Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Skillnad bälte fram högerstyrd bil?

  1. #1
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350

    Skillnad bälte fram högerstyrd bil?

    Hej,

    Jag har sökt efter ett svart bälte vänster fram (förare) till min Saab 9-5 SC Vector 2008. Inget napp än så länge på varken facebookgrupper eller köpmarknaden här på forumet. Det finns ett bälte på skrotarna i Sverige men de begär 1500kr inkl frakt vilket jag tycker är lite i överkant. Hur är det med högerstyrda bilar från England? Skiljer deras passagerarbälte fram från våra förarbälten? Eller skulle ett sånt bälte passa?

    MVH Jörgen
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det skiljer mellan marknader, och troligen mer saker. Det finns 4 olika artikelnummer för bältet på vänster sida. Framförallt skiljer det mellan högerstyrda och vänsterstyrda så min initiala gissning är att du inte kan använda från en högerstyrd, inte heller från en US-bil.
    Du bör kolla upp vad det är för artikelnummer på ditt.
    Skulle tro att du har 12 756 306.
    Högerstyrda bilar inom EU skall ha 12 756 304.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det hela beror ju på bältessträckaren, den måste ju matcha aribagen som finns framför den åkande.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Tack för svar! Får fortsätta leta och hoppas att det dyker upp något snart. Hade tänkt byta mitt i förebyggande syfte, det har börjat fransa lite. Besiktningen har inte klagat än och förmodligen kan det gå bra även i år, men det stör
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Orio tar 2432+moms innan ev. rabatter. Många auktoriserade har minst 20% på det priset. Sen, när det gäller en sån viktig sak hade jag nog inte gjort det själv utan lämnat till någon som känner ansvar. Man vill ju inte att någon drar fast "på känn" när det gäller en så pass viktig sak som bältet...

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Var glad att det finns nya iallafall, det var restat länge och dök upp igen i november. Sökte ett själv då och jag tror det fanns ett nytt på en skrot till och med men det kan ju ha försvunnit.

  7. #7
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Var glad att det finns nya iallafall, det var restat länge och dök upp igen i november. Sökte ett själv då och jag tror det fanns ett nytt på en skrot till och med men det kan ju ha försvunnit.

    På skrotar finns för närvarande ett svart för 2800+160kr frakt och ett till som jag frågade pris på som skulle kosta 1750+128kr frakt. Resterande tre är i fel färg.
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Jag hade inte tvekat på att köpa ett nytt. Sånt där är inget man vill pilla med begagnat. Man vet ju inte hur duktiga skrotarna varit när de plockade ut dem, och varför blev bilen skrotad? Har sträckarna blivit påverkade?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Den jag letade bälte till är bedrövlig i bältet. Det är ju nästan felkonstruerat där det löper ut för det river i verkligen i kanten när man drar ut det och det ihop med ett ganska stelt band gör ju att det slits hårt. På den bilen jag höll på med är det säkert flera millimeter borta men han putsade till det och låste det hjälpligt med nån lack. Klagade inte sist på sbp iallafall.
    Det är ju en enorm säkerhetsmarginal på bältesband så rent tekniskt behöver man inte vara rädd för att det ser fult ut. Jag tror nästan halva bältet ska vara borta innan man äventyrar hållbarheten vid en krock.

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Sbp underkänner när skadan är en viss procent av bredden. Tror det är 10%. Jag har råkat ut för det...

    Angående att byta komplett bälte är det enkelt. Man gör som man vill om man låter en verkstad byta eller gör det själv. Bara kolla WIS och bedöma innan beslut. Jag resonerar som Bollman. Men vågar inte lämna bort ett så viktigt jobb på min bil.

    Det är nästan lika viktigt som tex bromsledningar. Dvs är man inte säker på ett jobb tycker jag man skall överlåta till någon som garanterat kan.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JörgenGranberg Visa inlägg
    Hej,

    Jag har sökt efter ett svart bälte vänster fram (förare) till min Saab 9-5 SC Vector 2008. Inget napp än så länge på varken facebookgrupper eller köpmarknaden här på forumet. Det finns ett bälte på skrotarna i Sverige men de begär 1500kr inkl frakt vilket jag tycker är lite i överkant. Hur är det med högerstyrda bilar från England? Skiljer deras passagerarbälte fram från våra förarbälten? Eller skulle ett sånt bälte passa?

    MVH Jörgen
    Ett komplett bälte består av olika delar. Naturligtvis går det att renovera genom att bara byta det utdragbara bältesbandet. I så fall behåller man originalsträckaren med mekanism. Möjligen skulle själva bältesbandet kunna passa.

    Men att ge sig på detta är svårare i praktiken än i teorin. Av diverse lätt insedda skäl finns ingen beskrivning heller.

    Vad jag vet gör ingen detta kommersiellt. Men det finns nog en marknad.

    Själva kanten runt hålet som bältet kommer ut ur gick att köpa när jag kollade på Orio. Den som skär sönder bältet när den är sliten alltså.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #12
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Jag har beställt ett bälte till sist. Men skadan är faktiskt inte så överdrivet stort på det jag har. Jag putsade lite snällt med ett rakblad så blev det betydligt bättre. Jag har bokat besiktning imorgon och jag blir förvånad om de skulle säga något. Men grejen är den att skadan på bältet redan är påbörjad och kommer inte magiskt gå till sig utan bara bli värre så jag tänker byta det i förebyggande syfte. Jag är med på Bollmans resonemang men jag är skapt på det sättet att jag inte litar mer på någon annan än mig själv.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ett komplett bälte består av olika delar. Naturligtvis går det att renovera genom att bara byta det utdragbara bältesbandet. I så fall behåller man originalsträckaren med mekanism. Möjligen skulle själva bältesbandet kunna passa.

    Men att ge sig på detta är svårare i praktiken än i teorin. Av diverse lätt insedda skäl finns ingen beskrivning heller.

    Vad jag vet gör ingen detta kommersiellt. Men det finns nog en marknad.
    Jag vill minnas att man inte får reparera bälten, eller ens ta isär dom (och sen använda) egentligen, så att få någon att göra detta komersiellt blir nog svårt.

    Hemma kan man ju alltid göra det om man känner sej säker på att man gör rätt.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Har sett diverse "repair service" på bälten och bältessträckare lite varstans på nätet, populärt vid reparation av krockskadade bilar i baltikum då bälten över disk som reservdel kan va sviiiiiiiiiiindryt.

    Lokala lagar och regler lär ju gälla och det varierar säkert hur noga det är inom EU skulle jag tro... Har inte sett något svenskt företag som erbjuder det.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag vill minnas att man inte får reparera bälten, eller ens ta isär dom (och sen använda) egentligen, så att få någon att göra detta komersiellt blir nog svårt.

    Hemma kan man ju alltid göra det om man känner sej säker på att man gör rätt.
    Jag har ingen koll på lagarna och reglerna så jag kör med sunt förnuft. Finns väl goda skäl att bilskrotar inte handlar med bälten...
    Det jag kan tänka mig är ett utbytessystem i stil med vad som finns för bromsok. Rimligen borde Orio kunna ha en sådan service.
    Ett felrenoverat bromsok avslöjas antagligen av varningslampan efter ett tag och man klarar sig hjälpligt med en fungerande bromskrets. Då kanske det är mera tveksamt att renovera huvudcylinder själv. Säkerhetsbälte ligger väl i samma kategori. Vad som är värst pest eller kolera är frågan? Det finns kanske inget svar.

    Men den som inte litar på att verkstaden gör rätt och därför gör ett jobb själv köper knappast en bil där förra ägaren renoverat alla säkerhetsbältena utan att byta rubbet själv... Det handlar nog om att vara 100% säker på att bältet skall fungera. Sträckaren är ju en engångssak som man inte kan testa 100%-igt!

    Det hade varit bra att kunna köpa nytt/fabriksrenoverat helt klart.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. skillnad på bälte fram 9-5 ?
    Av topline i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-24, 10:53
  2. byta dåligt bälte fram 9-5 -04
    Av kruse i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 09:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •