Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: FAQ: Fakta om glykol, rekommendationer, kylsystem volymer

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    133
    Medlem#
    -
    Jag vill bara tipsa om glykolen " EUROLUB FGMR Ultra " som motsvarar G34 utom till färgen som är rosa-lila istället för bärnstensgul .

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 313
    Medlem#
    8758
    Jag har misstankar om att det egentligen är G30 (lila), det är många tillverkare som anser att G30 duger till bilar som specats med G34. Så står numera även i Glysantins senaste rekommendationstabell (kanske betyder det att BASF/Glysantin slutat tillverka G34 för att den sålde för dåligt) - de anser nu att G30 kan användas till bilar som ursprungligen specats för G34 då de anser att den uppfyller GM 6277M. Det framgår dock från deras godkännandelista att G30 inte är godkänd an GM eller Saab: https://www.glysantin.de/index.php/en/zulassungslisten

    Även om skillnaderna inte är så stora så är specarna för G30 och G34 annorlunda, och jag antar att det finns en anledning till att Glysantin tidigare tillverkade båda varianterna. Blandbarheten är ett frågetecken.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1500481:
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Dex-Cool ingår i GM's Dex-fluid licensing tillsammans med dexos och dexron, och det finns idag flera tillverkare som har licenserat sina produkter för att säljas som Dex-Cool.

    Ursprungligen så var det dock Texaco som tillverkade Dex-Cool för GM, men vilka som levererar den glykol som finns i GM's egna dunkar idag är svårt att säga med säkerhet. Jag skulle misstänka att det kan vara olika leverantörer beroende på marknad, för den europeiska marknaden så är det med största sannolikhet Glysantin (BASF) som levererar.

    Dex-Cool är blandbar med de flesta kylarvätskor utan att det händer något mer än att man tappar long life egenskaperna.

    Glysantin G30 är ganska lik G34, bägge är OAT men med något olika specifikation. VW G12++ är samma sak som Glysantin G40, vilken innehåller silikater. För några år sedan så bytte dock VW till en kylarvätska som kallas GG40, eller G13 av VW själva, vilken är bakåtkompatibel med G40, G30 och G48.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Denna kylarvätska är G12+ men uppfyller tydligen GM6277M.

    https://www.autodoc.se/ravenol/8987303
    Senast redigerat av GlennB den 2021-09-02 klockan 19:48. Anledning: Ett plus för mycket på G12
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 313
    Medlem#
    8758
    Tillverkaren säger att den uppfyller GM6277M, ja. Den har den tydliga nackdelen av att ha fel färg - det finns få om ens någon annan kylarvätska som ser ut som DEX-COOL.

    (Den länkade kylarvätskan är G12+, det är en helt annan kylarvätska än G12++.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Ja, G12+ var det, men färgen spelar väl ingen roll, eller vad är problemet menar du ?

    Vätskan i min 07'a är f.ö orange, kanske betyder att det faktiskt är dexcool i den då, i den svarta aeron är den röd.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 313
    Medlem#
    8758
    Du illustrerade just vad fördelen med rätt färg är...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #27
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Så om lidl säljer en ickekompatibel vätska som råkar vara orange så är den ok att ha i saaben ?

    färgerna är ett trubbigt instrument att kolla vätskan med.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 313
    Medlem#
    8758
    Visst, men det är sannolikt DEX-COOL eftersom det finns få andra som är just orange. I den andra har du ingen aning om vad som hällts i eftersom rött kan betyda precis vad som helst (men du kan vara ganska säker på att det är fel kylarvätska).

    (Och så ser det lite B ut med fel färg på kylarvätskan.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 3 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    3 511
    Medlem#
    12120
    Jo jag vet vad det är, det är promeister longlife ..inte optimalt men men.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    133
    Medlem#
    -
    Glysantin har G34 fortfarande men de svenska oljeförsäljarna verkar inte ta in den på mindre förpackningar än 20 Liter av någon anledning :-(.
    Tysken har den på 1, 1,5, 3, 5 och 10 Liters också...

  11. #31
    Sugmotor Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    91
    Medlem#
    13223
    Vilken tysk talar vi om?

    Sign. "Oinvigd"
    Senast redigerat av Vfr den 2021-09-06 klockan 06:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    133
    Medlem#
    -
    Tillverkaren av Glysantin.

  13. #33
    Sugmotor Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    91
    Medlem#
    13223
    Kanske letar jag på fel ställe, men som tidigare konstaterats är rekommendationen nu G30 – man får man inte upp annat än G30 för Saab från 2001 när man använder deras Product Finder (glysantin.de). Söker man på G34 får man noll träffar. Var hittar du G34 hos Glysantin numera?
    Senast redigerat av Borealis den 2021-09-06 klockan 11:25.
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 313
    Medlem#
    8758
    GM och Saab rekommenderar inte G30, och det finns inget godkännande från dem att ersätta DEX-COOL / G34 med den. G34 hade godkännande.

    Det är tredje part som rekommenderar G30.

    Glysantin uppger att deras G30 uppfyller specen GM6277M (vilket jag inte kan kontrollera, men jag gissar att BASF/Glysantin har på fötterna för det påståendet). Å andra sidan så rekommenderade de G34 tidigare, och G30 har inte ändrats (verkar vara en äldre formulering än G34) - ändringen har säkert betingats av kommersiella skäl, man vill säkert hålla nere lagerhållningen (det finns ändå total 7 olika kylarvätskor i deras rekommendationslista). Man kan se att det är rätt många kylarvätskor som de nu (2021) rekommenderar som inte är markerade som officiellt godkända av resp biltillverkare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Sugmotor Borealiss avatar
    Reg.datum
    jul 2020
    Ort
    Norrut
    Inlägg
    91
    Medlem#
    13223
    Japp – jag är med på allt detta. På listan hos Glysantins web saknas mycket riktigt markeringen "officially OEM approved" för G30.

    Det är SAAB96-V4:s inlägg (#30) "Glysantin har G34 fortfarande [...] på 1, 1,5, 3, 5 och 10 Liters också" som jag undrar över. Vad jag kan se har Glysantin inte G34 (längre?). Däremot verkar den säljas av andra åf (fortfarande)..
    9-5 2.0t 2001 Sedan (Maptun steg 1)
    9-5 Aero 2009 Kombi
    Tidigare: 900GLi 1984, 900i 1987

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 873
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Glysantin

    What do names like G11 or G12+ mean?

    Those are product names of the Volkswagen Group. Please find the respective GLYSANTIN® products below.
    GLYSANTIN® G48®-->VW G11
    GLYSANTIN® G30®-->VW G12+
    GLYSANTIN® G40®-->VW G12++
    GLYSANTIN® GG40®-->VW G13
    GLYSANTIN® G65® --> VW G12evo
    Enligt VW så ska G11 och G12+ inte blandas med varandra, G13 är dock blandbar med alla tidigare kylvätskor.

    G34 är en specialprodukt för GM, jag antar att Opel efter att det såldes av GM fasat ut G34 till fördel för något annan kylvätska varför Glysantin fasat ut G34. Det går dock fortfarande att hitta Opel Original kylvätska på ex. Amazon till bra priser. Koncentrat i enlitersförpackning med art. nr. 93170402 och förblandat i 5 liters dunk med art. nr. 93160377.

  17. #37
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 551
    Medlem#
    1941
    5L Dex-Cool koncentrat har art.nr. 93165162

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    133
    Medlem#
    -
    Jag hittade G34 här i Sverige på 20 L på ett företag som jag ska dubbelkolla att de har kvar glykolen.
    I Tyskland har flera återförsäljare G34 på mindre förpackningar.
    Jag återkommer i frågan.

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    477
    Peak som Mekonomen säljer är blandbar med Dexcool. Jag har kört den länge utan problem

  20. #40
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 551
    Medlem#
    1941
    Blandbar är inte samma sak som att det är rätt.

    - - - Uppdaterad - - -

    ACDelco är ju ett GM bolag.
    https://www.acdelco.com/about-us
    https://en.wikipedia.org/wiki/ACDelco

    Deras Dex-Cool borde ju bestå av rätt innehåll? Finns hos Hansen Racing.
    https://www.hansenracing.se/Product/...Dexcool-511434

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-05-24, 20:43
  2. Rekommendationer på däck
    Av freddegbg i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-18, 21:19
  3. Rekommendationer av bilkapell?
    Av ByggareB i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-15, 21:12
  4. Vilka volymer rymmer 9000 soppatank?
    Av Johanen i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-02-15, 07:27

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •