Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Köpråd önskas: Saab 9-3 2.0T -05

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Köpråd önskas: Saab 9-3 2.0T -05

    hej,

    har börjat leta ny bil efter att min vandaliserats och dömd inget försäkringsbolaget vill laga...

    har då börjat kolla runt i prisklassen 20-40tusen och snöat in lite på en 9-3a, har läst igenom ett flertal trådar och det känns som en bra bil men vill nu ha en åsikt på en bil jag hittat hos bilhandlare.

    https://www.blocket.se/halland/Saab_....htm?ca=15&w=2 av vad jag sett på andra annonser verkar detta vara ett bra pris ?

    köpte carfax rapporten och den ser bra ut bortsett från att det vart ett tag sen den besiktigades https://imgur.com/3eUPeei
    är detta en 9-3a att rekommendera? om så är fallet eller inte uppskattas alla åsikter jag kan få!

    mvh,
    Lacha

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Med den servicehistoriken skulle jag leta vidare men priset är ju ganska lågt så vill du chansa och kan meka själv så varför inte. Knapparna på instrumentbrädan vill du nog byta. Räkna med att fjädrarna fram och knakstagen är slut. Kolla noga allt elektriskt. Baksätet är inte låst säger SID, det kan ev hjälpa att trycka till det ordentligt. Fungerar elspeglar, elfönster, farthållare, ESP, ......? Är du nöjd med hur ljudanläggningen låter. Den bilen har en optobuss som gör det knepigt att uppgradera till ej original stereo.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Med den servicehistoriken skulle jag leta vidare men priset är ju ganska lågt så vill du chansa och kan meka själv så varför inte. Knapparna på instrumentbrädan vill du nog byta. Räkna med att fjädrarna fram och knakstagen är slut. Kolla noga allt elektriskt. Baksätet är inte låst säger SID, det kan ev hjälpa att trycka till det ordentligt. Fungerar elspeglar, elfönster, farthållare, ESP, ......? Är du nöjd med hur ljudanläggningen låter. Den bilen har en optobuss som gör det knepigt att uppgradera till ej original stereo.
    Tack för svar. Vad hade du gett för riktlinjer när man köper en ng9-3 i min prisklass? Har läst att elsystem kan svikta på dom första årsmodellerna och vilka motorer man bör undvika och generellt sett hur är ljudanläggning i dessa bilar?

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av lacha Visa inlägg
    Tack för svar. Vad hade du gett för riktlinjer när man köper en ng9-3 i min prisklass? Har läst att elsystem kan svikta på dom första årsmodellerna och vilka motorer man bör undvika och generellt sett hur är ljudanläggning i dessa bilar?
    I den prisklassen hade jag nog kört på en 9-5a, mindre problem, bättre utrustad bil för de pengarna.

    Personligen hade jag aldrig köpt en bil som va basutrustad oavsett milen...
    Senast redigerat av amazinjoey den 2018-01-14 klockan 20:37.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    En bra-att-veta-sak om ng9-3: Halogenhalvljuset är uselt! Så kör du mycket på obelysta vägar skulle jag verkligen rekommendera en bil med xenonljus.

    Annars är det en bra bilmodell (som självklart har sina kända svagheter precis som alla andra märken och modeller), så länge man undviker den allra första årsmodellen 2003 som har en del barnsjukdomar.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    https://biluppgifter.se/fordon/WDB383
    http://www.thesaabsite.com/catalog/s...FB45SX51000328

    Det exemplaret hade Xenon från fabriken.

    Elsystemet är inget under av kvalité på någon ng9-3. Det är därför jag rekommenderar att noga kontrollera att allt fungerar vid köp. Krångla kommer det garanterat att göra mer eller mindre.
    Ljudanläggningen är inget mästerverk och svår att byta ut så lyssna före köp och köp en annan bil om ljudet inte är acceptabelt.

    Barnsjukdomarna på första årsmodellen är troligen åtgärdade för länge sedan. Det rappliga elsystemet får man leva med.

    Som alltid när det gäller gamla bilar så måste man antingen sköta mekandet själv eller ha tillgång till en bra verkstad som inte skinnar en. Ska man lämna en gammal 9-3 till Hedin bil eller motsvarande för minsta skitfel så är det fel bil att köpa liksom de flesta andra äldre bilar.

    Jag tror också att en 9-5:a kan vara ett bättre val i den här prisklassen. Jag har aldrig haft någon men den har ju en hel del gemensamt med og9-3 som jag gillar skarpt.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    tack för alla svar! får vidga mina vyer till 9-5. vad ska man akta sig för ang. olika motorer, årsmodeller osv på en 9-5a?

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kunskapen om 9-5 är enorm här på forumet: http://forum.saabturboclub.com/showt...%C3%96PA-9-5-)
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  9. #9
    Tycker WDB383 https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/WDB383 verkar vara en vettig bil. Vid köp på bilfirman ingår garanti. Ring tidigare ägare och fråga men framförallt gå igenom bilen noggrant före ev köp (bilar under 30 001 kr behöver ej varudekl: https://www.hallakonsument.se/tips-f...v-bilhandlare/). Behöver du inte utrymmet finns det ingen anledning att köpa en 9-5.
    Senast redigerat av turbo4ever den 2018-01-15 klockan 13:16.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Framförallt prova lite olika. Min uppfattning är att äldre bilar(som dom nu tyvärr börjar bli) är lite som en levande organism. På pappret tillsynes exakt likadana bilar kan uppfattas som dag och natt att köra.

    Oavsett får man nog räkna med ha 5-10 k i repbudget då vissa saker kan sluta fungera straxt efter köp i den prisklassen(öht beggat).

  11. #11
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av lacha Visa inlägg
    hej,

    har börjat leta ny bil efter att min vandaliserats och dömd inget försäkringsbolaget vill laga...

    har då börjat kolla runt i prisklassen 20-40tusen och snöat in lite på en 9-3a, har läst igenom ett flertal trådar och det känns som en bra bil men vill nu ha en åsikt på en bil jag hittat hos bilhandlare.

    https://www.blocket.se/halland/Saab_....htm?ca=15&w=2 av vad jag sett på andra annonser verkar detta vara ett bra pris ?

    köpte carfax rapporten och den ser bra ut bortsett från att det vart ett tag sen den besiktigades https://imgur.com/3eUPeei
    är detta en 9-3a att rekommendera? om så är fallet eller inte uppskattas alla åsikter jag kan få!

    mvh,
    Lacha
    Jag tycker det verkar vara ett bra ex med låga mil och servad enl bok. Med köp på seriös firma följer ansvar för säljaren. Hur många ägare? Carfaxrapporten kan jag inte läsa. Jag skulle i alla fall välja kolla vidare på den och priset är väl diskuterbart.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    3567 mil på 2 år och 8 månader utan olje- och filterbyte är inte enligt serviceprogrammet. Max 3000 mil och max 2 år gäller enligt WIS för 9-3 2005. Kör man mycket korta sträckor ska det bytas oftare. Är man rädd om bilen så kör man inte 3000 mil mellan olje- och filterbyten.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    3567 mil på 2 år och 8 månader utan olje- och filterbyte är inte enligt serviceprogrammet. Max 3000 mil och max 2 år gäller enligt WIS för 9-3 2005. Kör man mycket korta sträckor ska det bytas oftare. Är man rädd om bilen så kör man inte 3000 mil mellan olje- och filterbyten.
    Och första servicen skedde inte förrän efter 3,5 år...

    Så den är inte servad enligt plan och har den utsatts för mycket kortkörningar och kallstarter är det definitivt ingen hit. Men visst, till det priset och med handlargarantier kan man ju chansa med gott samvete.

  14. #14
    Dessutom är det fem år sedan. Det är möjligt att inte alla servicetillfällena är noterade i serviceboken.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    46
    Mycket bil för pengarna tycker jag men som sagts innan så lär du bli besviken på stereon.Kopplingen är en svag punkt på denna modell så kolla att den inte har en tendens att slira vid gaspådrag.Motor och växellåda har jag inte haft några som helst problem med.
    Jag kör själv en lika dan modell och det jag har bytt är bränslepump och kyl(utöver vanligt slitage matrial som bromsar)kopplingen bytte jag i samband med Maptun steg 1 till aerons.
    Bilen jag hade innan AUDI A41.8t 01 var fanimej rena skrotet om man gemför.
    Det finns många kunniga här på forumet så du kommer att få den hjälp du behöver,fråga på
    Senast redigerat av drb68 den 2018-01-17 klockan 16:37.

Liknande ämnen

  1. Köpråd önskas: Sachs eller LUK koppling?
    Av sOFFe i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 20:26
  2. Walkie Talkies, köpråd önskas
    Av MrStcs i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-04-14, 20:52
  3. Snabb hjälp med köpråd 9-5 3.0 v6 önskas
    Av Lostmygun i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-01-30, 19:51
  4. Köpråd önskas av 9-5 2,0t -99
    Av *ölänningen* i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-01-26, 20:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •