Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 59 av 59

Ämne: SAAB 9-5 Vector 2.3t

  1. #41
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Uppsala 2 mil Norr
    Inlägg
    58
    Djup imponerad. Har du magiska fingrar eller nått mirakelmedel det ser ut som den kom direkt från saabs monterings band
    Hur gör du?
    /Sonny J
    Mina intressen 9-
    9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01

  2. #42
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Fy sate...

    men den verkar rätt fin under den där decimetern skit, inget ärj på ventilkåpa eller så!

    smutsen måste skyddat

  3. #43
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av Sonnyj Visa inlägg
    Djup imponerad. Har du magiska fingrar eller nått mirakelmedel det ser ut som den kom direkt från saabs monterings band
    Hur gör du?
    /Sonny J
    Tack du, gör egentligen bara en vanlig motortvätt som jag alltid gör.
    1. Dammsuger bort löv, barr och annat löst
    2. Torkar av det värsta med en blöt fiberduk med nått lämpligt medel på
    3 Täcker hela motorutrymmet med plast för att kunna göra rent huven utan att spilla massa skit vatten ner i motorutrymmet.
    4. Sköljer av allt utom motorn som är täckt med plast, samt känsliga delar som kontaktstycken, säkringar mm.
    5. Tar två hinkar en skölj hink och en med vatten och tvättschampo. Sen använder jag bara penslar av olika slag för att komma åt allt och sköljer av medan jag arbetar mig runt med lätt stråle från trädgårdsslangen.
    6. Torkar av allt med fiberduk och blåser bort vatten som samlats i hål och liknande.
    6. Polerar av lacken runtom, conceptvista på plastdelar och touchar up färg som flagnat med lämpligt lackstift.
    Svårare än så är det inte

    6 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  4. #44
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Fy sate...

    men den verkar rätt fin under den där decimetern skit, inget ärj på ventilkåpa eller så!

    smutsen måste skyddat
    Den var riktigt fin under allt skit måste jag säga, inget allt att klaga på.
    Ventilkåpan hade lite lacksläpp 1x1cm på två ställen som fixades till. Men de är ju ingenting

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  5. #45
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av Positiv Visa inlägg
    Dette ble meget bra, Jonathan.
    Tack så mycket, ditt arbete behövs knappt nämnas. Fantastiskt!!!
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  6. #46
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av _Skalman Visa inlägg
    Sådana här projekt kan jag läsa hur länge som helst, en sliten gammal bruksbil som troligen levt största delen av sitt liv med ägare som inte brytt sig så mycket om den. För att sedan få lite kärlek och omtanke
    Kul att höra, kul att hålla på med ”taskiga” utgångsprojekt
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  7. #47
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Den var riktigt fin under allt skit måste jag säga, inget allt att klaga på.
    Ventilkåpan hade lite lacksläpp 1x1cm på två ställen som fixades till. Men de är ju ingenting
    Detta noterade min hökblick direkt. Undrar varför jag inte fixar sådant direkt oxo. Det gör väldigt mycket för helhetsintrycket, dessa små detaljer.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #48
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    touchar up färg som flagnat med lämpligt lackstift
    Funkar samma lackstift som säljs för att bättra på lacken på utsidan?
    Tänkte på värme osv.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  9. #49
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av whiskeycola Visa inlägg
    Funkar samma lackstift som säljs för att bättra på lacken på utsidan?
    Tänkte på värme osv.
    Tändkassetten blir inte speciellt varm. Så det funkar nog utmärkt. Det finns många olika varianter där folk har använt vanlig färg på ventilkåpa och TK.

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #50
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Humm här har det varit tyst alldeles för läng. Drog på mig nått skit för en vecka sedan och har inte blivit av med det fören idag vilket var måttligt kul. Iallafall drog mig upp och tog en sväng till garaget idag. Tänkte buckla ur bakskärmen på vänstersida. Rev bort innerskärmen och såg en hög med skit som samlats bakom innerskärmen. hum tänkte jag och tog det närmaste jag hade vilket råkade vara en kniv, jahopp rakt igenom gick den. Så sket i skärmkanten och fokuserade på rosthålet ist. Grovt urkapat, resten var enbart ytrost som gick bort med stålborste och slipskiva. kapade ur en plåt och la ett rostskydds lager på baksidan Helsvetsad runtom samt kittat Blir förhoppningsvis mer skruvande imorgon

    7 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  11. #51
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    En liten överraskning, en massa jobb, och tillbaka på ruta ett. Men på en högre kvalitetsmässig nivå. Snyggt fixat!
    Senast redigerat av Vfr den 2018-02-12 klockan 23:40. Anledning: Onödig bildcitering borttagen
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #52
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Tack du Mr.O, kan tycka att dessa små rostlagningar är rätt tillfredsställande.

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  13. #53
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Nu har det blivit dax för att börja med den buckliga bakskärmen. Så här såg det ut i början Så började gårdagen med att dra ut bucklorna och räta ut plåten Hade tydligen bara en bild på arbetet när jag var halvvägs klar. När plåten var så bra jag kunde få det var det dax för spackel. Redo för grund Grunden lagd Imorgon blir det slipning av grunden samt maskeringsskraven. När det är gjort blir det till att lacka bakre panelen i svart kanske?

    2 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Snyggt! Får jag fråga hur du gör vid skärmkanten? Behandlar du ”runt” plåtkanten också?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Snyggt! Får jag fråga hur du gör vid skärmkanten? Behandlar du ”runt” plåtkanten också?
    Menar du kanten där listen sitter? Baksidan av den har jag inte lackat ännu om det är det du menar?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-02-18 klockan 18:15. Anledning: Lagat trasigt citat
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  16. #56
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Listen?
    Jag är bara fascinerad av att man ser många dylika jobb på nätet men man ser sällan bilder eller förklaringar på hur man gör övergången mellan fullt behandlad (slipad/spacklad/rostskyddad, lackad, osv...) utsida av skärmen och inne i hjulhuset där man inte gjort vid något. Nånstans där emellan uppstår ju en eller flera skarvar i behandlingar som jag är nyfiken på och sällan hittat nån förklaring kring hur man hanterar.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  17. #57
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Listen?
    Jag är bara fascinerad av att man ser många dylika jobb på nätet men man ser sällan bilder eller förklaringar på hur man gör övergången mellan fullt behandlad (slipad/spacklad/rostskyddad, lackad, osv...) utsida av skärmen och inne i hjulhuset där man inte gjort vid något. Nånstans där emellan uppstår ju en eller flera skarvar i behandlingar som jag är nyfiken på och sällan hittat nån förklaring kring hur man hanterar.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Sitter en list på insidan av skärmkanten där plåten är invikt.

    Har lite svårt att tolka din fråga, ifall någon har en bättre förklaring är det fritt fram.
    Gör ett försök iallafall, ska man fixa exempelvis en skärmkant som blivit inkörd i något så ska man egentligen aldrig använda spackel i ytterkanten, samma gäller dörr kanten och likande. Utan där ska det vara väldans lite spackel men allra helst ren plåt eller möjligen tenn spackling men det tar tid om man inte är duktigt. Så enda skarven som uppstår mellan det rörda området och det orörda området är grundlacken och topplacken. Vilket gör att det inte bildas någon skarv. Dock bildas det en skarv om du bara grundlackar en del av en panel. När grunden har tokar får man då slipa ner skarven till samma nivå som resten av topplacken så dem två lack ytorna inte skapar någon skarv. Blir samma process när du lägger topplacken om du inte ska lacka hela panelen. Men denna skarv hamnar inte på samma ställe som grund skarven. Utan längre ifrån det arbetade området så man kan slipa ner den nya skarven till befintlig lack med 400-1500 papper ungefär. Sen blir det polering så överlappningen inte syns. Gör man detta ordentligt bildas inga skarvar och området som lagats smälter in med resten av lacken. Det bästa är ju dock om du grundar och lackar hela panelen vilket är det lättaste om man inte vill hålla på och slipa och polera osv. Hoppas jag svarade på din fråga? Sen finns det massor av sätt att laga en skärm på och jag är bara en glad amatör som gillar att fixa saker själv. Dock kan man inte allt och ibland får man gissa och ibland blir det bara tok av allt

    1 användare gillar detta inlägg


    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tack så mycket! Du gav mig en del att tänka på. Jag ska inte kapa din tråd med fler frågor på temat


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  19. #59
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Här var de bokstavligen år o dar sen man uppdaterade, bilen har rullat på utan några haverier! Men skall byta bussningar i länkarmarna (yttre) bak och har två lösa från en ja 98/99 nå sånt, inte är de några skillnader mellan åren 99-02 i länkarmen själv? //
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 vector 2.0 T
    Av Ludde1891 i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-08-20, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •