Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Köpa koppling på Ebay - råd?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    Köpa koppling på Ebay - råd?

    Det känns som att jag är 100 år gammal när jag frågar om man vågar köpa delar på ebay och jag får väl ta det, men nu behöver jag lite vägledning. Har köpt en del mindre originaldelar (vad jag tror) på ebay förut utan problem, typ spjällhus. Visst kan ett dåligt spjällhus säkert ställa till med oreda, men min tanke var att det skulle uppenbara sig genom att bilen gick dåligt och bytet tar trots allt bara max en halvtimme.

    Nu behöver däremot kopplingen uppgraderas. Tänkte byta till v6ans koppling på min 2.0t biopower och lämna in för bytet eftersom jag inte har något garage (antagligen inte kunskap heller om sanningen ska fram). De flesta verkstäderna jag pratat med har inga problem med att jag lämnar in delarna separat, men bara delarna på Maptun hamnar på 5000 kronor med slavcylinder mot ca 1700 kr för allt på ebay. Typ http://www.ebay.co.uk/itm/SAAB-9-3-2...5?roken=cUgayN via @eBay_UK. Ofta ännu lite mer om jag ska låta verkstaden köpa kopplingen eftersom de köper av Orio. Men! Arbetet i sig kostar runt 5kkr och är det en dålig koppling sitter jag ju minst sagt dåligt till. Passar den inte alls får de skruva ihop bilen igen med den gamla kopplingen eftersom de river hela subframen och inte kan rulla iväg den utan att montera ihop (sägs det) och är den dålig kanske den inte håller så länge och jag åker på byte igen. Ansvarsfrågan är ju också svår med risk att säljaren och verkstaden skyller på varandra om det går tokigt. Men det är ändå drygt 3kkr att spara på att köpa från England.

    Hur har ni andra resonerat här? Och medan jag ändå har er på tråden, nog funkar v6ans koppling på en 2.0t biopower med 6 växlar?

    Tack på förhand!

  2. #2
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Inga problem att handla utomlands, prisbilden är precis sådär med ca 30-70% rabatt mot svenska priser så det är helt normalt.

    Handla av stora butiker som varit registrerade länge, har mycket prylar i sin shop och många slutförda försäljningar så är det sällan några problem med att man skulle få dåliga prylar.

    LuK är en stor och känd tillverkare så det lär inte vara några bekymmer, letar du lite mer så lär du hitta Sachs (eller vad som nu är originalmonterat?) för liknande pengar.

    Var noga med att kontrollera art.nr fram och tillbaka mot diverse olika säljare och svenska webshoppar/reservdelskataloger för att verkligen vara 100 på att det är rätt saker du beställer, ansvaret ligger ju nu på dig och inte verkstaden. Du kan såklart också skicka tillbaka om du beställt fel men då blir det ju lite jobbigt för dig och kanske lite griniga miner hos verkstaden.

    Men så som prisbilden är så är det tyvärr utomlands som många av mina reservdelsordrar hamnar. Nu sist bromsslangar bak till 9-5, jag betalade 48kr ca per styck, i Sverige kostar exakt samma slang av samma tillverkare (TRW) 229kr/st....

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Inga problem att handla utomlands, prisbilden är precis sådär med ca 30-70% rabatt mot svenska priser så det är helt normalt.

    Handla av stora butiker som varit registrerade länge, har mycket prylar i sin shop och många slutförda försäljningar så är det sällan några problem med att man skulle få dåliga prylar.

    LuK är en stor och känd tillverkare så det lär inte vara några bekymmer, letar du lite mer så lär du hitta Sachs (eller vad som nu är originalmonterat?) för liknande pengar.

    Var noga med att kontrollera art.nr fram och tillbaka mot diverse olika säljare och svenska webshoppar/reservdelskataloger för att verkligen vara 100 på att det är rätt saker du beställer, ansvaret ligger ju nu på dig och inte verkstaden. Du kan såklart också skicka tillbaka om du beställt fel men då blir det ju lite jobbigt för dig och kanske lite griniga miner hos verkstaden.

    Men så som prisbilden är så är det tyvärr utomlands som många av mina reservdelsordrar hamnar. Nu sist bromsslangar bak till 9-5, jag betalade 48kr ca per styck, i Sverige kostar exakt samma slang av samma tillverkare (TRW) 229kr/st....
    Stort tack för svar! Det är inga problem att man skulle få piratdelar brandade som original med andra ord? Man tänker ju att flera skulle knorra i kommentarerna om de hade fått dåliga delar, även om det visat sig efter ett tag iof.

    LuK-kopplingen var bara ett exempel, men absolut! Anser du att Sachs är bättre alltså? Jag vet inte vad det sitter original och har försökt googla mig till vad som rekommenderas, och det verkar vara ganska jämnt mellan dem när man tittar på delar till andra märken.

    Tack för tipset med att jämföra för övrigt! Det enda problemet så sett är väl att 2.8T kopplingen verkligen ska passa 2.0t med 6-växlad. Killen jag pratade med först på Maptun visste inte, men jag fick en offert men den delen så det verkar som att konsensusen var att det gick. Många originalverkstäder vill inte veta av något sådant byte dock.

    Förresten, någon som har tips på en bra verkstad för detta i någorlunda bra anslutning till Södertälje? Kan åka någonstans över dagen, men det ska ju vara rimligt (tänk max Uppsala - Örebro och motsvarande nedåt).

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Angående Sachs eller LuK så är båda stora så det lär nog inte ha någon större betydelse, någon här vet säkert vad som sitter originalmonterat om man nu vill ha detsamma vid byte. Så tips är väl att ta reda på vad du får om du beställer hemma så kan du beställa exakt samma del utomlands istället.

    "Piratdelar" är jag inte det minsta rädd för men visst gäller det att vara vaksam och kontrollera priserna noga, är det en enskild nyregistrerad säljare som säljer en produkt väldigt mycket billigare än alla andra (och med billigare menar jag priserna på eBay, jämför inte med Sverige) så är det såklart risk. Har sett någon enstaka som sålt "original" OSRAM lampor som garanterat inte varit det.

    Handla med tipsen som jag gav ovan så brukar det gå bra. Kolla även ebay.de och sök på TYSKA så kan du ibland hitta delarna ännu billigare. Sökning på artikelnummer och/eller det tyska ordet är det som gäller.

    Tips om webshop som har mycket och dessutom billigt år motointegrator på eBay.de, fastpris på frakt på ~17EUR gör att man kan handla mycket samtidigt billigt.

    http://stores.ebay.de/motointegrator
    https://www.ebay.de/sch/motointegrator/m.html?item=162365997698

    Enstaka artiklar kan såklart vara billigare på annat håll men överlag håller de låga priser tack vare stort sortiment och att man kan beställa mycket på samma ställe och slipper flera fraktkostnader.

    2 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    En 2 delad frågeställning där jag tycker att det är viktigast att kontrollera vilken koppling som passar.

    Jag tycker att den maptun har https://www.maptunparts.se/transmiss...-nm-6-vxl.html verkar vara den som tål mer vridmoment om du har modifierad ecu mjukvara.

    Ska man upp på höga vridkrav så får du byta till singelmassesvänghjul + koppling men då får du en massa rassel istället.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Det brukar vara billigare och säkrare att handla från nån tysk webshop än att handla från ebay, lite beroende på vad det gäller för prylar förstås.

    Jag har handlat från flera, men oftast autodoc.

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2016
    Inlägg
    44
    Hej,

    Jag är med all sannolikhet tvungen att byta koppling inom en snar framtid. Har har en 1.8t BioPower med F40-växellådan, alltså, så vitt jag vet, likadan växellåda och koppling som du har. Jag har också pillat lite med ECUn.. Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att kopplingen från B286, V6:an, passar bolt-on på min bil (därav torde den passa på din med). Detta har i sin tur bekräftats av en SAAB-kunnig som jag har stort förtroende för samt ett antal trådar online. Jag har fått intrycket att kopplingen bör hålla för vad MapTun specifierar deras koppling för, och troligen lite till..

    Notera dock att jag inte har någon egen erfarenhet av ovanstående, bara sammanställt den information jag har lyckats komma över

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Angående Sachs eller LuK så är båda stora så det lär nog inte ha någon större betydelse, någon här vet säkert vad som sitter originalmonterat om man nu vill ha detsamma vid byte. Så tips är väl att ta reda på vad du får om du beställer hemma så kan du beställa exakt samma del utomlands istället.

    "Piratdelar" är jag inte det minsta rädd för men visst gäller det att vara vaksam och kontrollera priserna noga, är det en enskild nyregistrerad säljare som säljer en produkt väldigt mycket billigare än alla andra (och med billigare menar jag priserna på eBay, jämför inte med Sverige) så är det såklart risk. Har sett någon enstaka som sålt "original" OSRAM lampor som garanterat inte varit det.

    Handla med tipsen som jag gav ovan så brukar det gå bra. Kolla även ebay.de och sök på TYSKA så kan du ibland hitta delarna ännu billigare. Sökning på artikelnummer och/eller det tyska ordet är det som gäller.

    Tips om webshop som har mycket och dessutom billigt år motointegrator på eBay.de, fastpris på frakt på ~17EUR gör att man kan handla mycket samtidigt billigt.

    http://stores.ebay.de/motointegrator
    https://www.ebay.de/sch/motointegrator/m.html?item=162365997698

    Enstaka artiklar kan såklart vara billigare på annat håll men överlag håller de låga priser tack vare stort sortiment och att man kan beställa mycket på samma ställe och slipper flera fraktkostnader.
    Tack, det var ett bra tips! Alltid lättare att jämföra äpplen med äpplen också, såklart.

    Jag kikade på Tyska Ebay också som hastigast, men jag ska söka med rätt part-nr. Samma koppling sitter i några oplar, och min erfarenhet är att det finns fler opeldelar på tyska ebay än saab-delar.

    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    En 2 delad frågeställning där jag tycker att det är viktigast att kontrollera vilken koppling som passar.

    Jag tycker att den maptun har https://www.maptunparts.se/transmiss...-nm-6-vxl.html verkar vara den som tål mer vridmoment om du har modifierad ecu mjukvara.

    Ska man upp på höga vridkrav så får du byta till singelmassesvänghjul + koppling men då får du en massa rassel istället.
    Självklart, bra poäng!

    Skillnaden mellan Maptuns koppling och v6ans originalkoppling är, iaf enligt Maptun, främst att deras shimsas in och därför tål ett något högre moment. Annars skulle det i stort sett vara samma lika och även Maptun tyckte faktiskt att v6ans var ett bättre val på en normaltrimmad B207. Många har kört v6ans på betydligt högre moment än spec också utan problem, så där är jag inte orolig. Jag tänker väl på sikt upp mot steg 2 eventuellt, och det klarar v6ans med god marginal. Singelmassesvänghjul känns inte aktuellt eftersom det är en daily driver, men man vet ju aldrig i framtiden!

    Citat Ursprungligen postat av RSJ80 Visa inlägg
    Hej,

    Jag är med all sannolikhet tvungen att byta koppling inom en snar framtid. Har har en 1.8t BioPower med F40-växellådan, alltså, så vitt jag vet, likadan växellåda och koppling som du har. Jag har också pillat lite med ECUn.. Efter lite efterforskningar har jag kommit fram till att kopplingen från B286, V6:an, passar bolt-on på min bil (därav torde den passa på din med). Detta har i sin tur bekräftats av en SAAB-kunnig som jag har stort förtroende för samt ett antal trådar online. Jag har fått intrycket att kopplingen bör hålla för vad MapTun specifierar deras koppling för, och troligen lite till..

    Notera dock att jag inte har någon egen erfarenhet av ovanstående, bara sammanställt den information jag har lyckats komma över

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk
    Ja precis, våra bilar ska vara hårdvarumässigt exakt lika förutom avsaknad av laddtrycksmätare. Som sagt, maptuns är specad till lite högre moment om jag inte missminner mig men det är snarlikt.




    Förresten, hur stor sannolikhet är det att man torskar på svänghjulsbyte också? Ett dubbelmassehjul svarvar de flesta verkstäderna helst inte utan byter ut istället. Jag har slirat 2ggr vad jag vet, och alltid i branta uppförsbackar med tung last/släp på 6ans växel. Inom normala laddtryck är det inte en tendens till slir, så jag tror inte den ligger och slirar alls annars. Vad är era erfarenheter?

  9. #9
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Trasigt dubbelmasseänghjul är ju vanligt på ng9-3 dieslarna men vet inte om det är samma med bensinarna.

    Det är i regel inte ytan som blir dålig som på traditonella massiva svänghjul utan det blir glapp mellan de två delarna i dubbelmassesvänghjul.

  10. #10
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det brukar vara billigare och säkrare att handla från nån tysk webshop än att handla från ebay, lite beroende på vad det gäller för prylar förstås.

    Jag har handlat från flera, men oftast autodoc.
    Jag skulle nog säga tvärt om faktiskt, vid ev strul så går ju eBay/Paypal in och ser till att du antingen får pengarna tillbaka eller rätt prylar.

    Kunder som handlar via eBay får antagligen högre servicenivå än kunder via deras "vanliga" webbshop just på grund av hur illa det slår med negativa omdömmen på eBay. Motointegrator t ex är ju ingen liten välgörenhetsorganisation baserad i en källare nånstans

    Men vill man hellre handla direkt från dem så har de ju en egen webbshop också utanför eBay
    https://www.motointegrator.de/

    Det kan dock absolut vara värt att jämföra priserna mellan eBay och "riktig" shop har t ex sett vissa som har "billigare" delar på eBay men istället saltat fraktkostnaden och tvärt om också för den delen.


    Citat Ursprungligen postat av Cyklisten Visa inlägg
    Trasigt dubbelmasseänghjul är ju vanligt på ng9-3 dieslarna men vet inte om det är samma med bensinarna.

    Det är i regel inte ytan som blir dålig som på traditonella massiva svänghjul utan det blir glapp mellan de två delarna i dubbelmassesvänghjul.
    Precis som att ett gammalt fjädrat lamellcentrum ofta är glapp på en gammal koppling men man har valt att flytta över problemet från den ordinarie förslitningsdelen till en del som man aldrig behövde byta förr i tiden....


    (ja, jag vet det finns andra orsaker, men ändå tråkig skitpryl att byta.... dyrt)

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag skulle nog säga tvärt om faktiskt, vid ev strul så går ju eBay/Paypal in och ser till att du antingen får pengarna tillbaka eller rätt prylar.
    Rent teoretiskt ja, men om ebay dömer till säljarens fördel så står man där med byxorna nere, been there done that.

    Kunder som handlar via eBay får antagligen högre servicenivå än kunder via deras "vanliga" webbshop just på grund av hur illa det slår med negativa omdömmen på eBay. Motointegrator t ex är ju ingen liten välgörenhetsorganisation baserad i en källare nånstans
    Fast småskuttarna bryr sej ju inte alls om det, dom öppnar ju bara ett nytt ebaykonto när dom har för mycket rött, och de stora som både säljer via egen webshop och ebay bryr sej förstås om sitt rykte på båda försäljningskanalerna.

    Jag syftar dock mest på att handla från utanför europa, och då tillkommer ju lätt tull och moms och andra elakheter.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Ang kitet det länkas till så undrar jag vad det är för slavcylinder man får. Man vill ju ha en med fin kvalitet, för annars får man riva lådan snart igen.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Cyklisten: Motorerna är ju helt olika mellan diesel och bensin, och även svänghjulet. Jag har inte hört att det skulle vara något specifikt problem, utan snarare att man genom att slira på kopplingen under en längre tid kan slita ut det/förstöra det pga värmeutvecklingen.

    Hyvens: Det verkar vara ett helt kit från LUK. Annars är det en väldigt bra poäng, eftersom just urtrampningslagret verkar ganska utsatt på ng9-3 som det är.

  14. #14
    Grundladd Cyklistens avatar
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Norrbotten
    Inlägg
    148
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Cyklisten: Motorerna är ju helt olika mellan diesel och bensin, och även svänghjulet. Jag har inte hört att det skulle vara något specifikt problem, utan snarare att man genom att slira på kopplingen under en längre tid kan slita ut det/förstöra det pga värmeutvecklingen.

    Hyvens: Det verkar vara ett helt kit från LUK. Annars är det en väldigt bra poäng, eftersom just urtrampningslagret verkar ganska utsatt på ng9-3 som det är.
    Givetvis är det ju så att det är olika motorer diesel och bensin (förutom det uppenbara) men jag antar att det är dubbelmassesvänghjul i bensinarna också och det är ju konstruktionen i sig som gör att de slits ut, inte för att motorn drivs av diesel. Även om det förvisso är mer vrid. Dubbelmassesvänghjul slits oftast ut genom att de börjar glappa mellan de två delarna.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2018
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hur gick det här till slut?
    Kommer behöva byta på min inom en snar framtid och skulle uppskatta alla tips!

    Passade V6-kopplingen?
    Vad gick grejerna på?
    Vad tog verkstaden för jobbet?
    Skicka gärna lite länkar!

    Tack!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag kan rekommendera reservdelar24.se
    Ett tyskt företag med svensk hemsida. Bra priser jämfört med svenska. Kända varumärken. Sökfunktion baserat på svenskt reg-nummer. Leverans hem till dörren.
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Jag kan rekommendera reservdelar24.se
    Ett tyskt företag med svensk hemsida. Bra priser jämfört med svenska. Kända varumärken. Sökfunktion baserat på svenskt reg-nummer. Leverans hem till dörren.
    Jag handlar också där ibland men man ska vara medveten om att männen bakom är några ryska affärsmän med kraftigt högerextremistiska åsikter.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Efter att ha läst det här: https://www.expressen.se/nyheter/hat...ska-affarsman/ undviker jag dessa företag.

  19. #19
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 190
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag handlar också där ibland men man ska vara medveten om att männen bakom är några ryska affärsmän med kraftigt högerextremistiska åsikter.
    Trodde vi hade åsiktsfrihet...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #20
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag handlar också där ibland men man ska vara medveten om att männen bakom är några ryska affärsmän med kraftigt högerextremistiska åsikter.
    "När Dagens Nyheter skriftligt kontaktade affärsmännen, fick de i stället svar av den tyska advokaten Juri Schleicher. Han skrev att företaget ska dra in annonsen på Nordfront och att de uttryckligen tar avstånd från alla nationalistiska och andra radikala åskådningar.

    ”Autodoc beklagar att det oavsiktligt kom att samarbeta med Nordfront. Samarbetet avbröts omedelbart efter att vi insåg vilket innehåll webbportalen hade”, skrev Schleicher till Dagens Nyheter"
    Ytterst kraftigt.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

Liknande ämnen

  1. Köpa spridare från eBAY? Siemens Deka 630cc
    Av maaaakn i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-10-03, 08:53
  2. SACHS koppling från eBay
    Av TommyI i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-15, 00:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •