Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: SAAB 9-5 Vector 2.3t

Trådad visning

  1. #1
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217

    SAAB 9-5 Vector 2.3t

    Då var det dax för en ny projekt tråd. Denna gång handlar det om en OG 9-5a Vector 2.3t från -02. Såg bilen på blocket, en svart kombi med vinge kan aldrig vara fel tänkte jag och ringde genast. Ägaren hade ingen som helst koll på bilen förutom att den ryckte och drog mycket olja sa hon. För det priset kändes det dock inte orimligt så affären var nästan klar utan att jag ens tittat på bilen.
    Åkte och kollade på bilen och suck, vänster bakdörr hade tidigare samma dag blivit inkörd i en pelare samt en bit av bakskärmen. Så där rök 3000kr av ursprungspriset, resten av bilen såg bra ut i mörkret som låg. Dock när jag vred på nyckeln så hoppa den aldrig igång. Sopa pumpen gick och tändkasseten byttes men motorn ville ändå inte. Testade med startkablar men det hjälpte inte heller. Åkte hem och dagen efter tog jag med ett nytt batteri bland annat och den startade nästan direkt. På grund av startproblemen drog kvinnan av 3000 till på ursprungspriset så det var inte mycket kvar att pruta på.
    Körde hem bilen utan problem, märkte dock att mekanismen till vindrutetorkarna inte mådde så bra utan hade bara ett läge och stannade inte i viloläge när torkarna slogs av. Så där behövs en insats.

    Övrigt som behövs åtgärdas som hittas hittills är:
    - Byta antennen på taket, torkat sönder
    - Byta vänster bakdörr
    - Fixa den intryckta bakskärmen
    - SID 2 displayen, pixelfel
    - Läppen under stötfångaren fram är trasig
    - Vänster blinkers fram sprucken
    - Växelspaksknoppen har varit finare
    - Uppgradera vevhusventilationen
    - Byta slangar till vevhusventilationen
    - Byta turbo
    - Fixa sprucken lack på stötfångaren 5x5 cm
    - Tona bakrutor
    - Rengöra IC
    - Tvätta och städa
    - Montera inbyggd bas bak

    Kan tilläga att bilen är köpt på Gotland och är körd där så den är rostfri vilket är skönt och värt mycket för mig.
    Det bilder jag har på bilen lägger jag upp här nere!!!
    Turbon har jag dock bytt till en ny redan. Men fick aldrig med det på någon bild men bilen ryckte fortfarande vitt vid gaspådrag medan den stod på parkeringen. Har inte kört bilen sen dess vilket var en månad sedan då jag inte är nere på Gotland just nu. Så funderar om man ska plocka ner IC och rengöra den och tryckslangarna för att se om det slutar.
    Har säkert glömt en massa men i stort kommer detta bli en brukis som ska fungera utan små fel här och där. En välskött Saab 9-5a är tanken men vart det slutar vet jag inte riktigt, sånt märker man

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av JonathanW den 2018-01-12 klockan 18:29.
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 vector 2.0 T
    Av Ludde1891 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •