Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bilen går ej att låsa med fjärrkontrollen OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Bilen går ej att låsa med fjärrkontrollen OG9-3

    Halloj, köpte mig en Saab 9-3 Aero 2002 för ett fin fint pris och hade en härlig helg med den (första turbobilen)

    Dock fick jag en smäll på käften när bilen inte ville låsa sig på parkeringen, provat att springa ett varv runt bilen och trycka 5 gånger snabbt på kontrollen, när jag sätter i nyckeln och trycker på bagageknappen får jag fram 2 REMOTE KEY 2 TRANSPONDER

    Värt att nämna är att om jag trycker ner låsknapparna på nån av dörrarna så låses endast den dörren vars knapp jag trycker på (På min 900s låstes alla dörrarna då jag tryckte ner förarsidans låsknappen, kan det innebära att centrallåset är kaputt?

    Jag har en extra nyckel som jag tänkt prova dock är den 4 mil bort så tänkte höra mig för här först. Mitt dilemma i det här är att låset på utsidan av förardörren är rostat och får inte in nyckeln, alltså kan jag inte låsa bilen.

    Har väldigt väldigt dålig koll på bilar men kan det vara själva sensorn som känner av fjärren som spökar? Eller kan det helt enkelt vara batteriet i kontrollen som gav upp? (Fick dock inget meddelande om batteribyte och det funka utmärkt för 10-15 minuter sen)

    Tack för ni läst mitt lilla helvete hehe

  2. #2
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Kolla att låset pluppar upp helt. Stänger även radion av sig? Eller inte?

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Kolla att låset pluppar upp helt. Stänger även radion av sig? Eller inte?

    /Tapatalk
    Yesbox låsplupparna är så långt upp dem kan komma, har ej originalradio i utan en anderssons bluetooth manick och den är avstängd, kan man prova att dra säkringen till radion för att vara säker?

  4. #4
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    632
    Medlem#
    11785
    Inte de på dörrarna. Utan tändningslåset

    Prova att knacka lite på tändningslåset. Kan se ut som att det är helt uppe.

    Säkringen till radion styr inte det

    Slut på idéer!

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Namino Visa inlägg
    Inte de på dörrarna. Utan tändningslåset

    Prova att knacka lite på tändningslåset. Kan se ut som att det är helt uppe.

    Säkringen till radion styr inte det

    Slut på idéer!

    /Tapatalk
    Aah, knackat på den men ingen skillnad, har även noterat ett surrande ljud från instrumentbrädan nu trots att bilen är avstängd

  6. #6
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Välkommen till Stcs forum och grattis till turbobil.

    Tror nästan att Namino är inne på rätt spår. När du stänger av bilen med nyckeln så ska radion (original eller rätt inkopplad eftermarnads) fortfarande vara igång. Först när du drar upp/ur nycken ur låscylindern stänger radion av sig. Då går det även att låsa bilen med fjärrkontrollen om allt fungerar som tänkt.

    Surrande från instrumentpanelen kan vara den lilla fläkten till kupégivaren kanske?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Välkommen till Stcs forum och grattis till turbobil.

    Tror nästan att Namino är inne på rätt spår. När du stänger av bilen med nyckeln så ska radion (original eller rätt inkopplad eftermarnads) fortfarande vara igång. Först när du drar upp/ur nycken ur låscylindern stänger radion av sig. Då går det även att låsa bilen med fjärrkontrollen om allt fungerar som tänkt.

    Surrande från instrumentpanelen kan vara den lilla fläkten till kupégivaren kanske?
    Okej! Dock så har min radio stängt av sig direkt när jag vridit av tändningen och vridit den till off, alltså innan jag lagt i backen och hela den processen. Dock är displayen på radion svart så vet inte vad jag kan göra mer, jag kan trycka ner cylidern nån centimeter och den klickar tillbaka upp igen

  8. #8
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    En sikker og enkel (om man har et multimeter ) måte å kontrollere at tenningsnøkkelen bryter spenning som den skal når den tas ut (er tatt ut), er å måle spenningen på sikring #11 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Spenningen skal da brytes.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    En sikker og enkel (om man har et multimeter ) måte å kontrollere at tenningsnøkkelen bryter spenning som den skal når den tas ut (er tatt ut), er å måle spenningen på sikring #11 i elsentralen (IPEC) i instrumentpanelet. Spenningen skal da brytes.
    Tog ut säkring nummer 11 och kunde då låsa bilen, du ska ha tusen tack för hjälpen så bilen inte behövde stå olåst inatt.

    Mitt problem är alltså att spänningen inte bryts när jag tar ut nyckeln ur tändningen och bilen tror att nyckeln fortfarande sitter i? Vad behövs isåfall bytas på bilen?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Okej, har kommit fram till att om jag tar ut säkring nr 11 (DICE/TWICE) så fungerar fjärren, sätter jag sen i den igen så slutar det fungera.

    Provade att smörja tändningen med låsolja och lirka lite med nyckeln ifall där var glapp men fortfarande ingen tur.

    Nu har jag ingen aning vad DICE & TWICE, läst att DICE det styr belysning, vindrutetorkarna och dylikt, och att TWICE har nåt med larmet och centrallåset o göra?

    Kan det fortfarande vara tändningslåset som behövs bytas eller kan det vara något helt annat? Som tidigare nämnt bryts strömmen till radion direkt när jag stänger av motorn och ej när jag tar ut nyckeln, spärren som kräver att jag lägger i backen innan jag tar ut nyckeln är kvar.
    Senast redigerat av Roxxibah den 2018-06-05 klockan 13:08.

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av Roxxibah Visa inlägg
    - Vad behövs isåfall bytas på bilen?
    Det første og enkleste er vel da å prøve rensing av selve låssylinderen, noe som jeg tror vil fungere også for 9-3 så som i en 9-5: http://saabworld.net/showthread.php?t=26395. Jeg ville ifm. med dette også ha påført én dråpe 5-56 eller WD-40, selv om mange frarår dette.

    Så KAN problemet ligge i kontaktsettet under tenningslåset, men dette er litt værre å komme til, så prøv med sylinderen først og se om det hjelper. Går mistanken mot kontaktsettet kan det utføres noen målinger for å verifisere at det ER det, slik at man ikke bytter det bare for å finne ut at det er noe annet som skaper problemet ditt. Se post #5 i tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...el%C3%A4-OG9-3.

    DICE & TWICE fungerer slik du mener.

    At spenningen til radioen nå brytes som den gjør, og ikke som i tilfellet for en originalmontert, skyldes vel måten den er ettermontert på.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det første og enkleste er vel da å prøve rensing av selve låssylinderen, noe som jeg tror vil fungere også for 9-3 så som i en 9-5: http://saabworld.net/showthread.php?t=26395. Jeg ville ifm. med dette også ha påført én dråpe 5-56 eller WD-40, selv om mange frarår dette.
    Jag provar detta först då, ser inte ut att vara alltför invecklat så ger det ett försök imorgon, du ska återigen ha tusen tack för tipset och hjälpen.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    DICE & TWICE fungerer slik du mener.
    Okej, är där någon risk tror du att dra säkringen till dessa varje gång jag behöver låsa bilen? I och med jag inte kan låsa med nyckeln i dörren så är det enda sättet att låsa för tillfället.

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    At spenningen til radioen nå brytes som den gjør, og ikke som i tilfellet for en originalmontert, skyldes vel måten den er ettermontert på.
    Fick också den informationen nu av en nära vän, att dem antagligen kopplat den nya stereon så att strömmen bryts så fort jag stänger av motorn, men tack för du bekräfta det

  13. #13
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det skal i utgangspunktet ikke være en risiko å gjøre dette en periode - denne spenningen skal jo normalt brytes med nøkkelen. Men så var dette dette med Murphy's law og "Fanden's oldemor" da

    Har du også forsøkt å få orden på dørlåset: http://forum.saabturboclub.com/showt...sproblem-NG9-3 ?. Bruk ev. 5-56 eller WD-40 som alternativ til låsolje.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Fjärrkontrollen lade av men bilen går att starta, NG9-3 -04
    Av LongIsland i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-07-26, 22:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •