Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: oljud vid start på min 9-5:a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    59

    oljud vid start på min 9-5:a

    Hejsan!

    Skulle tro att detta tagits upp förut men jag har försökt att söka på forumet men hitta inget.
    Det är så att min 9-5:a från 02 låter hemskt mycket i starten och några minuter sen försvinner det. Har pratat med dom på saab och dom säger att det kan vara olje trycket som byggs upp och det är de som låter.

    Nu så vet jag att vevhusetläcker olja och det ska snart fixas, men kan det vara så att p.g.a det så är det svårare för bilen att bygga upp olje trycket och där av låter det ännu mer ?

    Nån som vet vad man kan göra åt detta problemet ??
    eller är det nåt men helt enkelt måste leva med ?

    Mvh Andreas
    Saab 9-5 2.0T 2002

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej

    Låter? Var? Hur?

    Misstänker att det du hör är ventilslammer pga. att de hydraliska tryckarna som fixar ventilspelet inte fungerar förrän erfoderligt oljetryck finns. På min gamla 5-cyl Audi jag hade förut hjälpte det att byta olja (viskositet) men det bästa är att bara ta det lugnt och vänta tills det tystnar innan du drar ner pjäxan i pannrummet.
    Fler har säkert synpunker på detta, ös på bara Andreas vill ha tips!!



    EDIT:Stavfel
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Det är inte det traditionella "surret" av oljefitret då ?? Trodde förvisso att de felaktiga filtren var förbrukade nu....
    Prova att byta oljefilter !

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    59
    Ja hur låter det

    Det är ett högt surrande ljud från motorn nåt mer specifikt kan jag nog inte säga. Är inte så bra på bilar.

    Kanske kan vara oljefiltret, den sista servicen som gjordes på bilen var vid 7300 mil och det måste ha varit ca 1,5 år sedan.

    Vet inte när dom defekta oljefiltren bytes ut på saab. Men jag ska snart göra 9000 mila servicen på bilen så jag får väl vänta lite.

    Eller det kanske är lika bra att boka tid nu, den har gått 8700 mil det gör väl inget om man gör servicen 300 mil före eller ?

    Ingen som har nåt mer förslag ??
    Saab 9-5 2.0T 2002

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Finland
    Inlägg
    24
    Det är nästan helt säkert oljefiltret!
    Hade samma problem med min när temperaturen stiger så sluta vinande..
    byt filter !!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    59
    låter ju som det, blir nog att åka till saab och köpa mig ett filter och se om man kan byta olja till helgen.

    tack för tipsen.
    Saab 9-5 2.0T 2002

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 952
    Medlem#
    4181
    Kanske en igensatt oljesil?

    Det har hänt förrut.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  8. #8
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Kanske en igensatt oljesil?

    Det har hänt förrut.
    Nu skall vi väl inte måla Volvo på väggen..... Testa ett fiterbyte. Vill man göra det enkelt för sig, kan kan ju faktiskt bara gänga dit ett nytt filter utan att byta olja(om man nu vill vänta med oljan till det verkligen är dax)

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Citat Ursprungligen postat av Lacariuz
    Kanske kan vara oljefiltret, den sista servicen som gjordes på bilen var vid 7300 mil och det måste ha varit ca 1,5 år sedan.
    Då har det väl varit dax för en mellanservice i ca 6 månader alltså? Man bör byta olja minst en gång/ år.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •