Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Shortshift 9-5 06 kombi

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lidköping även kallat Lich
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Shortshift 9-5 06 kombi

    Tja, köpte ny bil för ett tag sedan, 06a 9-5, växellänkaget e kasst och de e ABS ringar som ska bytas.. men tänkte fråga om det finns en shortshift att köpa eller bygga till saab 9-5? Vill få en sportigare kännsla och ska trimma den en del senare så vore najs att vara van vid det och jag allmänt bara gillar det.. Någon son har svar på min fråga?

  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av john00133 Visa inlägg
    Tja, köpte ny bil för ett tag sedan, 06a 9-5, växellänkaget e kasst och de e ABS ringar som ska bytas.. men tänkte fråga om det finns en shortshift att köpa eller bygga till saab 9-5? Vill få en sportigare kännsla och ska trimma den en del senare så vore najs att vara van vid det och jag allmänt bara gillar det.. Någon son har svar på min fråga?
    Börja byta bussningen i länkaget! de gör mycket. Shortshifter finns men de är svåra att få tag på, bästa och närmaste att köpa ifrån är Jamsaab from UKsaab, tror de kostar 130pund plus frakt

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Se denna info -> Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lidköping även kallat Lich
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tanken e att jag ska lämna in bilen för att få länkaget fixat men hur jobbigt är det att ordna själv? Tänkt ta ABS ringar och fixa hela bromssystemet själv men är det lätt att fixa länkaget med? För tror jag gör det isf om det är enkelt vill säga?

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det är inte speciellt svårt så börja själv och se om du kan lossa torxskruven som för vissa är det svåra momentet.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-11 klockan 19:41. Anledning: stavning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Lidköping även kallat Lich
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Ok då ska jag testa det.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-14 klockan 17:57. Anledning: §3.2 Trådar och inlägg skall skrivas i därför avsett forum.

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är inte speciellt svårt så börja själv och se om du kan lossa torxskruven som för vissa är det svåra momentet.
    Finns det några bra tips för det momentet? Nog dags för mej snart...
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288

    Shortshift 9-5 06 kombi

    Värme. Den sitter med Loctite som mjuknar av värmen.

    Du har PM om shortshift.
    Senast redigerat av Realpower den 2018-11-09 klockan 15:35.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    32
    Medlem#
    -
    Fastnade vid torxen, sitter utav bara helvetet. Var försiktig så att du inte rundar den, är lätt hänt om det är mycket skit i spåren.

    Har också hört värme, men hur har ni värmt?
    Tändare? Induktion? Gas?

  10. #10
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av landqvist00 Visa inlägg
    Fastnade vid torxen, sitter utav bara helvetet. Var försiktig så att du inte rundar den, är lätt hänt om det är mycket skit i spåren.

    Har också hört värme, men hur har ni värmt?
    Tändare? Induktion? Gas?
    När jag bytte bussningarna i länkaget värmde jag länge och i flera omgångar med en frisk tändare för att få loss den torxen. Lägg heller tid o ta det lugnt på just den saken, det kan spara onändligt mkt mera tid ist för att dra sönder skruven i skallen.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  11. #11
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Maptuns montageanvisningar föreslår ju keramisk pasta men har man inte det så går det bra med "liknande produkt" för deras bussningar i lagerbrons. Har inte keramisk pasta men en massa annat "kladd" på hyllan men jag vet inte vad som skulle likna keramisk pasta. Vad kan vara lämplig ersättare och vad kan direkt vara olämpligt?

    Hade en tanke på bromsfett, samma jag använder till glidpinnarna i oken eller vitt lithiumfett. Tror ni om det? Har dålig koll på vad som reagerar elakt ihop med lagerbrons.

    /David
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

Liknande ämnen

  1. Shortshift till 9-3
    Av i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 10:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •