Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Demontera gammal Nokia mobilhållare OG9-5 -00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholmsområdet
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Demontera gammal Nokia mobilhållare OG9-5 -00

    Hejsan, jag köpte min SAAB begagnad för ca. en månad sedan och då såg jag att förra ägaren hade kvar en trasig gammal nokia mobilhållare som sitter placerad till höger om radion. Är detta något som går att montera bort? Det ser ut som att sladdarna går in väldigt långt bakom radion.. Är det någon som har erfarenhet att demontera en sådan? Är det något som man kan göra själv eller ska man låta en verkstad sköta det? Hur mycket kan det kosta?
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    • Filtyp: jpg s.jpg (93,5 KB, 60 visningar)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Hej!

    Den är skitlätt att bli av med. Dessutom, sladdarna som är där bakom går att återanvända. Köp den här från Orio:
    https://webshop.saabparts.com/ovrigt...handsfree-sats
    Sen är det bara att klippa till kablarna och koppla in, sen har du blåtands-handsfree i bilen!

    Det sitter en rätt stor kontakt som alla sladdarna går till. Från själva hållaren går det troligen 2 sladdar: en till en låda som sen är kopplad in i bilen, samt en antennsladd. Antennsladden kan du bara rulla ihop där bakom, lådan kopplar du ur, sen återanvänder man som sagt kablarna som är kopplade i bilen till Blåtandshandsfreen och vips är man klar. Jag gjorde det på brors bil i förra veckan, tog väl en halvtimme med lödning och krympslang så ser det grymt snyggt ut och man får en mycket bra handsfree.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Om du sen skriver var du finns så kan du säkert få hjälp här på forumet av någon i närheten, om du inte känner dig säker på att pilla själv.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholmsområdet
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Jag bor i Stockholmsområdet. Det vore grymt om någon kunde hjälpa till!

    Vart placerar man handsfree satsen?

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det är en låda man lägger bakom radion, panelen som sköter det hela är den du ser på produktbilden, den är ca 5x3cm och klistras på panelen.

    Stockholm är lite väl långt bort för mig Men jag är säker på att någon annan kan ge mer handfasta råd "live".

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholmsområdet
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Hur mycket tror du att det kostar att demontera den gamla mobilhållren och sätta in denna blutetooth om man lämnar in på verkstad?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Ja, det är maximalt en timmes jobb, men jag lovar, lovar att du fixar detta alldeles utmärkt på egen hand.
    Börja med att skaffa såna här:
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...ar-2000034142/

    Så du kan dra ut bilstereon. Sen behöver du en flatmejsel för att få ut baljan stereon sitter i.
    Därefter har du access till allt du behöver.
    Du kommer behöva löda lite, men eftersom sladden är löstagbar inne bakom stereon så behöver man inte pilla med det i bilen och kan lämna till någon som är skicklig på det.
    Den gamla telefonkonsolen kan du haka loss från hållaren, sen sitter nog själva "foten" med 4 skruvar direkt i hållaren. Väck med det.
    När du kommit in bakom stereon så kan du se vart kablarna går och du kan troligen koppla loss dem och slita ut dem, annars är det bara att klippa.
    Det du skall leta efter är lådan som ligger där bakom som det då står Nokia på.
    Den är kopplad till en kontakt i bilen som ligger bakom radion, på höger sida, mot passageraren.

    Att koppla in Motorola-enheten mot bilen handlar om 6 kablar: 2 ström, 2 till ljud-in på stereon, jord och "mute" så radion tystnar när samtal inkommer. Mikrofonen kan du använda den som kommer med Motorola-enheten.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Ort
    Stockholmsområdet
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Vet du möjlitvis vad själva mobilhållaren heter? Det kanske går att köpa reservdelar till den? Det är själva plasthållaren där det sitter en skruv som har gått sönder, det borde väl gå att köpa online någonstans.. Det kanske blir billigare att reparera den än att skrota och sätta in Bluetooth enhet.

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Har du en telefon som passar då? Såna där hållare brukar vara från tidigt 2000-tal och då finns det ju inga telefoner som passar att få tag på längre.

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Om jag tittar på bilderna så ser det ju inte ut som någon universalhållare. I bilen, levererat från SAAB, är bara plastklumpen som hållaren sitter skruvad i. Den har bara en plan yta man skruvar fast lämplig hållare i. Du kan bara ta bort den som sitter där och skaffa en universal eller för din telefon lämplig hållare och skriva eller klistra fast på samma plats när du avlägsnat den som sitter där.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det verkar vara mer eller mindre omöjligt att hitta några hållare idag för kabelanslutning av telefonen. De hållare som finns, ex. Brodits "aktiva" hållare har enbart strömförsörjning, så man behöver Bluetooth anslutningen för ljudet.

    Är det förresten någon som testat att koppla in den Motorola sats Saab säljer med den fabriksinstallerade mikrofonen? Den fabriksinstallerade mikrofonen kan kopplas in med hög respektive låg utgång beroende på vilka två anslutningar man mikrofonen man väljer att ansluta. Någon information hur man ska få en annan mikrofon än den inkluderade att fungera med Motorola enheten har jag dock inte hittat.

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det funkar fint. Jag använde originalmicen I taket. Bara byta.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Saabs instruktion 12801584 specificerar vilka ingångar som är vad i bilens anslutningskontakt (kabelfärg enligt mina noteringar):

    Tel 1
    1 Jord (Svart)
    4 Mute (Gul)
    7 Linjeutgång jord (Blå/Vit)
    9 Mikrofonjord (Grön)
    10 12V (+15) nyckelstyrd spänning (Blå/Röd)
    11 12V (+30) spänningsmatning (Röd)
    16 Linjeutgång signal (Vit/Grå)
    18 Mikrofon hög/lågnivåutgång (Brun/Vit)

    Genom att välja mellan pin 1 respektive pin 2 på mikrofonen i takkonsolen så kan man välja mellan låg respektive hög nivå.

    Mikrofon
    1 Mikrofon ingång, hög nivå
    2 Mikrofon ingång, låg nivå
    3 Mikrofonjord

    Bluetooth enheten har två molex-kontakter för anslutning till bil respektive mikrofon, och här har det funnits ett modellspecifikt adapterkablage en gång i tiden då Saabs egna instruktion 32025907 inte uppger någonting om hur kopplingen ska göras.

    I Motorolas instruktion (inte den som hittas hos Orio, den stämmer ej) så kan dock följande fås fram

    BT
    8-pin molex
    1 Jord (Svart )
    2 12V (+30) spänningsmatning (Röd)
    3 Linjeutgång + (Orange)
    4 Högtalarutgång + (Violet)
    5 12V (+15) nyckelstyrd spänning (Grön)
    6 Mute (Gul)
    7 Högtalarutgång - (Grå)
    8 Linjeutgång - (Blå)

    2-pin molex (twinnad)
    Mikrofonjord (Svart)
    Mikrofon (Gul)

    Notera att det finns både utgång för högtalare respektive linjeutgång; här får man välja vilken man ska använda då bägge inte får vara inkopplade samtidigt. När jag testade så blev volymen mycket låg när man använde linjeutgången.

    Originalmikrofonen har jag inte fått igång än så där ska jag kolla om den är kopplad till låg eller hög när jag får tid.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av SaabJohan den 2018-01-22 klockan 22:36. Anledning: Monteringsanvisningen hos Orio stämmer ej, har därför korrigerat texten.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Den är skitlätt att bli av med. Dessutom, sladdarna som är där bakom går att återanvända. Köp den här från Orio:
    https://webshop.saabparts.com/ovrigt...handsfree-sats
    Sen är det bara att klippa till kablarna och koppla in, sen har du blåtands-handsfree i bilen!
    Jag är lite sugen på att göra den här manövern i min og9-5.
    Två frågor:
    1. Bara för att dubbelkolla: Om jag sedan tidigare haft originalhandsfree behövs det inte inköpas några sladdar alls, utan bara att löda ihop motorola-kittets kontaktstycken med befintligt kablage i bilen?
    2. Var har ni satt era knappsatser för handsfreekontrollen?

Liknande ämnen

  1. Mobilhållare 9-3ss
    Av Edde i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 23:41
  2. SAAB 9-5 Vector M2002: Nokia 6310 -> Nokia Bluetooth
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-04-10, 17:18
  3. Handsfree för Nokia 6210 -> Nokia E61
    Av Jubelidiot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-26, 13:00
  4. Demontera mobilhållare
    Av MaxFLAK i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 22:17
  5. Mobilhållare 9-5
    Av CrystalMethod i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-04, 19:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •