Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Högtalare i hatthyllan NG9-3

  1. #1

    Högtalare i hatthyllan NG9-3

    Finns det något fix för att få bättre ljud i högtalarna i hatthyllan, just nu låter det skit, rent ut sagt. Framsystemet är väl OK men bak??

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Vilket ljudsystem har bilen? Har den 6x9" i hatthyllan? Annars är det bara 4" och de låter lite tunt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 856
    Medlem#
    4458
    Och är det gamla fiberbaserade systemet MY03-06 eller det nya MY07-12?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Verkar som det är ett SS2 men inga 6x9 i hatthyllan, satt några små rackare där. Hjälper det med att byta till 6x9:or eller vad behöver göras?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Och är det gamla fiberbaserade systemet MY03-06 eller det nya MY07-12?
    Är ny på SAAB så jag har ingen aning

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av mondeost220 Visa inlägg
    Finns det något fix för att få bättre ljud i högtalarna i hatthyllan, just nu låter det skit, rent ut sagt. Framsystemet är väl OK men bak??
    Bättre ljud är det
    - högre maximal ljudnivå?
    - mer bas?
    - bättre ljud för bakpassagerare?


    Är ny på SAAB? -du är registrerad 2014 och borde kunna söka information

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Bättre ljud är det
    - högre maximal ljudnivå?
    - mer bas?
    - bättre ljud för bakpassagerare?


    Är ny på SAAB? -du är registrerad 2014 och borde kunna söka information
    Det är så länge sedan att jag glömt bort det men mera bas skulle vara fint, låter väldigt tunt nu.
    Förresten, kul att bli påhoppad....

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Men som sagt, vad är det för årsmodell? Stora skillnader nämligen på vad du kan göra.

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Kelimutu Visa inlägg
    Men som sagt, vad är det för årsmodell? Stora skillnader nämligen på vad du kan göra.
    Det är en -03

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    15
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mondeost220 Visa inlägg
    Det är en -03
    Ok, då har du canbus. Svårt att få in andra slutsteg.
    SS2, menar du Power150? SS2 och SS3 hette de på OG9-3 och 9-5...
    Har du Power150, byt ut 4" till bättre, typ JL audio brukar vara grymma. Gällande mer bas och kräm vet jag faktiskt inte.

    Skickat från min K007 via Tapatalk

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Bättre ljud är det
    - högre maximal ljudnivå?
    - mer bas?
    - bättre ljud för bakpassagerare?


    Är ny på SAAB? -du är registrerad 2014 och borde kunna söka information
    ang. påhoppet så ser man i dina gamla inlägg referens både till en 06 aero samt en bls så därav ifrågasatte jag "ny på SAAB".
    Tillbaka till din fråga
    Subwoofer är mitt förslag, det är dock inte så enkelt att koppla in den.
    Mest proffsiga är om du har ett amp1 slutsteg under förarstolen som du modifierar och tappar ut lågnivå.
    Högnivå är enklare dock måste du tappa av från dom högtalare som innehåller bassignal.

    Ett annat alternativ är att installera ett amp2 men då måste den in i fiberloopen,
    Senast redigerat av PelleJ den 2018-01-17 klockan 08:12.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Är man ny på forumet finns viss förståelse att TS inte kanske hunnit läsa alla tips och regler som finns men sedan 2014 så har man hunnit läsa dem många ggr.
    Att berätta vad det gäller för fordon är högst relevant och bör komma i post #1 och inte #8 så det är inget påhopp från PelleJ, snarare en behövlig påminnelse.
    Och även information om vad man har för system är lika viktigt.
    Bra att tänka på är att "bättre ljud" är högst individuellt. En bra och tydlig frågeställning brukar ge dito svar.

    Citat Ursprungligen postat av root Visa inlägg
    Inte sällan saknar inlägg med frågor om hjälp med felsökning nödvändig information. Försök därför att alltid ge information om följande:

    - Rubrik. Börja med att sätta en vettig rubrik som kortfattat beskriver tråden.
    - Bilmodell (hela beteckningen, inkl. motorstyrka)
    - Årsmodell

    För att göra forumet till en ännu nyttigare källa till information, så skulle det vara ypperligt om fler avslutade sina trådar med en förklaring på om problemet till slut löstes och hur. Dels får de som (förhoppningsvis) hjälpt till med felsökning lite feedback, dels finns det mer information att söka i senare.
    Tips: Pryltorget säljes

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Är man ny på forumet finns viss förståelse att TS inte kanske hunnit läsa alla tips och regler som finns men sedan 2014 så har man hunnit läsa dem många ggr.
    Att berätta vad det gäller för fordon är högst relevant och bör komma i post #1 och inte #8 så det är inget påhopp från PelleJ, snarare en behövlig påminnelse.
    Och även information om vad man har för system är lika viktigt.
    Bra att tänka på är att "bättre ljud" är högst individuellt. En bra och tydlig frågeställning brukar ge dito svar.



    Tips: Pryltorget säljes
    Kanske skulle förtydligat mig lite mer.Vad jag menade var att jag är ny på "SAAB ljud" inte på själva forumet.
    Verkar vara en djungel av olika system och inte det lättaste att uppgradera så jag låter det nog vara som det är, vintern är ju snart över.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Ja, det hade ju varit bra eftersom vi inte är tankeläsare.
    Repeterar "En bra och tydlig frågeställning brukar ge dito svar."
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    276
    Tillbaka till ämnet då:

    Jag labbade lite med ljudet i min ng9-3:a för en massa år sen. Hade (troligtvis) samma system som dig, 4":are i hatthyllan, inget mer där.
    1. Testade att sätta dit 6*9:or och koppla till samma kablar, ingen höjdare.
    2. Testade att montera en hög-lågnivå omvandlare på matningen till kablarna för att driva 6*9:orna med slutsteg. Lite bättre, men ljudbilden blev inte bra, 6*9:orna spelade ingen bas - ska enligt uppgift bero på att signalen till dom högtalarna är filtrerad och innehåller inte de lägsta frekvenserna.
    3. Nästa steg var att hitta en signal nån annanstans som innehåller bas också (hit kom jag aldrig med den bilen). Enligt uppgift ska närmaste högnivåsignal vara den som går till högtalarna i bakdörrarna, från dom skulle kan kunna stjäla en högnivå och skicka in i sin omvandlare, och med hjälp av ett slutsteg driva baslåda eller 6*9:or. Men det är ju snyggare och ger bättre ljud om du kan löda i AMP1 för att få ut en riktig lågnivåsignal som någon annan föreslagit tidigare i tråden. Hur man gör kan du söka reda på, ska finnas bra trådar om det.

    2 användare gillar detta inlägg


    Jag har sålt min silverfärgade 9-3 SS TiD från 2003...

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av ullet Visa inlägg
    3. Nästa steg var att hitta en signal nån annanstans som innehåller bas också
    Men det är ju snyggare och ger bättre ljud om du kan löda i AMP1 för att få ut en riktig lågnivåsignal som någon annan föreslagit tidigare i tråden. Hur man gör ....
    ...det är här mitt tips kommer in men det gäller ju att vara snabb!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Tack för all tips, verkar inte vara någon enkel/billig lösning på ljudproblemet. Låter hyfsat fram så
    jag låter nog det vara för tillfället, bilen är ändå bara en vinterbil och vintern slutar väl snart.....

Liknande ämnen

  1. Sprakar i högtalare i hatthyllan, ng9-3 -03
    Av crazy d i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-06, 02:03
  2. Bra billiga 6*9 högtalare i hatthyllan
    Av Thomas20160203 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-01, 21:35
  3. Montera högtalare i hatthyllan på min 9-5.
    Av håckepåcke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 11:57
  4. Vibrationsljud i högtalarna + högtalare i hatthyllan bak
    Av jcm i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-17, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •