/byta motor efter förmodat kamkedjeras.
    Jag har läst på lite ang styrboxen i 2.8:an och för ett normalt steg1 så ändras det på ca 10st tabeller/poster.
    Trimmarna som anger lite högre effekt/vrid ändrar även på kamtider samt mer tändning.
    Steg1 känns rätt/enkelt och nästa nivå känns som att man ska satsa fullt med smidda prylar/stor turbo m.m

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag skrev 25000mil eftersom bilen är en 2006:a och det står 2007 på bsr ppc boxen, bilen har gått ca 28000mil.
    Förra ägaren körde i alla fall med bsr och klagade på att han kommer att sakna effekten när han sålde.
    Har inte kört den själv men kommer inom kort att renovera/byta motor efter förmodat kamkedjeras.
    Jag har läst på lite ang styrboxen i 2.8:an och för ett normalt steg1 så ändras det på ca 10st tabeller/poster.
    Trimmarna som anger lite högre effekt/vrid ändrar även på kamtider samt mer tändning.
    Steg1 känns rätt/enkelt och nästa nivå känns som att man ska satsa fullt med smidda prylar/stor turbo m.m
    Känns skumt att BSR uppger 245 hk/384 Nm som original, medans SAAB uppger 255 hk/350 Nm. Känns oseriöst av en trimfirma att ha felaktiga uppgifter.

    BSR steg 1: 285 hk/480 Nm
    Nordic steg 1: 290 hk/460 Nm
    MapTun steg 1: 290 hk/460 Nm

    Så BSR ändrar alltså kamtider också (enligt din beskrivning)?

    Lite sugen att ladda i BSR steg 1 och testköra, men är samtidigt skeptisk efter läsningen här på forumet...

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Citat Ursprungligen postat av phoenixkrille Visa inlägg
    Känns skumt att BSR uppger 245 hk/384 Nm som original, medans SAAB uppger 255 hk/350 Nm. Känns oseriöst av en trimfirma att ha felaktiga uppgifter.

    BSR steg 1: 285 hk/480 Nm
    Nordic steg 1: 290 hk/460 Nm
    MapTun steg 1: 290 hk/460 Nm

    Så BSR ändrar alltså kamtider också (enligt din beskrivning)?

    Lite sugen att ladda i BSR steg 1 och testköra, men är samtidigt skeptisk efter läsningen här på forumet...
    Jag har inte hunnit studera mjukvarorna så mycket att jag vet vem som har ändrat på vad.
    Jänkarna använder JZW o Vermont tuner och dessa levererar mer i basutförande och vad jag har hittat i lite äldre trådar på vissa forum är att dom jobbar mer med tändning och kamtider.
    Ingen 100% ig fakta från min sida så du får avgöra själv.
    Ring BSR o fråga om din PPC har den senaste mjukvaran till din bil.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag har inte hunnit studera mjukvarorna så mycket att jag vet vem som har ändrat på vad.
    Jänkarna använder JZW o Vermont tuner och dessa levererar mer i basutförande och vad jag har hittat i lite äldre trådar på vissa forum är att dom jobbar mer med tändning och kamtider.
    Ingen 100% ig fakta från min sida så du får avgöra själv.
    Ring BSR o fråga om din PPC har den senaste mjukvaran till din bil.
    Enligt BSR har det inte gjorts några ändringar sedan 2008 i mjukvaran till min Saab...

Liknande ämnen

  1. BSR Steg 1 trimma Saab 9-3 aero -01, bra köp?
    Av STGDanne i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-08-20, 21:22
  2. Trimma en Saab 9-5 Aero -00 24k mil?
    Av andy9041 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-04-17, 20:49
  3. Trimma en Saab 9-3 AERO -01
    Av johan011 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 14:51
  4. TRIMMA SAAB 9000 AERO - 94 ??
    Av mr.b i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 17:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •