Djup imponerad. Har du magiska fingrar eller nått mirakelmedel det ser ut som den kom direkt från saabs monterings band
Hur gör du?
/Sonny J
Djup imponerad. Har du magiska fingrar eller nått mirakelmedel det ser ut som den kom direkt från saabs monterings band
Hur gör du?
/Sonny J
Mina intressen 9-
9-5 ng 2011 2,8 xwd aero Gm gdi tech2 9000cs 98 A50 9-3 Cab 00 + en massa 9000 9-5 Seda 01
Fy sate...
men den verkar rätt fin under den där decimetern skit, inget ärj på ventilkåpa eller så!
smutsen måste skyddat
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Tack du, gör egentligen bara en vanlig motortvätt som jag alltid gör.
1. Dammsuger bort löv, barr och annat löst
2. Torkar av det värsta med en blöt fiberduk med nått lämpligt medel på
3 Täcker hela motorutrymmet med plast för att kunna göra rent huven utan att spilla massa skit vatten ner i motorutrymmet.
4. Sköljer av allt utom motorn som är täckt med plast, samt känsliga delar som kontaktstycken, säkringar mm.
5. Tar två hinkar en skölj hink och en med vatten och tvättschampo. Sen använder jag bara penslar av olika slag för att komma åt allt och sköljer av medan jag arbetar mig runt med lätt stråle från trädgårdsslangen.
6. Torkar av allt med fiberduk och blåser bort vatten som samlats i hål och liknande.
6. Polerar av lacken runtom, conceptvista på plastdelar och touchar up färg som flagnat med lämpligt lackstift.
Svårare än så är det inte
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Humm här har det varit tyst alldeles för läng. Drog på mig nått skit för en vecka sedan och har inte blivit av med det fören idag vilket var måttligt kul. Iallafall drog mig upp och tog en sväng till garaget idag. Tänkte buckla ur bakskärmen på vänstersida. Rev bort innerskärmen och såg en hög med skit som samlats bakom innerskärmen. hum tänkte jag och tog det närmaste jag hade vilket råkade vara en kniv, jahopp rakt igenom gick den. Så sket i skärmkanten och fokuserade på rosthålet ist. Grovt urkapat, resten var enbart ytrost som gick bort med stålborste och slipskiva. kapade ur en plåt och la ett rostskydds lager på baksidan Helsvetsad runtom samt kittat Blir förhoppningsvis mer skruvande imorgon
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
En liten överraskning, en massa jobb, och tillbaka på ruta ett. Men på en högre kvalitetsmässig nivå. Snyggt fixat!
Senast redigerat av Vfr den 2018-02-12 klockan 23:40. Anledning: Onödig bildcitering borttagen
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Tack du Mr.O, kan tycka att dessa små rostlagningar är rätt tillfredsställande.
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
Nu har det blivit dax för att börja med den buckliga bakskärmen. Så här såg det ut i början Så började gårdagen med att dra ut bucklorna och räta ut plåten Hade tydligen bara en bild på arbetet när jag var halvvägs klar. När plåten var så bra jag kunde få det var det dax för spackel. Redo för grund Grunden lagd Imorgon blir det slipning av grunden samt maskeringsskraven. När det är gjort blir det till att lacka bakre panelen i svart kanske?
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
Snyggt! Får jag fråga hur du gör vid skärmkanten? Behandlar du ”runt” plåtkanten också?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Listen?
Jag är bara fascinerad av att man ser många dylika jobb på nätet men man ser sällan bilder eller förklaringar på hur man gör övergången mellan fullt behandlad (slipad/spacklad/rostskyddad, lackad, osv...) utsida av skärmen och inne i hjulhuset där man inte gjort vid något. Nånstans där emellan uppstår ju en eller flera skarvar i behandlingar som jag är nyfiken på och sällan hittat nån förklaring kring hur man hanterar.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sitter en list på insidan av skärmkanten där plåten är invikt.
Har lite svårt att tolka din fråga, ifall någon har en bättre förklaring är det fritt fram.
Gör ett försök iallafall, ska man fixa exempelvis en skärmkant som blivit inkörd i något så ska man egentligen aldrig använda spackel i ytterkanten, samma gäller dörr kanten och likande. Utan där ska det vara väldans lite spackel men allra helst ren plåt eller möjligen tenn spackling men det tar tid om man inte är duktigt. Så enda skarven som uppstår mellan det rörda området och det orörda området är grundlacken och topplacken. Vilket gör att det inte bildas någon skarv. Dock bildas det en skarv om du bara grundlackar en del av en panel. När grunden har tokar får man då slipa ner skarven till samma nivå som resten av topplacken så dem två lack ytorna inte skapar någon skarv. Blir samma process när du lägger topplacken om du inte ska lacka hela panelen. Men denna skarv hamnar inte på samma ställe som grund skarven. Utan längre ifrån det arbetade området så man kan slipa ner den nya skarven till befintlig lack med 400-1500 papper ungefär. Sen blir det polering så överlappningen inte syns. Gör man detta ordentligt bildas inga skarvar och området som lagats smälter in med resten av lacken. Det bästa är ju dock om du grundar och lackar hela panelen vilket är det lättaste om man inte vill hålla på och slipa och polera osv. Hoppas jag svarade på din fråga? Sen finns det massor av sätt att laga en skärm på och jag är bara en glad amatör som gillar att fixa saker själv. Dock kan man inte allt och ibland får man gissa och ibland blir det bara tok av allt
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771
Tack så mycket! Du gav mig en del att tänka på. Jag ska inte kapa din tråd med fler frågor på temat
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Här var de bokstavligen år o dar sen man uppdaterade, bilen har rullat på utan några haverier! Men skall byta bussningar i länkarmarna (yttre) bak och har två lösa från en ja 98/99 nå sånt, inte är de några skillnader mellan åren 99-02 i länkarmen själv? //
SAAB så länge det är möjligt...
STCS 9217
SSK 6771