Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Hålla eftermarknadsstereo igång efter att motorn slagits av OG9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Så skillnaden mot säkring 24 (som är kopplad till framljuset) är att vid säkring 5 behålls +12V ända tills dess att nyckeln tas ur? Det låter ju bättre än att den bryts direkt när man vrider tillbaka till LOCK från OFF.

    Men jag har sett att en del avråder från att koppla in en ny stereo på säkringen för DICE/TWICE eftersom det potentiellt skulle kunna fortplanta sig till andra elrelaterade problem. Någon som kan bekräfta alt avfärda den risken?

  2. #22
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Var har du sett den infon. ?
    En dålig stereo skulle väl kunna störa och dra extra ström som blåser säkringen ,teoretiskt.
    Annars får man väl styra ett relä från den matningen om man får problem.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Läste det i någon tråd som jag nu inte hittar igen. Kan har varit så att man varnade för att en kombination med elmanövrerade stolar (som rimligen går på samma säkring som DICE/TWICE då) skulle kunna ge överbelastning. Men det är som sagt hörsägen.

    Styrning via relä är förstås ett alternativ. Hoppades på en så enkel lösning på problemet som möjligt...
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-27 klockan 11:13. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Efter lite funderingar känns varianten med ett relä som styrs från säkring 5 (DICE/TWICE) bra för att lösa den icke-konstanta +12V-matningen tycker jag. Men hur gör man det enklast i praktiken?
    Mest plats för ett relä med sockel finns väl bakom den nya stereon (inne i säkringsluckan känns ju krångligt och trångt). Men då behöver jag alltså tillgång till konstant +12V samt jord till reläet där (utöver att dra en kabel från säkring 5).
    Hur ordnar man enklast det? Båda finns väl i kablaget till originalstereon, eller hur? Så blir det enklast att på något vis ta dem därifrån då?

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Uppland
    Inlägg
    76
    Medlem#
    9203
    Nu är nya stereon i bilen, och till/frånslag fungerar som det är tänkt: slås på när nyckeln vrids och är sen på tills nyckeln tas ur låset.

    Tanken var att koppla via relä som ska sitta i reläcentralen inne i kupén ovanför förarens fötter, men måste skaffa sockel för det. Plats finns.
    Ja det är lite bökigt att komma åt men iom att det är lös sockel som sitter i ett uttag kan man förbereda en del innan man klickar i sockeln.
    Reläcentralen (vit platta) sitter med en skruv underifrån. Ta bort den, fäll ned plattan och dra den bakåt (mot förarstolen( så lossar den ur sitt bakre fäste

    "Tändningsströmmen" ("ACC") borde bara fungera som signal t stereon, viktigt är att koppla den på nedre anslutningen till säkring 5, den övre är inkommande till säkringen..
    Senast redigerat av carlssonlennart den 2020-08-08 klockan 09:06.
    9-5 Aero SC -05

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2020
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Även jag har fått min nya stereo att funka som avsett, dvs den slås av när man drar ut nycklen, genom att koppla in en flatsäkringshållare med uttag (som föreslogs ovan) på säkring 5 (DICE/TWICE).
    Jag köpte ett 4-stiftsrelä på Biltema som jag helt enkelt fäste med ett buntband bakom stereon (där det numera är tämligen luftigt efter att man monterat bort originalstereon) och drog en kabel dit från säkringsluckan till vänster om ratten.
    Konstant +12V tog jag från kablaget till stereon, dvs den ursprungliga stereomatningen, och drog till reläet för att inte belasta säkring 5 alltför mycket. Jag mätte spänningsfallet och ser att reläet drar ca 100 mA från säkring 5 när stereon är på, så det gissar jag inte kommer att ställa till några problem.

    2 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Äntligen har hastighetsrekordet slagits, efter 103 år
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 12:19
  2. Hålla lådan och motorn på plats vid acc..
    Av Oleander i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •