Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Problem byte av handbromsbackar saab 9-5 01

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Problem byte av handbromsbackar saab 9-5 01

    Hej,

    Är ny här på forumet. Har ägt denna Saab 9-5 sedan 2år tillbaka. Har varit mycket nöjd med bilen, men nu var det dags för byte av bromsar bak pga av rostiga skivor och dåligt fungerade handbroms.

    Jag har provat monterat de nya backarna och skivorna. Efter att jag monterat dom så beter sig handbromsen mycket konstigt. När handbromsen inte är spänd så ligger bromsen på. När man sedan spänner handbromsspaken så går skivorna lätt.
    Den funkar tvärtemot som den ska..


    Jag behöver svar på om backarna sitter rätt eller fel. se bifogade bilder.

    Bild 1 visar när handbromsen är åtdragen då ligger båda backarna mot bromsskölden till.
    Bild 2 visar hur bromsbackarna sitter när handbromsen inte är spänd. Då sticker den vänstra backen ut från bromsskölden.
    Bild 3 och 4 visar bara hur handbromsmekanismen som styr backarna kan sitter i olika lägen..

    Ska det se ut så här eller är det något som är fel?

    Tittar man på hur "trumman" (bromsskivan) till backarna ser ut så har den en större diameter närmast bromsskölden och en mindre diameter närmare navet. är funktionen så att en av backarna ska gå ut mot den delen av trumman med mindre diameter för att bromsa? (det verkar logiskt i mitt huvud iaf)

    Hoppas att någon med rutin kan något om detta då jag själv börjar få slut på idéer..

    Mvh Anders
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Friskan den 2018-01-15 klockan 11:13.

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Välkommen!
    Citat Ursprungligen postat av Friskan Visa inlägg
    Hej,

    Är ny här på forumet. Har ägt denna Saab 9-5 sedan 2år tillbaka. Har varit mycket nöjd med bilen, men nu var det dags för byte av bromsar bak pga av rostiga skivor och dåligt fungerade handbroms.

    Jag har provat monterat de nya backarna och skivorna. Efter att jag monterat dom så beter sig handbromsen mycket konstigt. När handbromsen inte är spänd så ligger bromsen på. När man sedan spänner handbromsspaken så går skivorna lätt.
    Den funkar tvärtemot som den ska.. (mycket frustrerande om ni frågar mig och man känner sig dum i huvet)


    Jag behöver svar på om backarna sitter rätt eller fel. se bifogade bilder.

    Bild 1 visar när handbromsen är åtdragen då ligger båda backarna mot bromsskölden till.
    Bild 2 visar hur bromsbackarna sitter när handbromsen inte är spänd. Då sticker den vänstra backen ut från bromsskölden.
    Bild 3 och 4 visar bara hur handbromsmekanismen som styr backarna kan sitter i olika lägen..

    Ska det se ut så här eller är det något som är fel?
    1) Generellt tips sök efter bilder här på forumet och/via google (som ofta hittar inlägg i forumet)

    Det är lite svårt att se på (de fö bra) bilderna eftersom de är tagna i olika vinkel. Men spontant ser det ut som avståndet mellan högra och vänstra bromsbackens kanter inte ändras vid dragen broms. Hur är det med den lilla rostiga spaken/hävarmen mellan backarna? Den skal gå lätt när man drar bromsen och fjädra åter när man släpper. Jag tycker det verkar som den har rostat fast. Det är ganska vanligt.

    Man kan smörja med rostlösare (5-56 el WD-40 el liknande olja) och sedan dra den lilla spaken fram och tillbaka till den går lätt. Sitter den väldigt hårt kan man börja med en hammare och mejsel och knacka den fram och tillbaka. Det kan verka ganska hopplöst till att börja med men med lite våld och mycket envishet har jag alltid lyckats på detta vis. Sedan bör man smörja sparsamt med kopparfett eller speciellt bromsfett. Grejen är att smörja spaken och se till att inget fett kommer på bromsskiva eller belägg. Själva spakmekanismengår att köpa som reservdel till en ganska liten peng om man prioriterar tid framför kostnad.

    Citat Ursprungligen postat av Friskan Visa inlägg
    Tittar man på hur "trumman" (bromsskivan) till backarna ser ut så har den en större diameter närmast bromsskölden och en mindre diameter närmare navet. är funktionen så att en av backarna ska gå ut mot den delen av trumman med mindre diameter för att bromsa? (det verkar logiskt i mitt huvud iaf)

    Hoppas att någon med rutin kan något om detta då jag själv börjar få slut på idéer.
    När man drar handbromsen drar en wire den lilla spaken så att backarna trycks isär så att de går rakt radiellt ut mot trummans insida. När man släpper handbromsen drar spiralfjädern (som sitter mellan bromsbackarna) tillbaka bromsbackarna och dermed den lilla spaken och även wiren. Backarna går alltså rakt ut mot den delen av trumman med stor diameter.
    Senast redigerat av Mr.O den 2018-01-14 klockan 03:17.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Koppla av handbromsvajern från manöverarmen, tag ur manöverarmen ur gummidamsken, sen tar du isär hävarmen och gör rent den från rost så att den löper lätt. Att dessa rostar ihop är att ingen vid service (om nu någon ens gör en riktigt service) smörjer dessa med krypsmörja.

    Sen så ser man inte om du har satt rätt ände mot manöverarmen och mot justerskruven. Det kan ställa till en del.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Friskan Visa inlägg
    När handbromsen inte är spänd så ligger bromsen på. När man sedan spänner handbromsspaken så går skivorna lätt.
    Den funkar tvärtemot som den ska.. (mycket frustrerande om ni frågar mig och man känner sig dum i huvet)
    Hej Anders

    Det är ganska vanligt att alla moment som behövs samt att justeringen inte utförs korrekt.
    Som nämnts måste hävarmen göras ren och smörjas om den inte är ny så att den löper lätt.
    Sedan bör man även de justerskruvarna samma behandling så de är lätta att skruva samt att de skruvas ihop helt innan montering.
    När backar, fjädrar, hävarm och justerskruv är korrekt monterade provar man att dra i hävarmen där wiren fästes och kontrollerar att backarna rör sig normalt.
    Innan skivorna monteras tittar man åt vilket håll 'piggarna' på justerskruven skall röras för att justerskruven skall bli längre, kolla på båda sidor och notera.
    Därefter monteras skivorna på plats och justerskruvarna skruvas ut tills man inte kan rotera skivan för hand längre och backas tills den går att röra igen.
    Utöver det behöver normalt ingen mer justering göras men behöver slack i wiren hämtas hem justerar man de i facket vid spaken med en 10mm extra lång hylsa och lämpliga verktyg.
    Många justerar felaktigt endast där och då kan man behöva släppa på den för att kunna häkta på wiren på hävarmarna.
    Handbromsen skall börja ta vid 3dje hacket och ta fullt efter ett par hack till och det skall inte då att dra spaken helt upp för då blir den nedslag vid besiktningen pga. för liten rörelsereserv.
    Glöm ej att montera returfjädrarna mellan hävarmen och bromsskölden.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Värt att notera är att om man bytt backarna, och speciekkt inte bytt skivorna (i.e trummorna) så är det nästan ofrånkomligen så att du kommer att behöva justera om efter ett tag när dom slitit in sig.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tack för svaren!

    Förmodligen är det så att hävarmen är fastrostad.
    Jag hade faktiskt ingen aning om hur den skulle röra sig.
    De guider jag följt har inte beskrivit detta på ett bra vis.
    De har inte ens nämnt att man behöver ta bort hävarmen och smörja upp den..

    Ska fortsätta ikväll med att ta isär hävarmen och smörja upp den.

    Uppdatering kommer...

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Friskan den 2018-01-15 klockan 12:56.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2014
    Inlägg
    180
    Medlem#
    -
    http://blog.nosdelar.se/2011/07/sa-h...omsskivor.html

    Denna guiden gick jag efter. Hade samma problem med hävarmen vid mitt byte. Trodde först att backarna inte passade men det visade sig att hävarmen inte var helt tillbakadragen samt att bromsvajern kärvade. Slutade med att jag bytte allt i bromsväg inklusive bromsvajer. Nu tar den som nytt igen!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av to0b Visa inlägg
    Nu tar den som nytt igen!
    Se till att använda den regelbundet så fortsätter den funka!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Hoppas ingen misstycker om jag ställer en relaterad fråga eftersom jag måste fixa backarna på min OG 9-3:a.

    Är Maptuns kit (05-PH8540) för båda sidorna eller bara för en sida?
    https://www.maptunparts.se/bromssyst...0-9-3-9-5.html
    Senast redigerat av whiskeycola den 2018-01-15 klockan 21:47.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  10. #10
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Hoppas ingen misstycker om jag ställer en relaterad fråga eftersom jag måste fixa backarna på min OG 9-3:a.

    Är Maptuns kit (05-PH8540) för båda sidorna eller bara för en sida?
    https://www.maptunparts.se/bromssyst...0-9-3-9-5.html
    Skulle till 99% säga att det är till båda sidorna.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg


    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Hej igen,

    Var ut i garaget igår och började med hävarmarna.
    Dom var riktigt rostiga och gick inte att röra på.
    Efter lite våld och rostlösare så går dom nu lätt. Slipade även av dom med en metallfil.

    Lägger in en bild på hävarmarna där en är fixad och den ändra är rostigt.
    Samt en bild på min lösning av problemet med de lösa "pinnarna" för backarna.
    Tog en flatmejsel modell stor samt en trälist av lämpig storlek och tryckte in bakom bromsskölden.

    Blir nog klar ikväll om allt flyter på!

    // Anders
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Jag spände ihop fjädrarna först med en polygrip och sen satte jag dit två eller tre små buntband för att hålla dom komprimerade. När fjädern är helt komprimerad är det ganska lätt att trä på den och den lilla låsbrickan på pinnen, man behöver inte pressa ihop fjädern samtidigt som man ska bekymra sig om att pinnen inte ska försvinna in utan man kan göra det enkelt med varsin hand. När brickan sen är vriden 90 grader så klipper man buntbanden och drar bort dom.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av KevinD Visa inlägg
    Jag spände ihop fjädrarna först med en polygrip och sen satte jag dit två eller tre små buntband för att hålla dom komprimerade. När fjädern är helt komprimerad är det ganska lätt att trä på den och den lilla låsbrickan på pinnen, man behöver inte pressa ihop fjädern samtidigt som man ska bekymra sig om att pinnen inte ska försvinna in utan man kan göra det enkelt med varsin hand. När brickan sen är vriden 90 grader så klipper man buntbanden och drar bort dom.
    Gör precis samma oftast, alternativt håller i pinnen med en liten svetstång när brickan väl är på och ligger mot fjädern. Då kan man använda en annan tång för att pressa ihop brickan mot fjädern och sedan vrida brickan och låsa fast den.

  14. #14
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Bra jobbat, Anders! Glöm inte att smörja överallt där hävarmarna/spakarna går emot något så att de kan manövreras lätt. Då håller det längre.

    Sedan är det nödvändigt att använda handbromsen så den aldrig hinner rosta igen. Vilket är väldigt mycket lättare att säga än att göra...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Enklaste tricket med pinnar och fjädrar på dessa är att montera justering och övre fjäder så det sitter ihop, sen dra ut backarna så de ligger "utanför" skölden lite. Då vinklas pinnarna ut en aning och backen kan sjunka in lite grann. Då är det lättare att få dit brickan och fjädern. sen när det sitter där så lyfter man in backen till korrekt position. Då slipper man hålla på bakom navet så att säga.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Nu är jag färdig med bromsarna!

    Och vilken skillnad det blev efter bytet.
    Nu bromsar bilen mycket stabilt och vibrationsfritt.

    Handbromsen är som natt och dag! Nu biter den riktigt bra.


    Tack för all hjälp!

    // Anders
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Tips & trix byte handbromsbackar OG9-5
    Av andreas2251 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2023-07-29, 09:36
  2. Murphys lag (byte av handbromsbackar)
    Av Zed82 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 12:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •